وقتی ۸۰ سال پیش نیکولا تسلا روی سیم پیچ‌های مگنتیک اختراع خود کار می‌کرد، احتمالا آخرین چیزی که به آن فکر می‌کرد، این بود که یک نرد ( Nerd ) نامیده می‌شود و یا یک گیک ( Geek ) ؟ نرد و گیک واژگان جدیدی هستند که به واسطه نفوذ تکنولوژی در زندگی روزمره، جزوی از فرهنگ عمومی و گفتگوهای روزانه نسل ما شده اند.

واژه گیک برای اولین بار در سال‌های اولیه ۱۹۰۰ استفاده شد. در آن زمان کارناوال های بین شهری، شهرت بسیاری داشتند. دلقک یکی از این کارناول‌ها، مردی بود که -گیک- نامیده می‌شد. او به انجام کارهای عجیب و غریب و چندش آور، از جمله کندن سر مرغ زنده! مشهور شده بود. ولی گیک‌های امروزی به ندرت سر مرغ را از تنشان جدا می کنند و اغلب دانش زیادی دارند. واژه گیک که شاید نزدیک‌ترین ترجمه فارسی آن -خوره- باشد، به افرادی گفته می‌شود که در زندگی علاقه شدیدی به موضوع خاصی دارند و راجع به آن همه چیز را می‌دانند. این موضوعات اغلب در حوزه تکنولوژی هستند ولی می توان آن را بصورت عمومی تر هم استفاده کرد و شنیدت عبارتی مانند -فلان کس گیک ماتریکس است- نباید آنچنان عجیب به نظر برسد. گیک‌ها معمولا انسان های اجتماعی هستند، دوستان زیادی دارند و اصولا درس و دانشگاه را بیخیال شده‌اند و پی علاقه خود می‌روند. مدیران اغلب شرکت های بزرگ فناوری دنیا، از دسته گیک‌ها به شمار میایند.

نرد هر چند معنای متضادی با گیک ندارد، ولی اغلب در نقطه مقابل آن به کار می‌رود. این واژه را برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ دکتر سوس در کتاب خود به نام “اگر من یک باغ‌وحش داشتم” استفاده کرد. او در این کتاب به دنبال حیواناتی بود تا باغ‌وحش خیالی خود را تکمیل کند. یکی از این حیوانات “نرد” نام داشت.

کتاب دکتر سوس

با مطرح شدن این واژه در روزنامه ها و ثبت آن در لغت نامه های غیررسمی، استفاده از آن در بین مردم آمریکا و به تدریج مردم اروپا رواج پیدا کرد. نرد به کسانی گفته می‌شود که دانشی قدرتمند در زمینه‌ خاصی دارند ولی این دانش را نه برای پول و نه برای مقبولیت اجتماعی، بلکه به خاطر دل خودشان بدست میاورند. نردها معمولا از طرف اجتماعات مختلف طرد می‌شوند، در ارتباط با جنس مخالف دچار مشکل هستند، ظاهر ژولیده‌ای دارند و اگر کسی پیدا نشود که از نبوغشان استفاده کند از لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوند. با این‌حال هیچکدام از اینها برایشان اهمیتی ندارد و می توانند با ساعاتی کد زدن! همه آن را فراموش کنند. این تفکر که هر نابغه‌ای، یک نرد هم است، به عامل نگرانی سیستم‌های آموزشی کشورهای مدرن تبدیل شده است تا جایی که پاول گراهام – هکر معروف و سرمایه گذار استارت آپ‌ها- در بخشی از کتاب خود “هکرها و نقاش‌ها” به بررسی ضعف‌های سیستم آموزشی آمریکا در مدیریت یک نرد و دلایل ترغیب نردها به مشهور نبودن پرداخته است.

مشخص کردن مرز دقیق یک گیک با یک نرد کار سختی است و همین، نوعی کری خوانی بین آنها بوجود آورده است. گیک‌‌ها، نردها را یک سری بچه درسخوان سوسول می‌دانند و در مقابل، نردها آنها را بعنوان کسانی که هیچ دانش عمیقی ندارند و صرفا نقش دانستن را بازی می‌کنند، می‌شناسند. گیک ها روابط اجتماعی خوبی دارند، بازی های دسته جمعی بیشتری انجام می‌دهند، به کافه می روند و اگر کسی را پیدا کنند که به گجت مورد علاقه آنها، گوشه علاقه‌ای نشان دهد تا وقتی که تمام ابعاد گجت و سن مادربزرگ سازنده اسپیکرهای گجت را نگفته‌اند، بیخیال نخواهند شد. از سوی مقابل، نردها هرچند ممکن است اطلاعات دقیق‌تری راجع به همان گجت داشته باشند ولی به محرک بسیاری قوی‌تری برای صحبت راجع به آن نیاز دارند، آنها بیشتر با کسانی که بعنوان نرد قبولشان کرده اند در ارتباط اند و در اکثر مواقع برای ازدواج خود یک نرد را انتخاب می کنند. در حالی که یک گیک، ممکن است یک مدل لباس را هم برای ازدواج انتخاب کند.

بور سیاتل -محقق و مهندس نرم‌افزار- در اواسط سال ۲۰۱۳، طی یک پروژه تحقیقاتی بیش از ۲ میلیون مکالمه را در توییتر مورد بررسی قرار داد. نتیجه این تحقیق نموداری شد که مشخص می‌کرد هر یک از این دسته‌ها کدام کلمات را بیشتر از بقیه استفاده می‌کنند.

نمودار گیک در مقابل نرد

با نگاه کلی به این نمودار پی میبریم که اغلب کلمات گیکی، مربوط به اشیاء هستند. چرا که گیک‌ها اغلب نقش یک طرفدار را بازی می‌کنند، ولی نردها کسانی هستند که کار را پیش می‌برند و بیشتر کلمات آنها به ایده‌ها مربوط‌اند. با این وجود هیچ مرز مشخصی بین گیک‌ها و نردها وجود ندارد و هر یک بخشی از ویژگی‌‌های دیگری را به ارث می‌برند.
اگر خود را جزو جامعه گیک‌ها و نردها نمی‌دانید، باید نکات مهمی را در برخورد و ارتباط با آنها رعایت کنید:

۱- اگر وارد مکالمه‌ای با آنها می‌شوید، باید قبول کنید که در بیشتر اوقات موضوع جالبی راجع به حرفهای آنها وجود دارد. حتی اگر قادر به درک آن نباشید، بهتر است با رفتارتان به آن اقرار کنید.

۲- تلاش نکنید تا آنها را وارد جامعه کنید. آنها تعریف متفاوتی از جامعه و شهرت برای خود ساخته‌اند. دست کم نگیریدشان و به هوششان اعتماد کنید.

۳- هرچند ممکن است آنها هم لذت‌های مشابهی مانند نواختن گیتار یا بازی فوتبال داشته باشند و تصور اینکه از کره دیگری آمده‌اند، اشتباه باشد ولی در ارتباط با آنها باید صبر پیشه کنید. آنها به صراحت نظر خود را راجع به شما می‌گویند و از اینکه رفتار شما چیزی جز این باشد، تعجب خواهند کرد.

۴- گیک‌ها از میزان گیک بودن خود به خوبی آگاهند و به آن افتخار می‌کنند. پس بهتر است درجه گیکی آنها را هیچوقت به چالش نکشید. همینطور پرسش از میزان نبوغ یک نرد مانع یک مکالمه خوب با او خواهد شد.

تعداد افرادی که خود را گیک می‌نامند و یا بقیه آنها را بعنوان نرد می‌شناسند هر روز در حال افزایش است. عضویت در جامعه‌ای متمایز که زبان و ادبیات مخصوص به خود را دارد و در اکثر مواقع به دنبال تبدیل کردن دنیا به جای بهتری برای زندگی کردن است، می‌تواند دلایل منطقی و روانی بسیاری داشته باشد. سرمایه گذاری تبلیغاتی کشورهای توسعه یافته روی این موضوع و تولید سریال های پرطرفداری مانند big bang theory و IT CROWDS نشان از اهمیت فعالیت های نسل نردها و گیک‌ها دارد.

با این تفاسیر شما یک گیک هستید یا یک نرد؟