چه ارتباطی بین پول و طرز فکر ما وجود دارد؟
راز شادی چیست؟
معنای زندگی چیست؟

این‌ها نمونه سؤال‌های عمیقی هستند که به مدت طولانی در سخنرانی‌های TED بررسی و جستجو شده‌اند. حال با کمک قابلیت شناختی ابرکامپیوترِی به نام واتسون که متعلق به IBM است، پاسخ‌ این سوالات تنها با یک کلیک از دل سخنرانی‌های تد پیدا می‌شوند. در حقیقت هوش مصنوعی واتسون می‌تواند بین ایده‌هایی که در محتوای سخنرانی‌های TED وجود دارد، ارتباط‌ برقرار کنند.

واتسون صرفا کامپیوتری نیست که فقط دنبال کننده برخی دستورات باشد بلکه سیستم هوشمندی است که در طول زمان یاد می‌گیرد. واتسون برای تحلیل سخنرانی‌های TED، حدود ۲۰۰۰ سخنرانی TED را که بر اساس محتوا سازمان‌دهی شده‌اند در حافظه خود جای داده است.

هوش مصنوعی این ابرکامپیوتر سخنرانی‌ها را بر اساس موضوعات و بینش سخنرانان استخراج می‌کند و اجازه می‌دهد تا کاربران به‌راحتی در آرشیو گسترده TED جستجو کنند. واتسون همچنین به کاربران این اجازه را می‌دهد که سؤالی که ذهنشان را مشغول کرده است را از او بپرسند و در عرض چند ثانیه پاسخ را در قالب ویدیوهای مرتبط از سخنرانی‌ها دریافت کنند. 

برای مثال زمانی که شما در مورد رازهای شادی پرسشی مطرح می‌کنید واتسون مجموعه‌ای از بخش‌های ویدئوهای کوتاه را تهیه می‌کند که سخنرانان با دقت به پرسش شما پاسخ داده‌اند. واتسون نتیجه جستجو در مورد راز شادی را از زبان سخنران TED  اینگونه بیان می کند:

راز شادی درنهایت آشکارشده است: ابتدا افزایش ثروت، قدرت و اعتبار و سپس از دست دادن آن

پس از مشاهده هر نتیجه کاربران می‌توانند به تماشای سخنرانی‌های دیگر بپردازند یا سؤال‌های دیگری بپرسند، کاربران می‌توانند یک سؤال بنویسند و بخش‌های مرتبط را از بین ۲۰۰۰ سخنرانی آرشیو TED دریافت کنند.

ماجرای همکاری واتسون و TED زمستان گذشته شروع شد زمانی که داریو گیل معاون بخش علم و فنّاوری آی‌بی‌ام، امیلی مک‌مانوس ویراستیار TED را ملاقات کرد. مدتی بعد آن‌ها در مورد فرصت‌های استفاده از فنّاوری قدرتمند واتسون برای آرشیو ویدیوهای TED مکاتبه کردند. بعدازاین گفتگو بود که برنامه نویسان IBM کار با داده‌ها را شروع کردند. این پروژه محرمانه که راز سنجاب نام گرفته بود به مدت دوماه و توسط یک تیم ۸ نفره پیگیری شد و نتیجه آن چیزی شد که کای یانگ مدیر پروژه IBM WATSON آن را «موتور اکتشاف» نامید.

یانگ در مورد کار تیم‌شان چنین می‌گوید:

واتسون به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌هایتان را کشف کنید و بین چیزهای مختلف ارتباط ایجاد کنید. ما می‌توانیم فراتر از کلمات کلیدی به سمت ایده‌های واقعی و بینش‌ها حرکت کنیم که بخش‌هایی از محتوای سخنرانان هستند. در نتایج حاصل به‌جای اینکه فقط یک نفر به‌سادگی یک مطلب را توضیح دهد از سیگنال‌های مختلف، سکوت‌ها، تشویق‌ها، خنده‌ها و ... کمک گرفته شده است تا یک ویدئو رو بهتر درک کنیم.

واتسون

این برنامه در حال حاضر در مرحله آزمایشی آلفا هست و IBM انتظار دارد که نسخه بتا در آخر تابستان قابل‌ دسترس باشد. کاربران می‌توانند ثبت‌نام آن را در WATSON.TED.COM امتحان کنند.

واتسون همچنین سخنرانان و شخصیت آن‌ها را بر اساس محتوای صحبت‌هایشان آنالیز می‌کند. برنامه نویسان در حال حاضر بر روی ارتقای واتسون برای تفسیر و پاسخ بهتر به پرسش‌های مطرح‌شده در زبان طبیعی تمرکز کرده‌اند. یادگیری در طول زمان باعث بهبود و تکامل آن خواهد شد.

یانگ پیش‌بینی‌های بسیاری برای کاربردهای آتی مختلف از این تکنولوژی برای TED و همچنین دیگر رسانه‌ها دارد. برای مثال IBM در حال کار روی عملیاتی است که کاربران بتواند با حساب توییترشان وارد شوند و واتسون سخنرانی‌هایی بر اساس بینش‌ها و شخصیتشان به آن‌ها توصیه کند.

یانگ می‌گوید تکنولوژی واتسون می‌تواند یک روز برای پیدا کردن و سطح‌بندی کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای اینترنتی و ژورنال‌های دیجیتالی بکار رود.