مطالعه انجام شده توسط بانک جهانی، پتانسیل تکنولوژی برای تحول زندگی را تحسین می‌کند، ولی از سوی دیگر به ایجاد شکاف دیجیتالی جدیدی، بین فشر مرفه و فقیر اخطار می‌دهد.
گسترش سریع اینترنت و تلفن‌‌‌های همراه در سرتاسر جهان، نتوانست انتظارات موجود برای کمک به رشد شغل‌ها را برآورده کند؛ در همین راستا بانک جهانی گزارشی که پیشرفت سریع شکاف دیجیتالی بین فقیر و ثروتمند را نشان می‌دهد ارائه داده است.
شکاف دیجیتالی را نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی که ناشی از متفاوت بودن میزان دسترسی افراد مختلف به فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و همچنین استفاده و تاثیر متفاوت این فناوری بر روی افراد مختلف است، تعریف می‌کنند.


بانک جهانی می‌گوید:

هیچ تکنولوژی دیگری مانند اینترنت نتوانسته است با چنین سرعتی افراد زیادی را جذب خود کند، ولی با این همه پیشرفت، پتانسیل برای پیشرفت این تکنولوژی و تغییرات ناشی از آن هنوز هم وجود دارد.


با توجه به گزارش جدید بانک جهانی با عنوان "گزارش توسعه جهان: بهره‌وری دیجیتالی" ، امروزه تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند نسبت به دهه‌ی گذشته بیش از ۳ برابر شده است، یعنی تعداد کاربران آن تقریبا از ۱ بیلیون به رقمی در حدود ۵/۳ بیلیون رسیده است. در بیشتر از کشورهای در حال توسعه، بسیاری از خانواده‌ها به جای دسترسی به آب آشامیدنی یا برق، یک گوشی همراه خریداری کرده‌اند.
اما این گزارش حاکی از آن است که همه افراد به طور یکسان از مزایای گسترش سریع تکنولوژی بهره‌مند نمی‌شوند بلکه این مزایا بیشتر برای افراد با مهارت بالا است که بهتر می‌توانند نهایت استفاده را از تکنولوژی‌های جدید داشته باشند. زیرا ۴ بیلیون نفر یا به عبارتی ۶۰٪ مردم جهان نیز به اینترنت دسترسی ندارند.


جیم یانگ کیم، رئیس بانک جهانی می‌گوید:

تکنولوژی‌های دیجیتالی دنیای تجارت، کار و دولت را به سرعت تغییر می‌دهند. ما باید تا زمانی که همه‌ی مردم جهان را به اینترنت متصل کنیم به کار خود ادامه دهیم و نگذاریم هیچ کسی از قافله عقب بماند، چرا که تاوان از دست دادن فرصت‌ها برای ما بسیار هنگفت خواهد بود.


در صورتی که ما بخواهیم سود و بهره‌وری تکنولوژی‌های دیجیتالی را در تمام سطوح جامعه حس کنیم، کشورها باید فضای کسب و کار خود را بهتر کنند، و در امر سلامت و آموزش ملت خود سرمایه گذاری کنند و حکومتداری خوب را ترویج دهند.

از نظر بانک جهانی تکنولوژی‌های دیجیتال می‌توانند متحول شوند. با توجه به این گزارش در چین ۸ میلیون نفر از کارآفرینان (تقریبا جمعیتی برابر ۳/۱٪ جمعیت زنان این کشور)، از یک پلتفرم تجارت الکترونیکی برای فروش کالاها در داخل کشور و یا صادرات آنها به ۱۲۰ کشور جهان استفاده می‌کنند. این درحالی است که تنها ۴۰٪ از بزرگسالان در آفریقای‌شرقی برای پرداخت صورت حساب‌های خود از تلفن همراه استفاده می‌کنند. با توجه به گزارش ارائه شده، کاربرد تکنولوژی و سطح و نوع استفاده از آن در طبقات مختلف اجتماعی فرق می‌کند. به عنوان مثال، پیامک‌ها در یادآوری مصرف داروهای حیاتی برای افرادی که دچار HIV هستند بسیار مفید عمل می‌کند اما در همین زمان در اوگاندا از تلفن‌های همراه استفاده پیشرفته‌تری شده و مدیرهای رده بالا از آنها برای حضور و غیاب معلمان استفاده می‌کنند و تمام داده‌ها را به یک پایگاه داده مرکزی می‌فرستند.


با این حال، تاثیر تکنولوژی در بهره‌وری جهانی، توسعه فرصت‌ها برای طبقات میانی و یا فقیر جامعه و توسعه یک حکومت جوابگو خیلی کمتر از سطح انتظار بوده است. همیشه تکنولوژی‌های دیجیتالی خیلی سریع گسترش پیدا کرده‌اند، اما کاربرد و سود این تکنولوژی‌ها در کمک به رشد جامعه، شغل‌ها و خدمات هیچ وقت به سرعت این گسترش نرسیده است.


بانک جهانی می‌گوید باید به صورتی همگانی و مقرون به صرفه به امن کردن اینترنت بپردازیم و شکاف دیجیتالی را از بین ببریم. همچنین عملی شدن پتانسیل توسعه تکنولوژی جدید خواستار آئین‌نامه‌هایی برای ایجاد یک رقابت مطمئن در تجارت، اقدام برای بهتر کردن مهارت‌ها و موسسات پاسخگوی بیشتری است.


کائوشیک باسو، اقتصاددان ارشد بانک جهانی می‌گوید:

این یک تحول بسیار شگفت آور است که امروزه ۴۰٪ از جمعیت جهان به اینترنت متصل هستند. در حالی که این دستاورد قابل تحسین است، این فرصت بسیار مناسبی است برای این‌که متوجه شویم که نباید یک طبقه جدیدی ایجاد کنیم.
با توجه به اینکه تقریبا ۲۰٪ از جمعیت جهان سواد خواندن و نوشتن ندارند، انتظار اینکه گسترش تکنولوژی‌های دیجیتالی می‌تواند پایان شکاف دانش در جهان شود چیز مضحکی به نظر می‌رسد.