ری کورزویل یکی از دوستان نزدیک من و شخصی بسیار باهوش است. او یک تکنولوژیست، آینده‌پژوه و یکی از مدیران مهندسی با استعداد گوگل است که بر روی هوش مصنوعی و پردازش زبان تمرکز کرده است. همچنین او بیش از هر شخص دیگری پیش‌بینی‌های صحیح و مستندی از تکنولوژی آینده دارد.

بنا بر گزارشات موجود، از سال ۱۹۹۰ و از ۱۴۷ پیش‌بینی کورزویل ، ۱۱۵ پیش‌بینی او کاملا دقیق و در موقع معین و ۱۲ پیش‌بینی دیگر او نیز با یک یا دو سال اختلاف از موعد مقرر، به حقیقت پیوسته‌اند. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که ۸۶٪ از پیش‌بینی‌های وی به صورت شگفت‌انگیزی درست از آب درآمدند.

دو هفته پیش من و ری یک وبینار یک ساعته به همراه مدیران اجرائی Abundance 360 با موضوع پیش‌بینی آینده برگزار کردیم. در طول این جلسه یکی از پیش‌بینی‌های خاص ری به کلی ذهن من را به خود درگیر کرد.
او در مورد پیش‌بینی جدید خود چنین گفت:

 تا سال۲۰۳۰ ما قادر خواهیم بود که از طریق مویرگ‌ها، نانو روبات‌هایی را به داخل مغز ارسال کنیم که این عمل باعث تحقق واقعیت مجازی در داخل سیستم عصبی ما خواهد بود و نئو‌کورتکس‌های مغز را به یک فضای ابری متصل خواهد کرد. همانند توانایی گسترش دادن قدرت گوشی‌های هوشمند به صورت بی‌سیم، ما قادر خواهیم بود به اندازه ۱۰۰۰۰ بیشتر از آن نئو‌کورتکس‌های خود را در فضای ابری گسترش دهیم.

بیایید لحظه‌ای را به درک دقیق‌تر این موضوع بپردازیم. ما فقط ۱۵ سال دیگر تا سال ۲۰۳۰ فاصله داریم! آیا ما شاهد اتصال مستقیم مغزمان به اینترنت خواهیم بود؟ آیا سطح هوش و حافظه انسان‌ها به این طریق قابل افزایش خواهد بود؟
در این مطلب می‌خواهیم تاثیرات حیرت‌آور و جالب این تکنولوژی آینده را بررسی کنیم.

اصول کلی

پیامد‌های نئوکورتکس‌های متصل به فضای ابری به معنای واقعی کلمه بسیار عمیق خواهند بود. با این‌ که هر پیامد قابل تصوری در مقایسه با دنیای حقیقی امروزی غیر‌محتمل به نظر می‌رسد اما من لیستی از پیامد‌های ممکن را برای ایجاد یک پیش‌زمینه‌ی ذهنی برای شما آماده کرده‌ام.

ارتباط مستقیم ذهنی

این موضوع سطح جدیدی را به درک و صمیمیت بشری اضافه خواهد کرد. زیرا شما قادر خواهید بود که احساسات دوستان، کودکان و عشق زندگیتان را مستقیما درک کنید. درک و صمیمیت انسان‌ها بسیار فراتر از چیزی خواهد بود که امروزه به وسیله گفت‌و‌گو حاصل می‌شود. ارسال ایمیل و پیام و تماس‌های تلفنی را فراموش کنید. زیرا قادر خواهید بود آنچه که در ذهن خود دارید را صرفا با فکر کردن به شخص دیگری ارسال کنید!

گوگل در ذهن شما

تمامی اطلاعات جهان در راس سیستم عصبی شما قابل دسترس خواهند بود. شما قادر خواهید بود که در هر لحظه و مکانی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید؛ معادلات پیچیده ریاضی را تنها در چند ثانیه انجام دهید؛ خیابان‌های هر شهری را به طور مستقیم بپیمایید؛ سوار بر یک جت جنگده شده و به صورت کاملا بی‌نقص آن را به پرواز درآورید و همچنین قادر خواهید بود که هر زبان دلخواهی را به یک زبان دیگر ترجمه کنید.

افزایش سطح هوشی

تصور کنید که شما در یک تنگنا قرار گرفته‌اید و نیاز دارید تا مشکلتان را به سرعت حل کنید. در دنیای آینده دقیقا به همان روشی که وب سرور آمازون توسط الگوریتم‌هایی ۱۰۰۰ هسته پردازنده را همزمان به خدمت می‌گیرد، شما نیز قادر خواهید بود که قدرت محاسباتی مغز خود را ۱۰ و یا حتی ۱۰۰۰ برابر کنید.

زندگی در واقعیت مجازی

اگر مغز ما واقعا بتواند به پهنای باند بالایی متصل شود، قادر خواهیم بود تا اندام‌های جسیمان (مانند چشم، گوش و حس لامسه) را دور بزنید و به جایی برسید که ادراک حقایق مغزتان توسط یک موتور گرافیکی بازی (و در یک دنیای مجازی) هدایت شود. هنگامی که شما اندام‌های خود را حرکت می‌دهید تصور می‌کنید که اندام‌های مجازی شما، یا به اصطلاح آواتار شما، به صورت فوق‌العاده‌ای در یک دنیای مجازی در حرکت هستند.

سیستم ایمنی بهبود یافته

در بحث وبیناری من با ری، او توضیح داد که چگونه دستگاه‌های هوشمند بیولوژیکی امروزی ما با نام T-cells و با عملکردی مشابه سلول‌های خونی قادر به از بین بردن بیماری‌ها هستند. آن‌ها قادر به تشخیص دشمنان و سپس حمله و از بین بردن آن‌ها هستند. اما در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان و رترو‌ویروس‌ها کارایی ندارند. در آینده نانو‌روبات‌ها با اتصالی بی‌سیم قادر خواهند بود که به محض مشاهده عوامل بیماری، با دانلود نرم‌افزار مربوطه آن‌ها را مورد هدف خود قرار دهند. به این ترتیب سرطان، سلول‌های بنیادی سرطانی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و هیچ عامل بیماری دیگری جان سالم به در نخواهد برد. نانو‌روبات‌ها بر روی بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت نیز کارایی خواهند داشت. همچنین حفظ سطح مواد مورد نیاز و حیاتی خون مانند مواد مغذی و همچنین بازسازی‌های اساسی بدن و در نهایت جایگزینی اندام‌های آسیب‌دیده از جمله وظایف نانوروبات‌ها خواهد بود.

تخصص‌های قابل دانلود

آیا آن بخش از فیلم سینمائی ماتریکس را به یاد دارید که در آن ترینیتی می‌خواست تا پرواز با هلیکوپتر را یاد بگیرد و تانک با دانلود برنامه‌ای این تخصص را در اختیار وی قرار داد؟ ما نیز به زودی قادر به انجام چنین کاری خواهیم بود. آیا نیاز به انجام یک عمل جراحی ضروری دارید؟ فقط کافی است تا برنامه ER doctor را دانلود کنید. آیا می‌خواهید زبان جدیدی یاد بگیرید؟ آن را دانلود کنید! آیا می‌خواهید یک وعده غذایی بی‌نقص تهیه کنید؟ یک ماژول آشپزی دانلود کنید. حتی احتمالا شما نیازی به دانلود آن‌ها نیز نخواهید داشت زیرا در این صورت آن‌ها بخشی از حافظه شما را اشغال خواهند کرد. در عوض شما قادر خواهید بود که به صورت "زنده" از این تخصص‌های موجود در فضای ابری استفاده کنید.

حافظه‌های گسترش یافته با قابلیت جست‌و‌جو

ما قادر خواهیم بود تا تمامی اتفاقی که تاکنون برایمان پیش آمده است را به یاد بیاوریم و در میان آن‌ها به جست‌و‌جوی اطلاعاتی که مورد نیازمان است بپردازیم. زیرا تمامی حافظه ما در یک فضای ابری ذخیره خواهد شد. همچنین قابلیت جست‌و‌جوی حافظه به ما این امکان را می‌دهد که اطلاعاتی نظیر تاریخ، مختصات GPS، وضعیت سلامت جسمی، اطلاعات بازار سهام، آب‌و‌هوا و در حالت کلی هر اطلاعاتی را که در آن لحظه از زمان و مکان مورد نیازمان باشد را به خاطر بیاوریم.

فرا موجودیت

در ادامه ری توضیح داد که چگونه نئوکورتکس‌های متصل به فضای ابری می‌توانند با گسترش مرزهای احساسات، هنر، طنز، خلاقیت، قدرت بیان و یگانگی انسان‌ها، بشریت را به درجه بالاتری از موجودیت و پیچیدگی برساند. به گفته او :

 ما بامزه‌تر و جذاب‌تر خواهیم بود و قادر‌خواهیم بود تا احساسات و علایقمان را بهتر بیان کنیم. ما با افزودن سلسله مراتب بیشتری از ماژول‌ها به ذهن، درک عمیق‌تری از قدرت بیان خواهیم داشت. انسان‌ها در آینده قادر خواهند بود که درک بسیار عمیق‌تری از یک قطعه موسیقی داشته باشند. همه این‌ها انسان را به سمت فرابشریت هدایت خواهند کرد.

هرچند که ممکن است چنین آینده‌ای از نظر خیلی‌ها بسیار خیالی و دور از ذهن باشد اما باید در نظر داشت که همواره تشریح تکنولوژی‌های آینده تا قبل از به وجود آمدنشان فریبنده به نظر می‌رسند. در حال حاضر آزمایشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان مشغول کار بر روی ماشین‌آلات مولکولی و سیستم‌های CRISPR/Cas9 هستند که به ما این امکان را می‌دهند که ژنوم خود را تغییر دهیم و این سیستم‌ها همچنین ارتباط مستقیم ذهن با کامپیوتر را فراهم خواهند کرد.

اگر واقعا زمینه‌های پیشرفت تکنولوژی هر ۱۸ ماه دو برابر شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با این حساب در ۱۵ سال آینده (بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰) تکنولوژی‌های اطراف ما ۱۰۰۰ برابر بهبود‌یافته از شکل امروزی خود خواهند بود. اما آینده‌ای ۱۰۰۰ برابر بهتر از حال حاضر چه شکلی خواهد بود؟ شاید جواب این سوال آینده‌ای باشد که ری آن را شرح داده است.

اگر این آینده به حقیقت بپیوندد، انسان‌های متصل یه فضای ابری به کلی هر چیزی را تغییر خواهند داد. بنابراین ما باید در مورد پیامد‌های این تغییرات بحث کنیم تا بتوانیم تصمیمات بهتری برای آینده پیش رو بگیریم.