ما در عصر کنونی بیش از هر چیزی از اینترنت استفاده می‌کنیم، تمام کارهای خود را با آن سروسامان می‌دهیم و احساس راحتی می‌کنیم؛ اما همزمان ترس مبهمی نیز در وجود ما رخنه کرده، ترسی که به هنگام شنیدن کلماتی مثل حریم خصوصی، اطلاعات، جاسوسی و یا هک بیش از پیش درکش می‌کنیم. همین ترس ما را برای آگاهی بیشتر در مورد این موضوعات وامی‌دارد. در این مطلب در مورد مشهورترین هک‌های صورت گرفته در تاریخ صحبت خواهیم کرد؛ منظور ما هکرهای کلاه سیاه است، آن‌هایی که با هدف هک و خراب‌کاری دست به نفوذ می‌زنند. به اطلاعات بانکی، پسوردها، شماره‎‌‌های پین و بسیاری از اطلاعات شخصی دیگر افراد دسترسی پیدا کنند، از آن‌ها در جهت اهداف شخصی بهره‌مند می‌شوند و امنیت شخصی و حتی ملی را به خطر می‌اندازند.

مارکوس هس: هکر سیستم‌های نظامی آمریکا

مارکوس هس هکر

سال ۱۹۸۰ یک شهروند آلمانی توسط KGB استخدام شد تا برای شوروی سابق جاسوسی کند، این شخص که مارکوس نام داشت وظیفه‌ی واردشدن به رایانه‌های نظامی آمریکا و بدست‌آوردن اطلاعات را بر عهده داشت. او فعالیت‌های خود را از دانشگاه برمن آلمان شروع کرد، از شبکه‌های Datax_P آلمان استفاده کرد و در نهایت توانست به ۴۰۰ کامپیوتر از جمله سیستم‌های نظامی در آلمان و ژاپن، دستگاه‌های MIT کمبریج و پایگاه‌داده‌های optimis در پنتاگون نفوذ کند. او چندین ماه در حال جاسوسی بود ولی در نهایت فعالیت‌هایش توسط کلیفورد استول تشخیص داده شد، استول ستاره‌شناسی بود که مدیریت مرکز کامپیوتر آزمایشگاه لارنس برکلی(LBL) را بر عهده داشت. هس با کمک‌های استول دستگیر شد و به جرم جاسوسی به یک تا سه سال زندان محکوم شد. پس از دستگیری مارکوس هس استول کتابی با نام “تخم‌ فاخته” در این زمینه تالیف کرد.

رابرت موریس: هکر اینترنت

رابرت موریس در سال ۱۹۸۸ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کورنل بود، او اولین کرم رایانه‌ای که بر روی اینترنت شناخته شده است را ایجاد کرد. موریس ادعا می‌کرد که هدف او به هیچ‌وجه آلوده کردن اینترنت نبوده است و فقط داشته یک ایده را برای فهمیدن اندازه وب امتحان می‌کرده است. با این حال یک نقض طراحی باعث شده که این کرم به سطوح بالاتری ارتقا پیدا کند و آسیب قابل توجهی به اینترنت نوپایی که تازه به بار می‌نشست وارد کند.

پس از آن واقعه، موریس به عنوان منبع چنین کرم‌های اینترنتی شناخته شد و در سال ۱۹۹۰ به سه سال حبس تعلیقی، جریمه نقدی، ۴۰۰ ساعت خدمت اجتماعی و هم‌چنین پاکسازی اینترنت محکوم شد. او هم‌اکنون یکی از اساتید دانشگاه MIT‌ است.

ولادمیرلوین: هکر سیتی بانک

انگیزه‌های هک مالی معمولا بسیار بالاست، ولادیمیر لوین اولین کسی است که سال ۱۹۹۵ میلیون‌ها دلار از سیتی‌بانک به سرقت برد. او با استفاده از یک کامپیوتر در لندن، توانست لیستی از کدهای مشتریان و پسوردهای آنان را بدست آورد و از حساب آن‌ها پول برداشت کند. به گفته‌ی مقامات لوین او موفق شده بود حدود ۳.۷ میلیون دلار پول به حساب خود انتقال دهد. اف‌بی‌آی در نهایت لوین را در فرودگاه لندن دستگیر کرد. او در سال ۱۹۹۸ به سه سال زندان و جریمه نقدی بسیار بالا محکوم شد.

جاناتان جیمز: هکر ناسا

جاناتان جیمز که به نام c0mrade مشهور است، نوجوان‌ترین مجرم جرایم سایبری است. او سال ۱۹۹۹ در سن ۱۶ سالگی به مرکز کامپیوترهای ناسا حمله کرد و توانست به نرم‌افزار اختصاصی این سازمان دسترسی پیدا کند. نرم‌افزاری که او هک کرد می‌توانست تمامی شرایط محیطی و فیزیکی ایستگاه‌های بین‌المللی فضایی، نظیر دما و رطوبت را کنترل ‌کند. مقامات ناسا ادعا کردند اسنادی که توسط جیمز به سرقت رفته به اندازه‌ی ۱.۷ میلیون ارزش داشته‌اند. پس از این حادثه، ناسا مجبور به خاموش کردن سیستم‌های کامپیوتری خود به مدت سه هفته شد و به میزان ۴۱۰۰۰ دلار هزینه متحمل شد. او به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شدو دادگاه او را مجبور کرد تا یک نامه‌ی عذرخواهی به ناسا و وزارت دفاع کشور بنویسد. چند سال پس از این ماجراها او دوباره به سرقت میلیون‌ها کارت اعتباری محکوم شد، اما این ادعا را رد کرد.

جیمز سال ۲۰۰۸ در حمام خودکشی کرد و فقط یک نامه از او به جا ماند که نوشته بود: من به عدالت سیستم قضایی ایالت‌متحده مطمئن نیستم؛ شاید مرگ من و این نامه پیامم را به مردم جهان برساند.

گری مک کینون: هکر ارتش ایالت‌متحده

مک‌کینون هکر اسکاتلندی است که متهم به هک چندین کامپیوتر نظامی ایالت‌متحده در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شده بود. او اذعان کرده است که هدف او فقط یافتن اطلاعاتی درباره‌ی اشیای پرنده بوده اما مقامات نظامی اعلام کرده‌اند که او آسیب‌های جدی به سیستم‌های ایالت‌متحده وارد کرده از جمله حذف فایل‌های مهم که باعث اختلالاتی در شبکه‌ی اینترنتی آن‌ها شده بود. او شخصیت بسیار جالبی داشت، در حالی‎‌که دادگاه حکم بسیار سختی برای او در نظر می‌گرفت، او ادعا می‌کرد که تصاویر باکیفیت فوق‌العاده‌ای از اشیای پرنده در سیستم‌های آن‌ها دیده است.

آدریان لامو: هکر نیویورک تایمز

آدریان لامومقلب به هکر بی‌خانمان یکی از مشهورترین هکرهای جهان است که به دلیل هک سیستم‌های مشهوری مانند نیویورک‌تایمز، یاهو و مایکروسافت مشهور است. او در سال ۲۰۰۲ به شبکه‌ی داخلی نیویورک‌تایمز وصل شد و توانست به بسیاری از پرونده‌های حساس از جمله پایگاه داده‌ی‌ گسترده آن دسترسی پیدا کند.

او به نام‌ها، شماره تلفن، آدرس منزل و سایر اطلاعات افراد بزرگی مثل کارویل، جیمز بیکر وزیر امور خارجه دست پیدا کرد. سپس نام خود را به عنوان متخصص هک، امنیت ملی، اطلاعات و ارتباطات به این پایگاه‌داده اضافه کرد. پس از یک بررسی ۱۵ ماهه توسط دادستان، وی سال ۲۰۰۳ در کالیفرنیا دستگیر شد. او از سیندروم اسپرگر رنج می‌برد و در طی دوران زندگیش به دلایل مختلفی از جمله اسلحه‌کشی بر روی دوست‌دخترش به روان‌پزشک مراجعه کرده بود.

آلبرت گونزالس هکر TJX و بسیاری دیگر

آلبرت گونزالس یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران اینترنتی جهان است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بیش از ۹۰ میلیون کارت اعتباری و کارت بدهی از TJX و دیگر خرده‌فروشان مثل فروشندگان کفش به سرقت برد. گونزالس هم‌چنین در سال ۲۰۰۸ مغز متفکر هک سیستم‌های پرداخت هارتلند بود. در سال ۲۰۰۹ گونزالس به ۲۰ سال زندان محکوم شد. قبل از این جرم‌های بزرگی را مرتکب شده بود؛ از این میان می‌توان به رزرو هتل‌های درجه‌ی یک و نفوذ به سیستم‌های هند اشاره کرد. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد گونزالس برخلاف بقیه‌ی هکرها که دنبال شهرت و اثبات قدرت هستند فقط به دنبال پول بود. شعار مشهور او که "پولدار شوید و یا در حال تلاش بمیرید" گواه این موضوع است.

انانیموس: هکر HB Gary

گروه انانیموس را می‌توان ساختاریافته‌ترین هکرهای جهان دانست، آن‌ها تا سال ۲۰۰۸ بیشتر هک‌های ترول‌مانندی انجام می‌دادند اما بعد از آن توسعه پیدا کردند. یکی از تاریخ‌سازترین هک‌های آن‌ها در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. ارون بار(Aaron Barr) مدیرعامل شرکت HBGary اعلام کرد که از هویت برخی از اعضای هکرهای ناشناس آگاه است و قصد فاش کردن آن‌ها را دارد. پس از این‌که افشاسازی‌های آن‌ها منجر به دستگیری چندتن از افراد انانیموس شد آن‌ها در حمله‌ای انتقام‌جویانه به سیستم‌های HB Gary نفوذ کردند و بسیاری از اطلاعات و اسنادخصوصی این شرکت از جمله ایمیل‌ها و غیره را برداشته و در اینترنت منتشر کردند.

گروه انانیموس به خاطر این‌که برخی شرکت‌ها بعد از اتفاقات ویکی لیکس به جولیان آسانژ کمک نکرده بودند، آن‌ها را مورد حمله قرار داده بود و آسیب‌هایی را به سیستم‌های آن‌ها وارد کرده بود. اقداماتHBGary  در حمایت از این شرکت‌ها منجر به هک شدن سیستمش توسط انانیموس شد.

با این‌همه، گروه انانیموس را نمی‌توان لزوما در زمره هکرهای کلاه سیاه دسته‌بندی کرد. 

گروه Lulzsec: هکر سونی پیکچرز

Lulzsec شاخه‌ای از گروه انانیموس است که از افشای نقض‌های امنیتی لذت می‌برد. آن‌ها با شعار "ما به امنیت شما می‌خندیم" فعال هستند و تاکنون سایت‌هایی مانند فوکس، سونی و سازمان سیا را موردهدف قرار دادند. مهم‌ترین هک آن‌ها در ژوئن ۲۰۱۱ به پایگاه‌داده‌های سونی پیکچرز صورت گرفت.

آن‎‌‍‌ها توانستند داده‌هایی از قبیل نام، نام‌خانوادگی، کلمه عبور، ایمیل و آدرس هزاران مشتری را به سرقت ببرند. ظاهرا برخی از رهبران این گروه از جمله موسس آن سابو(sabu که نام اصلیش هکتور خاویر است) در سال ۲۰۱۲ دستگیر شدند، اما سه ماه بعد از آن، این گروه اعلام کرد که هنوز هم فعال است. این گروه مسئول ایجاد میلیاردها دلار خسارت به سایت‌های بزرگ جهانی است. اخیرا سونی به دلیل نقص‌های امنیتی به شدت تحت نفوذ بوده است و هکرهای دیگری نیز آن را مورد حمله قرار داده‌اند.

اد ماجرشیک: هکر تصاویر خصوصی سلبریتی‌ها

در اواسط سال ۲۰۱۴ تصاویر خصوصی هزاران نفر از کاربران اپل از جمله سلبریتی‌های مشهور در فضای اینترنت پخش شد. پس از دو سال مظنون این پرونده که به fappening مشهور است، معرفی شد. براساس تحقیقات FBI و گزارشات هکرنیوز ماجرشیک خود را به عنوان کارشناس فنی اپل معرفی می‌کرد و افراد را متقاعد می‌کرد که رمزهای خود را تغییر دهند و سپس با کشف رمز به دستگاه آن‌ها نفوذ می‌کرد. او از منزل خود به بیش از ۳۳۰ حساب کاربری دسترسی یافته است. تمام محتویات آی‌کلود قربانیان را دانلود کرده و بر روی 4chan منتشر کرده است. تحقیقات FBI هم‌چنان ادامه دارد و احتمالا همانند Christopher Chaney که در سال ۲۰۱۱ جرم مشابهی را مرتکب شده بود مجازات سنگینی در انتظار ماجرشیک شیکاگویی باشد.

تیم رزمندگان سایبری پاکستان هکر وب‌سایت‌ مشهور هند

تیم‌ها و افرادی که تاکنون معرفی کردیم مربوط به غرب بودند، اما تیم رزمندگان سایبری گروهی از شرق می‌باشد. در طی سال‌های اخیر حوادث خبرساز بسیاری در هند دیده شده است. اخیرا نیز گروهی به نام تیم رزمندگان سایبری پدید آمده که یکی از وب‌سایت‌های مشهور هند با نام South superstar Mohanlal را از بین بردند و پرچم پاکستان را در آن‌ گذاشتند. این هک به تلافی اقدامات هکرهای اژدهای سیاه هند بود که سیستم‌های حزب خلق پاکستان را هک کرده بودند. به دلیل تنش‌های سیاسی موجود در مرزهای هند و پاکستان چنین اتفاقاتی بیش از حد گسترش یافته است.

حمله‌ی هکرهای چینی به آمریکایی‌ها

در طی سال ۲۰۱۵ حملات بسیاری به سیستم‌های آمریکایی از جمله بیمه آنتم، سیستم پست و خطوط هواپیمایی آمریکایی انجام شده است. این نفوذها باعث شده اطلاعات بسیاری از کارمندان و مشتریان از جمله آدرس ایمیل، شماره امنیت اجتماعی و اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها افشا شود.

سازمان FBI مسئولیت بررسی این هک‌ها را بر عهده گرفته است و هکرهای چینی را مظنون اصلی این اتفاقات می‌داند. آمریکایی‌ها معتقدند هکرهای چینی از تکنیک‌های بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌جویند و به سرقت اطلاعات می‌پردازند آن‌ها مطمئن هستند که چین پشت این اقدامات است، با این حال، مقامات چینی این حملات سایبری را تکذیب می‌کنند. حملات نفوذی کشورهای شرق از جمله چین به سیستم‌های کشورهای مختلف از جمله مهم‌ترین هک‌های اتفاق افتاده در سال ۲۰۱۵ بود.

تیم ضربه: هکر سایت اشلی مدیسون

اشلی مدیسون یکی از مشهوترین سایت‌های دوست‌یابی با شعار “زندگی کوتاه است، خیانت کن” برای افراد متاهل ایجاد شده است. مدتی پیش هکرها این سایت را تهدید کردند که اگر تعطیل نشود به زودی به آن حمله خواهند کرد؛ اما این سایت هم‌چنان به فعالیت خود ادامه داد تا این‌که در ۱۲ جولای سال ۲۰۱۵ اطلاعات ۳۷ میلیون کاربر این سایت لو رفت. مهاجمان اطلاعات شخصی بسیاری از کاربران متاهل که روابط با افراد دیگر داشتند را منتشر کردند و همین امر باعث اوج‌گیری آمار طلاق و خودکشی‎‌ افراد زیادی در غرب شد. هویت اعضای تیم ضربه هنوز مشخص نشده است.

منابع:

Thinkadvisor

Techworld

Complex

Therichest

Thehackernews