شاید تصور اینکه فردی تمام زحمت چندین و چندساله‌اش را در وب‌سایت خود با دیگران به اشتراک بگذارد به نظر سخت بیاید ولی لیمور فراید، مؤسس شرکت آدافروت(adafruit) علاوه بر فروش محصولات الکترونیکی، شماتیک مدارات و نحوه ساخت آن‌ها را در وب‌سایت شرکت قرار داده است.

تمام محصولات این شرکت داده باز هستند و همه می‌توانند به‌صورت رایگان از آن‌ها بهره ببرند. لیمور که خیلی‌ها او را بانام لیدی آدا (Ladyada) می‌شناسند، کار خود را در ابتدا با وب‌سایت اصلی‌اش(ladyada.net) شروع کرد. لیدی آدا برگرفته از نام آدا لاولیس (Ada Lovelace) ریاضیدان معروف انگلیسی و پایه‌گذار علوم محاسباتی است که به عقیده‌ی برخی، اولین برنامه‌نویس دنیاست.

لیمور روی پروژه‌ها و مدارات ساده و گاه پیچیده کار می‌کرد و نتیجه‌ی پروژه‌های خود را در وب‌سایتش قرار می‌داد. تیم، کار خود را از سال ۲۰۰۵ شروع کرد. در سال ۲۰۱۰ تیم آدافروت ۸ نفره بود و توانستند محصولات به ارزش ۳ میلیون دلار به نقاط مختلف دنیا بفرستند.

آدافروت از همان ابتدا پیشرفت فراوانی داشته است. پیش‌بینی می‌شود این کمپانی تبدیل به شرکتی ۴۰ میلیون دلاری در سال آینده شود. درست است که رشد این‌چنینی در ۱۰ سال چندان هم کار خارق‌العاده‌ای نیست ولی باید این به این نکته هم توجه کنید که تیم لیمور از حمایت هیچ سرمایه‌گذاری برخوردار نبوده است. به عقیده‌ی لیمور، رمز موفقیت آدافروت علاقه اعضای تیم به ساخت و اشتراک مدارات الکترونیکی با دیگران است. به‌بیان‌دیگر بحث پول و درآمد هدف تیم نیست بلکه به تیم برای رسیدن به هدف کمک می‌کند. ایجاد مکانی آنلاین برای یادگیری طراحی محصولات الکترونیکی در هر رده سنی و ترغیب کودکان بخصوص دختران به سمت رشته‌های مهندسی از اهداف لیمور و شرکت آدافروت است. این شرکت رشد قابل‌توجهش را مدیون انتشار مدارات و پروژه‌های داده باز است. در ویدئوی زیر لیمور راجع به ساخت بردهای الکترونیکی و آموزش مرحله‌به‌مرحله پروژه‌ها در وب‌سایت آدافروت صحبت می‌کند.

محصولات آدافروت شامل کیت‌های الکترونیکی (DIY (do it yourself، شارژر گوشی همراه، بردهای الکترونیکی تخصصی، ربات‌های کوچک و وسایل و اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده است. لیمور یکی از اولین کسانی است که محصولات خود را به‌صورت داده باز و یکجا در اختیار همگان قرارداد و به همین دلیل میان سازندگان وسایل الکترونیکی از احترام بالایی برخوردار است. به گفته خود او، بیشتر آموخته‌هایش را مدیون مطالب داده باز موجود در اینترنت است. به همین دلیل بعد از فارغ‌التحصیلی احساس کرد باید دین خود را به‌گونه‌ای ادا کند و مطالبی که طی سال‌ها جمع‌آوری کرده در اختیار عموم قرار دهد.

 او اولین کسی بود که جایزه ۳۰۰۰ دلاری برای هکر کینکت مایکروسافت تعیین کرده بود. در حال حاضر نیز در وب‌سایت آدافروت مطالب آموزشی زیادی در این مورد وجود دارد. آدافروت در حال حاضر درزمینهٔ اینترنت اشیا با مایکروسافت همکاری می‌کند.

در این ویدیو مصاحبه لیندا لیسین یکی از نویسندگان وب‌سایت Entrepreneur را با لیمور راجع به روند رشد شرکت می‌بینید:

 

 

شاید برایتان عجیب باشد ولی لیمور حتی گوشی همراه هم ندارد. به عقیده او گوشی همراه فقط وقت او را تلف می‌کند. طراحی یک گوشی همراه/ جی‌پی‌اس /مسدودکننده وای فای، بخشی از پایان‌نامه او در دانشگاه MIT بود.

قبل از این‌که شرکت‌هایی مثل آدافروت یا وب‌سایت‌های داده باز دیگر شروع به کار کنند، تولید محصولات و طراحی مدارات الکترونیکی تقریباً به‌طور کامل در اختیار شرکت‌های قوی و بزرگی بود که به‌صورت سنتی ساخت این‌گونه وسایل و بردهای الکترونیکی را بر عهده داشتند ولی دسترسی به اطلاعات داده باز باعث شد افراد بیشتری جلب این رشته و حتی کلیه رشته‌های مهندسی شوند. شاید بهتر باشد به‌جای اینکه انتظار ساخت یک محصول از شرکت بخصوصی را داشته باشیم، خودمان دست بکار شویم. محصولات شرکت آدافروت همگی تخصصی نیستند. خیلی از آن‌ها مداراتی ساده دارند که هرکسی می‌تواند آن‌ها را بسازد. شاید وسایل سرگرمی مثل تاج نئوپیکسل به نظرتان کم‌اهمیت و غیر لازم بیایند ولی ساخت همین اسباب‌بازی‌های ساده توسط کودکان باعث می‌شوند در آینده شاهد پیشرفت طراحی‌های الکترونیکی باشیم.