همه‌ی ما با شنیدن نام هکر چهره‌ی آدم بدجنسی به ذهن‌مان می‌آید که قصد دارد به سیستم‌های دیجیتالی نفوذ کرده و خراب‌کاری به راه بیاندازد. اما این همه‌ی واقعیت نیست. افرادی هم هستند که نه تنها مرتکب جنایات سایبری نمی‌شوند بلکه تلاش‌شان در جهت حفظ امنیت ما و نشان دادن مشکلات امنیتی فناوری‌هایی است که در ظاهر امن به نظر می‌رسند.

کلوب کامپیوتری هرج و مرج، مستقر در کشور آلمان، یک مجمع هکری بزرگ در سراسر اروپاست که برای برقراری حقوق دیجیتال افراد تلاش می‌کند. این کلوب سالانه همایشی را تحت عنوان همایش CCC یا Chaos Communication Congress برگزار می‌کند که در ان تمام هکرهای دنیا دور هم جمع می‌شوند و در مورد مسائل کامپیوتری زمان صحبت می‌کنند.

در همایش CCC اعضای کلوب کامپیوتری هرج و مرج همراه با شرکت‌کنندگانی از سراسر جهان به مدت ۴ روز در شهر هامبورگ دور هم جمع می‌شوند و  پیرامون مسائلی مثل هک، امنیت داده‌ها، رمزنگاری، حریم خصوصی، هکتیویسم، آزادی گفتار و بسیاری مسائل دیگر بحث می‌کنند. این همایش طولانی‌ترین مجمع هکری است که سالانه در جهان برگزار می‌شود. طیف گسترده‌ای از فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات در این همایش شرکت می‌کنند.

نویمان، یکی از گردانندگان اصلی این همایش، می‌گوید:

 صدها نفر با لپ تاپ‌های‌شان در سالن‌های مختلف نشسته‌اند. بسیاری از مردم وقتی به اینجا می‌آیند تعجب می‌کنند، چون بسیار فراگیرتر و گسترده تر از چیزی است که از بیرون دیده می‌شود.

همایش CCC از سال ۱۹۸۴ به طور منظم بین بیست و هفت تا سی ام دسامبر هر سال در شهر هامبورگ برگزار می‌شود. البته محل همایش طی این چند سال چندین بار بین هامبورگ و برلین تغییر یافته است. اولین بار همایش CCC در هامبورگ برگزار شد. در سال ۱۹۹۸ به برلین نقل مکان کرد و در سال ۲۰۱۲ دوباره به هامبورگ برگشت. در این سال حدود ۴۵۰۰  نفر در همایش شرکت کرده بودند.

این همایش سه ویژگی برجسته دارد که باعث شده بیشتر از سایر همایش‌های کامپیوتری  شهرت پیدا کند. اول اینکه تمامی کارهای همایش توسط داوطلبانی از کلوب کامپیوتری هرج و مرج اداره می‌شود که فرشتگان هرج و مرج نام گرفته‌اند. ستون فقرات همایش در واقع همین افراد داوطلب هستند که سیستم را ۴ روزِ تمام سرپا نگه می‌دارند. همین ایده‌ی کار به صورت داوطلبانه است که این کنفرانس را از سایر همایش های هک متمایز ساخته است.

ویژگی دوم همایش این است که کاملا در انحصار کشور آلمان است. تا جایی که می‌توان گفت همایش CCC یک مجمع هکریِ آلمانی است. ویژگی سوم به نحوه‌ی برگزاری این کمپین ۴ روزه مربوط می‌شود. در این کمپین تمامی زیرساخت‌های دیجیتالی مورد نیاز در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می‌شود.  موضوع سخنرانی‌ها اغلب در پی به چالش کشیدن دولت‌ها و شرکت‌های فناوری بزرگ انتخاب می‌شود. در این همایش چند روزه کارگاه‌های آموزشی بسیاری برگزار می‌شود که افراد می‌توانند تجربیات خود را با حضور در این کارگاه‌های آموزشی افزایش دهند و با متخصصین مختلف آشنا شوند.


شرکت‌های بزرگ فناوری هدایت کاربران را به دست گرفته‌اند. گوگل داده‌ای را که می‌خواهد به ما نشان می‌دهد. یوتیوب ویدئوهایی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد که خودش می‌خواهد. کاربران هیچ حق انتخابی ندارند. فقط می‌توانند داده‌ای را که برای‌شان انتخاب شده ببینند.  شرکت‌های دیگر هم همین روال را ادامه می‌دهند.

سال گذشته یعنی دسامبر ۲۰۱۵ حدود ۱۳ هزار شرکت‌کننده در همایش CCC حضور داشتند. محوریت همایش در این سال بیشتر روی زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌های داخلی بود. در طول این ۴ روز لینوکس محبوب‌ترین سیستم‎‌عاملی انتخاب شد که حریم خصوصی کاربران را رعایت می‌کند. در اخر سخنرانی که یک ساعت به نقد و بررسی زیرساخت‌ها پرداخته بود، سخنران این موضوع را مطرح کرد و مورد تایید مخاطبان نیز قرار گرفت.  

یکی از سخنرانان جلسه می گوید:

شرکت‌های زیادی از این همایش حمایت کردند. شرکت‌هایی مثل شرکت بزرگ هوآوی و دویچه تلکام (بزرگترین ارائه دهنده خدمات اینترنت در آلمان) و بیش از ۱۲ شرکت دیگر حامی این همایش بزرگ هستند. ما برای برگزاری کنگره CCC چندین مشکل کوچک داشتیم. شما نمی‌توانید همایشی به این عظمت را بدون کمک شرکت‌های بزرگ راه بیاندازید. حتی  نمی‌توانید سخت‌افزار لازم برای اجرای چنین همایشی را بخرید. به واقع در همایشی به این وسعت که هزاران نفر را دور هم جمع کرده است، وجود اسپانسر ضرورت دارد. البته حامیان این کنفرانس بین‌المللی با سایر کنفرانس‌ها تفاوت دارند. در این کنفرانس هیچ شرکتی در و دیوار همایش را با نام برند خود پر نمی‌کند. ما به دنبال شرکایی بودیم که سخت‌افزار همایش را تامین کنند و تا جای ممکن سعی کردیم فقط یک اسپانسر نداشته باشیم. تنها منفعتی که برای این حامیان وجود داشته این است که لوگوی برند آن‌ها به عنوان حامی مراسم در سایت CCC قرار گرفته است. حتی بدون اینکه قابل کلیک شدن باشد.

تاریخچه‌ی فعالیت کلوب کامپیوتری هرج و مرج

کلوب کامپیوتری هرج و مرج بزرگ‌ترین انجمن هکرهای اروپا در آلمان و  سایر کشورهای آلمانی زبان است. این کلوب که خود را جامعه‌ای کهکشانی در قالب یک زندگی زمینی معرفی می‌کند،  مستقل از سن، جنس، نژاد و یا هر گرایش اجتماعی بنا نهاده شده و در جهت آزادی اطلاعات، شفافیت در کارهای دولت و برقراری حق انسان‌ها در برقراری ارتباط فعالیت می‌کند. این مجمع به عنوان یکی از بانفوذترین سازمان‌ها در سراسر دنیا و نماد فرهنگ دیجیتالی کشور آلمان شناخت می‌شود.

این کلوب در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۱ توسط وائو هلند و به دلیل نقش کلیدی فناوری اطلاعات در جوامع و آینده بشر پایه‌گذاری شد.

کلوب کامپیوتری هرج و مرج زمانی به محبوبیت رسید که توانست با استفاده از نقص های امنیتی سیستم بانکی هامبورگ، ۱۳۴ هزار مارک آلمانی را به حساب باشگاه خود واریز کند. البته این پول روز بعد به حساب بانک برگردانده شد ولی نمادی از قدرت این انجمن برای جهانیان شد.

این انجمن درسال  ۱۹۸۹  نخستین جاسوسی سایبری خود را انجام داد. در این زمان گروهی از هکرهای آلمانی به رهبری کارل کوخ، به سیستم‌های کامپیوتری دولت آمریکا وارد شدند و سورس کد سیستم عامل آن ها را به شوروری فروختند  که البته به خاطر این کار دستگیر شدند.

این گروه بیشتر به خاطر اعتراضات عمومی خود به خطرات امنیتی که در کمین کاربران است، شاخته می‌شوند. در سال ۱۹۹۶ اعضای این باشگاه حملاتی به تکنولوژی ActiveX  شرکت مایکروسافت داشتند و اطلاعات یکی از پایگاه‌ داده‌های آن را تغییر دادند.

در سال ۱۹۹۸ نیز با موفقیت سیستم رمزنگاری استفاده شده برای سیم کارت‌های GSM را شکستند و توانستند سیم کارت های  GSM را شبیه سازی کنند. در دهه ۸۰ و ۹۰ هکرهای کلوب کامپیوتری هرج و مرج  علیه آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه تظاهرات  گسترده‌ای به پا کردند و اطلاعات بسیاری از این آزمایشات را فاش نمودند.