ایوان ویلیامز با این‌که یکی از بنیانگذاران توییتر است، از مخالفان رسانه‌های اجتماعی کنونی است. او هم‌اکنون به دنبال ساخت شبکه‌های اجتماعی با فیدهای عالی است، شبکه‌هایی که تفاوت بزرگی با بسترهای کنونی همچون توییتر، فیسبوک و بقیه دارند.

ویلیامز در مصاحبه‌ای که با گاردین داشته، اشاره کرده که کاملا قابل فهم است که چرا رسانه‌های روی وب به شکل امروزی درآمده‌اند. او می‌گوید درست است که شبکه‌های اجتماعی مزیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده‌اند اما بسیاری از مردم، بسیاری از روزنامه‌نگاران که می‌خواهند کارهای بزرگی انجام دهند، تبلیغات‌کنندگان و برندها از آن‌ ناراضی هستند؛ به خاطر این‌که ما هنوز در برخی خلاقیت‌های بسیار ساده گیر کرده‌ایم.

این‌که مردم از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند به این معنی نیست که این‌ رسانه‌ها همان چیزهایی هستند که آن‌ها می‌خواهند؛ دقیقا مثل این است که مقداری فست‌فود مضر جلوی مردم بریزیم و آن‌ها این مواد را بخورند و ما این‌گونه نتیجه‌گیری کنیم که این همان چیزی بود که آن‌ها می‌خواستند.

شاید با شنیدن دیدگاه ویلیامز تعجب کنید، چون او یکی از بنیانگذاران و مدیران اجرایی سابق توییتر است که به تازگی ۱۰ سالگی آن را جشن گرفتند. پس چرا این دید را مطرح می‌کند؟ وی در حال حاضر به دنبال توسعه‌ی پروژه‌ی خودش به نام مدیوم است که همانند آهنربایی همه‌ی افرادی که به دنبال نویسندگی در وب هستند را به خود جذب کرده است. ویلیامز می‌گوید هر دوی این پروژه‌ها ریشه در دموکراتیزه، انتشار و دسترسی ساده به اطلاعات دارند، اما تفاوت‌های بسیاری بین آن‌ها وجود دارد و به وجود خواهد آمد.

من حدود ۲۰ سال است که به صورت حرفه‌ای بر روی سیستم‌های انتشار روی اینترنت تمرکز کرده‌ام. هنگامی‌که به عقب برمی‌گردم و به عملیات و عملکرد توییتر نگاه می‌کنم، از خودم می‌پرسم که قدم بعدی چیست؟ به نظر نمی‌رسد این نیاز بتواند به این سادگی رفع شود؛ ایجاد یک وب‌سایت خیلی ساده است، ارسال توییت از آن هم ساده‌تر است. اما ما فقط در توییتر یک جامعه ایجاد می‌کنیم، به نظر می‌رسد سیستم هنوز با مشکل‌های بسیاری مواجه است که با راه‌های مختلف شاید بتوان اطلاعات بهتری به دست آورد و به درک درستی از جهان رسید.

براساس گفته‌های او در وهله‌ی اول می‌بایست حلقه‌های بازخورد که باعث به وجود آمدن محتواهای به درد نخور و اسپم می‌شوند تغییر کنند. ویلیامز می‌گوید اگر به حلقه‌های بازخورد مثل لایک‌ها و یا ریتوییت‌ها دقت کنید آن‌ها بادقت بسیاری طراحی شده‌اند که برخی کارها را صورت دهند. اما ما با این حلقه‌های بازخورد یک سیستم اندازه‎‌گیری واقعی نداریم و نمی‌توانیم به صورت صحیح کشف کنیم که آیا این محتوا ارزش واقعی را به مخاطب رساند، آیا تغییری در طرزفکر او ایجاد کرد؟ نمی‌خواهم بیش از این انتظارات را بالا ببرم، اما ما به دنبال راه‌حل‌هایی هستیم که محتواها براساس کیفیت‌شان سنجیده شوند و نه کمیت.

مدیوم به تازگی به جذب برخی ناشران کوچک ازجمله AWL،  the Hairpin و Monday Note و ارائه‌ی ویژگی‌های جدید به ویژه راهی برای پرداخت عضویت جهت تولید درآمد از خوانندگان پرداخته است. این کارها به منظور سرعت بخشیدن به همان تغییرات اشاره شده و جذب ناشران بیشتر انجام می‌شود.

سیستم وبلاگ نویسی و شبکه اجتماعی مدیوم

ویلیامز بیش از این راجع به جزئیات این اتفاقات صحبت نکرده است، اما به نظر می‌رسد او و سایر بنیانگذاران توییتر با این ایده یک راه طولانی پیش رو دارند: برای ایجاد لایه‌ی جدیدی از اطلاعات و ارتباطات که قبلا شبیهش را ندیده‌ایم.

اگر شما از مدیوم استفاده کنید، نیازی ندارید که هر روز آن را چک کنید، این رسانه شما را معتاد نمی‌کند. ما فقط به دنبال این هستیم که روزانه یک یا دو چیز از مواردی که مردم نیاز دارند به آن‌ها بدهیم. چیزهایی‌که برای آن‌ها مهم است و نحوه فکر آن‌ها در مورد جهان را تغییر خواهد داد.

مدیوم تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا بتواند این کارها را به سرانجام برساند. جان باتل مدیر NewCo که به تازگی به مدیوم پیوسته است می‌گوید:

من ایوان و دوستانش را می‌شناسم، آن‌ها واقعا طرفدار بستر وب باز (open web) هستند. آن‌ها می‌خواهند یک رسانه‌ی واقعی بین شبکه‌هایی مثل فیسبوک و توییتر بسازند.

باتل در ادامه می‌گوید:

آن‌ها به زیبایی این کار را انجام داده‌اند و محیط مناسبی برای مردمی که دوست دارند بنویسند ایجاد کرده‌اند. هرکسی که برای اولین بار این بستر را مشاهده می‌کند متوجه می‌شود که با سایر رسانه‌های اجتماعی و بسترهای وبلاگ‌نویسی متفاوت است و انگار ترکیبی از این دو است. اما با این حال، آن هنوز هم کوچک است و به نظر می‌رسد در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد. وقتی که من فهمیدم ویلیامز می‌خواهد کارهای مهمی انجام دهد تصمیم گرفتم به رسانه‌ی آن‌ها ملحق شوم.

به نظر می‌سد از بین بردن حلقه‌‌های بازخورد که به اعتقاد ویلیامز باعث اعتیاد به محتوای به دردنخور می‌شوند، یک هدف بلند‌مدت باشد. با این حال، او اذعان دارد برای این‌که مدیوم بتواند به درستی کار کند، نیاز دارد سریعا یک شبکه از افراد خاص را دور هم جمع کند. اما باتل دراین مورد صراحت بیشتری دارد و می‌گوید مدیوم هنوز به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست که بتواند توجه ناشران مختلف را جلب کند.