ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، از این رو راه‌اندازی استارتاپ‌هایی در زمینه‌ی تکنولوژی یکی از الهام‌بخش‌ترین کارها است. با بررسی این استارتاپ‌ها متوجه می‌شویم که حقیقتاً برای عملی کردن این چنین ایده‌هایی نوآوری‌های گوناگونی انجام می‌گیرد تا راه‌حل بهتری برای مشکلات ارائه شود. از طرفی نیز این راه‌حل‌ها موجب پیشرفت محصولات عصر اطلاعات و پیشرفت در زمینه‌ی تکنولوژی می‌شود.

هر کسی می‌تواند برای ایجاد یک کسب و کار و تمرکز بر حل مشکلات مصرف‌کنندگان از نوآوری‌های تکنولوژیکی استفاده کند. البته هرگز نباید این موضوع را نادیده گرفت که نوآوری‌های ساخت دست انسان می‌توانند موانع غیرقابل عبوری را برای راه‌حل‌های خلاقانه و جدید ایجاد کنند.

در ادامه ۵ استارتاپ تکنولوژی که ما را به دیدن آینده‌ای نزدیک می‌برد و دید جدیدی در ما ایجاد می‌کند را با هم بررسی می‌کنیم.

۱) Kytabu

برای حرکتی رو به جلو در هر زمینه‌ای، آموزش و پرورش همواره حرف اول را می‌زند. این مسئله به ویژه در قاره‌ی آفریقا که مردم آن به دنبال رشد سریع در اقتصاد هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. Kytabu استارتاپ کنیایی است موفق به دیجیتالی کردن سیستم آموزش و پرورش کشورهای این منطقه شده است.

به این ترتیب که کتاب‌های درسی به شکل الکترونیکی تهیه شده‌اند که این عمل موجب کاهش۷۲% در هزینه‌ها می‌شود. سپس این کتاب‌ها بر روی وسایل الکترونیکی مثل تبلت نصب می‌شوند. امکان پرداخت هزینه نیز از طریق تلفن همراه فعال شده است. از طرفی در این سیستم این امکان برای کاربران فراهم شده است که بر حسب نیاز خود یک صفحه یا یک فصل و یا حتی کل کتاب را خریداری کنند. در ضمن امکان خرید ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه‌ی کتاب‌ها نیز فراهم شده است. این ایده‌ی جدید که آینده آموزش و پرورش را می‌سازد موجب کاهش در هزینه‌ها و کاهش مصرف انرژی می‌شود. 

۲) Lyft

هزینه‌ی اجاره‌ی یک ماشین گاهی واقعاً سرسام‌آور است. اما جهان امروز توسط فن‌آوری کاملاً به هم متصل شده‌است. از این رو استارتاپ Lyft برای کمک به رفاه مردم ایده‌ی جدیدی را پیاده کرده است. در این استارتاپ این امکان برای کاربران فراهم شده است که به شکل آنلاین برای سفرهای کوتاه مدت خود با ماشین، همسفر پیدا کنند.
رانندگان سیستم Lyft از هر شخص، یک دستمزد مجزا دریافت نمی‌کنند. بلکه این سیستم جایگزینی ارزانتر برای کسانی که به دنبال گرفتن یک تاکسی برای مسیر مشخصی هستند اما نمی‌خواهند مجبور به پرداخت هزینه‌ی گزافی شوند. Lyft همچنین امکاناتی فراهم می‌کند که با داشتن رانندگانی حرفه‌ای، جاده‌های نسبتاً امن‌تری داشته باشیم. 

۳) Square

هرچند امروزه روش‌های گوناگونی برای پرداخت هزینه با تلفن همراه وجود دارد. اما استارتاپ Square با استفاده از تکنولوژی‌های روز، خود را در بین سایر روش‌ها متمایز گردانده است. در این سیستم پرداخت بسیار امن و سریع صورت می‌پذیرد و این امکان برای خریداران فراهم می‌شود تا بسیار آسان و از طریق تلفن همراه خود پرداخت را انجام دهند.

۴) MallforAfrica

از آن‌جا که قاره‌ی آفریقا از نظر اقتصادی به سرعت در حال رشد و پیشرفت است گاهی تقاضای برخی محصولات بیشتر از سقف موجودیشان می‌شود. و با این‌که این قاره در حال توسعه است اما زیرساخت‌های لازم برای ارائه‌ی خدمات و محصولات به مشتریان در آن وجود ندارد. استارتاپ MallforAfrica سرویسی است که به مردم اجازه می‌دهد تا محصولات مورد نیاز خود را از خرده فروشان آمریکایی و آفریقایی سفارش دهند.

۵) New Relic

این استارتاپ یک سیستم تحلیل و مانیتورینگ پیشرفته است که مخاطبانش می توانند تمامی کسب و کارهای مختلف تحت وب باشد. NewRelic که برنامه ای تحت کلود است، این امکان را  فراهم می کند که جزییات رخ‌دادهای نرم‌افزارهای آنلاین آن تحلیل و به شکل گزارش‌ها، نمودارها و آمارهای دقیق ارائه شود.