رنگ‌ها چگونه دیده می‌شوند؟

زمانی‌که نور ورودی با سلول‌های مخروطی شکل موجود در شبکیه‌ی چشم با هم واکنش نشان می‌دهند ما می‌توانیم، رنگ‌ها را تشخیص دهیم.

سه نوع سلول مخروطی شکل در چشم وجود دارد و بر اساس این‌که سلول‌های مخروطی شکل چشم شما چگونه به طول موج دریافتی پاسخ می‌دهند شما می‌توانید سه رنگ اصلی را درک کنید. قرمز، سبز و آبی سه رنگ اصلی هستند. رنگ‌های دیگر به عنوان نتیجه‌ای از ترکیب رنگ‌های اصلی توسط سلول‌های مخروطی متفاوت است که این کار را مغز انجام می‌دهد.

اغلب ادعا می‌شود که خانم‌ها بهتر از آقایان می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند. این ادعا تا حدودی درست است زیرا ۲ الی ۳ درصد خانم‌ها به جای این‌که به شکل نرمال سه نوع سلول مخروطی شکل داشته باشند داری چهار نوع سلول مخروطی شکل در شبکیه‌ی چشم خود هستند.

این پدیده تتراکروماسی نامیده می‌شود. این قبیل افراد می‌توانند ۱۰۰ میلیون تن رنگ مختلف را از هم تشخیص دهند.

چرا برخی افراد کور رنگی دارند؟

برخی از افرادکور رنگی دارند. این پدیده در بین آقایان بیشتر شایع است. طی پژوهشی یافت شده است که ۸ درصد از آقایان دچار کور رنگی هستند در حالی‌که در بین خانم‌ها این پدیده تنها ۰.۴ درصد مشاهده شده است.

کور رنگی در اثر فقدان اثربخشی سلول‌های مخروطی موجود در شبکیه‌ی چشم ایجاد می‌شود.

برای یک فرد که کور رنگی دارد بعضی رنگ‌ها به شکل غلطی مشابه به نظر می‌رسند. رایج‌ترین شکل کور رنگی مشکل تشخیص رنگ قرمز از سبز است. البته توجه داشته باشید که شما در این تست نمی‌توانید کور رنگی خود را تست کنید اما می‌توانید توانایی خود در تمییز قائل شدن به  تن رنگ‌ها را بررسی کنید.

آزمون کور رنگی وسیله‌ای است که اگر چشم پزشک شما تشخیص دهد که درک متفاوتی از رنگ‌ها دارید آن را برای شما به کار می‌برد. در حالت کلی می‌توان گفت تشخیص اشتباه رنگ‌ها در اصطلاح کور رنگی نامیده می‌شود. دو نوع آزمون کور رنگی وجود دارد یکی تست‌های غربالگری که می‌تواند وجود مشکل در دیدن رنگ‌ها را تشخیص دهد. و آزمون‌های کمی دقیق‌تری که می‌توانند کمبود در دید رنگ‌ها و شدت کور رنگی را تشخیص دهند.

تست کور رنگی

یکی از معروف‌ترین تست‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شود تست Ishihara است. این تست شامل صفحه‌ای است که دارای یک الگوی دایره‌ای است که این صفحه شامل نقاط رنگی بسیاری با رنگ‌ها و روشنایی‌های متفاوت است. این نقاط ظاهرا به شکل تصادفی بر روی صفحه قرار گرفته است اما در حقیقت نمایانگر یک عدد تک رقمی یا دو رقمی است. بنابراین کسی که کور رنگ است یا قادر به دیدن این شماره نخواهد بود و یا این‌که عدد متفاوتی را خواهد دید. 

تست کوررنگی

حیوانات رنگ‌ها را چگونه می‌بینند؟

پرندگان به داشتن بینایی بسیار عالی مشهورند. چشمان آن‌ها می‌تواند حتی ۵ رنگ اصلی را ببیند و تعداد رنگ‌های ترکیبی گسترده‌تری را نیز می‌توانند مشاهده کنند.

زنبور‌ها و بسیاری از حشرات دیگر می‌توانند نور فرا بنفش را ببینند. که این نوع از بینایی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند متوجه شوند که کدام گیاهان پر از شهد هستند و نیاز به گرده افشانی دارند.

در چشم بسیاری از پستانداران سلول‌های مخروطی کمتری نسبت به چشم انسان‌ها وجود دارد که همین باعث می‌شود آن‌ها طیف رنگی کمتری را نسبت به انسان‌ها ببینند. بسیاری از پستانداران شب‌ها به شکار می‌پردازند که تشخیص اشکال در آن زمان بسیار مهم‌تر از تشخیص رنگ‌ها است.

ماهی‌های دریایی تنها نور آبی و سبز را تشخصی می‌دهند. ماهی‌هایی هم که در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند سایه‌هایی از نور قرمز را می‌بینند.

در این شکل میزان تشخیص رنگ حیوانات مختلف طبقه‌بندی شده است.

اگر شما هم مایلید تست تشخیص رنگ را انجام دهید می‌توانید لینک زیر را دنبال کنید. که در آن یکی از مربع‌ها رنگ متفاوتی دارد. شما می‌توانید با دنبال کردن این مربع‌ها و کسب امتیاز میزان تشخیص رنگ سیستم بینایی خود را تخمین بزنید. البته برای انتخاب مربع مورد نظر تنها ۱۵ ثانیه فرصت دارد و با هر انتخاب غلط ۳ ثانیه زمان از دست می‌دهید.

دقت خود را در تشخیص رنگ‌ها بسنجید!

اگر در این آزمون امتیاز شما بیشتر از ۳۱ بود به این معنی است که تشخیص رنگ بینایی سیستم بینایی شما بسیار عالی است. اگر این امتیاز بین ۲۵ تا ۳۰ باشد تشخیص رنگ سیستم بینایی شما عالی و اگر این امتیاز بین ۲۰ تا ۲۴ بود تشخیص رنگ سیستم بینایی شما خوب است. اما اگر امتیازی که از این آزمون کسب می‌کنید زیر ۲۱ باشد تشخیص رنگ سیستم بینایی شما متوسط و ضعیف است.