متفکران دنیای آزادی و رهبران این جنبش خصوصا ریچارد استالمن از دریچه‌ای دیگر به جهان نگاه می‌کنند. آن‌ها معتقدند تجارت، قدرتمند است اما آ‌ن‌چه که پایدارتر و ماندگارتر است فرهنگ و اخلاق است. به نظر آن‌ها سود و جذبه‌ی تجارت، روند رو به رشد فرهنگ و اخلاق را کند خواهد کرد و از این جهت در تلاش هستند تا جوامع را نسبت به اتفاقاتی که با پایمال کردن اخلاقیات و تنها برای سود بیشتر می‌افتند آگاه کنند، هرچند گاهی ممکن است در این آگاه‌سازی افراط هم داشته باشند. در ادامه مقاله‌ای را از بلاگ شخصی ریچارد استالمن ترجمه کرده‌ام، اما در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید با چه نگرشی به برند اپل و محصولاتش نگاه کنید.

آی دیوایس‌های اپل در ایجاد محدودیت برای کاربران پیشگام بوده‌اند: آن‌ها اولین کامپیوترهایی بودند که با هدف اعمال فیلتر اینترنتی و شبیه به یک زندان ایجاد شدند. اپل از شیوه‌ی مدیریت محدودیت‌های دیجیتال (DRM) به شیوه‌های گوناگون استفاده کرده است.

اپل به صورت غیرمعمول از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار سوءاستفاده می‌کند، بیش از این نمی‌توانم با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همدردی کنم، چرا که آن‌ها در حال ساخت نرم‌افزارهای انحصاری هستند. همه‌ی آن‌ها باید شکست خورده و نابود شوند. اما این موضوع بهانه‌ی خوبی برای سوءاستفاده‌ی اپل از آن‌ها نیست.

اپل بسیاری از مردم را برای توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی تشویق می‌کند و به آن‌ها وعده‌ی دستیابی به ثروت زیاد را می‎دهد. اما تنها تعداد کمی ازافراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند و بیشتر آن‌ها سرمایه‌ی قابل توجهی را از دست می‌دهند. هر کسی که عمدا به توسعه‌ی نرم‌افزارهای انحصاری (که به آزادی کاربران احترام نمی‌گذارند) بپردازد، شایسته‌ی هیچ همدردی نیست، اما این دلیل نمی‌شود که اپل مردم را فریب دهد. بسیاری از این توسعه‌دهندگان، اگر اپل نباشد به توسعه‌ی نرم‌افزارهای انحصاری نخواهند پرداخت.

اپل یکی از متجاوزان اصلی ثبت اختراع (پتنت کردن) است. در این لینک یکی از پتنت‌های اپل را که نسبتا پوچ هست می‌بینید که در مقابل سایر رایانه‌های همراه استفاده خواهد کرد. اپل پتنت‌های دیگری هم داردکه در حال حاضر برای ضربه زدن به نرم‌افزارهای آزاد از آن‌ها استفاده می‌کند.

به دلیل خرابکاری‌های عمدی اپل کتاب‌های الکترونیکی با قانون DRM روی آی‌دیوایس‌هایی که جیلبرک شده‌اند کار نمی‌کنند. کتاب‌هایی که با این دستبند دیجیتال طراحی شده‌اند بسیار شبیه به آی‌دیوایس‌ها برای نقض آزادی هستند.

بسیاری از کاربران آی‌دیوایس نسبت به هدیه‌ی آلبوم U2  که اپل به آن‌ها داده اعتراض دارند. بسیاری از آن‌ها این هدیه را نمی‌خواهند و اما حذف آن از دیوایس‌های‌شان بسیار سخت است.

این اعتراضات بر یک مشکل سطحی تمرکز دارند، اما منعکس‌کننده‌ی یک تفکر سطحی هستند که اپل به کاربرانش تزریق می‌کند. از قضا، این مشکل سطحی با اعتراضات بزرگی همراه شد و شکست خورد.

آیتونز اپل چگونه استفاده از برنامه‌های مختلف را سانسور می‌کند؟

به نظر می‌رسد اپل تمام برنامه‌های بیت‌کوین را برای آی‌دیوایس‌های خود از دسترس خارج کرده است. باید ساخت و توزیع کامپیوترهایی که سیستم‌عاملی برای اعمال سانسور دارند را غیرقانونی اعلام کنیم.

اپل برنامه‌ای که مرگ غیرنظامیان ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین را گزارش می‌کرد مسدود کرده است.

اپل اطلاعات مربوط به ارائه‌دهندگان سقط جنین را فیلتر کرده است.

خدمات پست الکترونیک اپل به آرامی و در سکوت ایمیل‌هایی را که برای افراد می‌فرستید جستجو و فیلتر می‌کند.

اپل در جهت حمایت از سانسور نشر آزاد اطلاعات، نر‌م‌افزار دسترسی به وب‌سایت ویکی‌لیکس را غیرقابل استفاده کرد.

اپل در آیتونز کتاب‌های الکترونیکی که به آمازون لینک داده‌اند را ممنوع کرده است. مردم باید از آمازون که با نویسندگان، ناشران، کارکنان و مشتریان خود بدرفتاری می‌کندخرید نکنند. با این حال، این دلایل فیلتر اپل را توجیه نمی‌کند. در حال حاضر نیز چاپ و نشر در آیتونز به دلایل دیگری مانند DRM (مدیریت محدودیت‌های دیجیتال) و استفاده از نرم‌افزارهای غیرآزاد نامناسب است.

اپل بازی به نام Angry Syrians را از آی‌دیوایس‌های خود حذف کرد چراکه به نظر آن‌ها این بازی یک بازی تقلیدی و سیاسی از Angry Birds بود و اپل گفت این برنامه توهین آمیز است. این برنامه درباره‌ی بشار اسد ساخته شده بود.

سانسورهای مکرر، تنها دلیل ما برای محکومیت آیتونز نیست. ما باید حاضر به خرید از آیتونز نباشیم، چرا که متعلق به نرم‌افزارهای غیرآزاد است، قانون‌هایی سخت‌تر از قانون کپی‌رایت ایجاد می‌کند و اغلب مدیریت محدودیت‌های دیجیتال(DRM) را تحمیل می‌کنند که منجر به سرکوب رقابت و نوآوری می‌شود.

اپل از کاربرانش جاسوسی می‌کند و به دیگران نیز برای جاسوسی کمک می‌کند!

تلفن همراه شما مانند برادر بزرگ شما است که همه چیز را راجع به شما می‌داند. اپل می‌خواهد اطلاعاتی را که گوشی شما دارد، بدست آورد. اپل ظاهرا شما را مجبور به ارائه‌ی اطلاعات‌تان نمی‌کند اما در صورتی که اجازه‌ی دسترسی را به آن ندهید اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کند که ترجیح می‌دهید اطلاعات‌تان را در اختیار آن قرار دهید. اخیرا یک حفره‌ی امنیتی در آیتونز اپل وجود داشت که پس از ۳ سال این حفره آشکار شد. در طی این مدت دولت از این حفره‌ی امنیتی استفاده می‌کرد و  به رایانه‌های مردم حمله می‌کرد.

اپل هم‌چنان به سوءاستفاده آشکار از کارگرانی که محصولاتش را می‌سازند ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۵ هنوز هم با کارگران سازنده محصولات اپل در چین بدرفتاری می‌شود.

اپل از کارگاه‌های چینی برای ساخت محصولاتش استفاده می‌کند. این کارگاه‌ها برای فاکسکان (و اپل) فوق‌العاده هستند اما کارگران وضعیت خیلی بدی دارند. گزارش‌های مخفی روزنامه‌نگاران از شرایط وحشتناک کارخانه‌های فاکسکام که قطعات آی‌دیوایس‌ها در آن‌جا ساخته می‌شوند هنوز هم قلب ما را به درد می‌آورد.

شرایط کاری دیگر تامین کنندگان چینی اپل حتی بدتر از فاکسکان است، امروزه حتی کارگاه‌های pegatron اپل وضعیت خراب‌تری نسبت به فاکسکان دارند.

اگرچه اپل به گروه EPEAT پیوسته است، این استارنداردها تمام محصولات اپل را پوشش نمی‌دهد و تنها مختص مکینتاش است.

اپل از تکنیک‌هایی برای فرار از مالیاتی که شرکت‌های ایالت متحده می‌پردازند استفاده می‌کند (اگرچه این مالیات‌ها بسیار کم هستند.)

کارکنان اپل آموزش‌هایی آمیخته شده با ماتیپولاسیون روانی(یک نوع نفوذ اجتماعی در فرد با هدف تغییر در رفتار و درک وی) می‌بینند. این‌گونه خدمات که با استفاده از روش‌های فریبنده انجام می‌شوند در حال حاضر ممنوع هستند.

دستگاه‌های اپل دارای پیچ‌های غیرمعمولی هستند که برای مالکش جدا کردن این پیچ‌ها دشوار است.