شاید پول در دنیای غرب کاملا دیجیتالی شده باشد اما باز هم چالش‌هایی بر سر پول دیجیتال وجود دارد که البته به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. بیت‌کوین هنوز به یک ارز جهانی تبدیل نشده است اما ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، مردم را به استفاده از آن قانع می‌کند.

این پول دیجیتال مفاهیم جدیدی را برای کاربران تعریف کرده که پیش‌بینی می‌شود خیلی زود مورد استفاده‌ی همه قرار گیرد. در این مطلب  ۳۰  نوآوری جدیدی را که بیت‌کوین در صنعت پول و نحوه‌ی استفاده از آن بوجود آورده، برای‌تان می‌شمارم.

ارز دیجیتالِ نقطه به نقطه

برای داشتن بیت‌کوین به هیچ دولتی وابسته نیستید. بیت کوین پولِ مردم و برای مردم است. ارزهای محلی از همان ابتدا وجود داشته‌اند. از همان زمانی که مردم تخم‌مرغ و شیر را با هم مبادله می‌کردند. حالا هم می‌توانید پول دیجیتال داشته باشید، نه وسیله‌ای برای مبادله  لازم است و نه دستگاه‌های چاپ پول و محاسبه نرخ بهره‌ای وجود خواهد داشت.

قابلیت انتقال گسترده‌ی اطلاعات

بیت‌کوین می‌تواند هزاران بیت اطلاعات را با رمزگذاری ایمن، ارسال کند. ارسال فایل‌های پی‌دی‌اف، فایل‌های دیجیتال و تراکنش‌ها در امنیت کامل صورت می‌گیرد.

دفتر معامله عمومی

بلاک‌چین در واقع قلب بیت‌کوین است و تمام تراکنش‌های آن در بلاک‌چین ثبت می‌شود. بلاک‌چین باعث می‌شود تا تمامی مراحل کاغذبازی‌های مرسوم برای انتقال پول حذف شوند. ما تکنولوژی داریم که از همه‌ی روندهای مرسوم انتقال پول، ایمن‌تر است.

متناهی بودن تعداد بیت‌کوین

ویژگی منحصر بفرد بیت‌کوین این است که فقط ۲۱  میلیون عدد از ان ساخته شده است. برای تغییر این واقعیت باید تمامی بلاک‌چین‌ها این مقدار را تغییر دهند که البته کار بسیار بعیدی به نظر می‌رسد. همین فایده‌ی خاصیت تورم زدای بیت‌کوین باعث می‌شود تا ارزش آن برای همیشه پایدار باقی بماند.

حالت‌های متعدد انتقال

بیت‌کوین خیلی راحت و به صورت آنلاین منتقل می‌شود. اما راه‌های دیگری نیز برای انتقال آن وجود دارد. مثلا می‌توانید از طریق گوشی خود و با یک اس‌ام‌اس بیت‌کوین را انتقال دهید.

ارز ضد تبعیض

بیت کوین یک شبکه گنگ است. به این معنی که مهم نیست چه مقدار پول دارید، کجا زندگی می‌کنید و یا چند سال‌تان است. شما شهروند هر کشوری که باشید، بیت‌کوین از اطلاعات شما محافظت می‌کند. اگر شما یک کیف پول داشته باشید، می‌توانید از بیت‌کوین استفاده کنید. بیت‌کوین تکنولوژی‌ای برای همه‌ی مردم است.

آلت‌کوین

آمدن بیت‌کوین باعث بوجود آمدن ارزهای دیجیتالی دیگری با ویژگی‌های منحصربفرد دیگری شد که شاید در آینده به بیت‌کوین نیز اضافه شود. ممکن است زمانی فرا رسد که استفاده از بیت‌کوین به صرفه نباشد و ارز دیجیتالی دیگری نیاز باشد. شاید افرادی به دنبال معاملات سریع‌تر  و یا امنیت بیشتر باشند. آلت‌کوین به این نیاز شما پاسخ خواهد داد.

تکنولوژی بدون مرز

بیت‌کوین یک ارز جهانی است. یک بیت‌کوین در کشور ژاپن هم ارزش بیت‌کوین در سیدنی است. این ارز مختص یک کشور و یا ملت نیست.

قراردادهای هوشمند

ما هنوز به این مقدار از هوشمندی نرسیده‌ایم ولی آینده در اختیار قرارداد های هوشمندی است که بیش از بیست سال پیش توسط نیک زابو ابداع شده است. این نوع قراردادها مستقل از هرگونه شخص سومی است.

رمزگذاری ایمن در سراسر جهان

سیستم‌های بانکی اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کنند تا اشخاص دیگر قادر به استفاده از آن‌ها نباشند اما خودشان به این اطلاعات دسترسی دارند. در بیت‌کوین شما می‌توانید ارز خود را در عرض چند ثانیه در سراسر جهان مبادله کنید بدون اینکه هیچ کنترلی از سوی بانک مرکزی صورت بگیرد. مثل آن است که پول خود را در کیفی گذاشته‌اید که فقط دوست‌تان بلد است آن را باز کند.

دولت هیچ کنترلی روی پول شما ندارد

دولت‌ها بیت‌کوین را کنترل نمی‌کنند. نیازی نیست تا آن را تایید کنند و یا روی ارزش آن تاثیری داشته باشند. بنابراین لازم نیست تا خیلی نگران نوسانات بازار و یا تورم و تاثیر آن روی بیت‌کوین باشید.

حاکمیت مردم

با بیت‌کوین قدرت پول در دستان مردم است. بیت‌کوین قدرت اقتصادی و ارزش پول را در اختیار مردم قرار می‌دهد. نوع جدیدی از پول که می‌تواند میلیارد ها نفر را بدون دخالت هیچ بانکی توانمند کند.

بیت کوین سریع‌تر است

به نظر شما چه مدت طول می‌کشد تا ۲۰ میلیارد دلار پول را از یک قاره به قاره‎ای دیگر انتقال داد؟ به بانک مراجعه می‌کنید، با متصدی بانک صحبت می‌کنید، مراحل اداری را انجام می‌دهید و پول انتقال می‌یابد. حداقل یه نصف روز را باید برای این کار اختصاص دهید. این در حالی است که بیت‌کوین معاملات شما را در عرض ظرف چند ثانیه انجام می‌دهد.

گزینه‌های امنیتی متعدد

بیت‌کوین یه همان مقداری امن است که کاربر می‌خواهد. تنها راه از دست دادن بیت‌کوین این است که کلید خصوصی خود را گم کنید. عدم اطمینان از امنیت بیت‌کوین باعث شده تا خیلی از مردم از این پول دیجیتال استفاده نکنند. اما باید بدانید که راه‌حل‌های بسیاری برای افزایش امنیت بیت‌کوین وجود دارد. مثل استفاده از رمزهای عبور، پین‌ها، ذخیره سازی سرد، استفاده از یک کیف پول آفلاین و یا اینکه از کیف پول‌تان یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

سرمایه‌گذاری آسان

تصور کنید شما یک کشاورز هستید و به ۱۰۰  دلار برای گسترش کسب‌وکار خود نیاز دارید. می‌توانید کد QR خود را روی صفحه‌تان قرار دهید تا هر کسی که بخواهد و از هرجای دنیا روی کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کند.

ارزشمندی

اگر پول‌های خود را در بانک نگه می‌دارید، واقعا ضرر کرده‌اید. تورم در کشور آمریکا ۵ درصد است و این یعنی پول‌های راکد شما روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهند. بیت‌کوین یک ارز همیشگی و بدون تورم است زیرا هیچ موقع قیمت آن تغییر نخواهد کرد. بیت کوین در طی این سال‌ها ثابت کرده که قابل اعتماد است و پتانسیل زیادی برای رشد دارد.

پرداخت‌های خرد

با بیت‌کوین می‌توانید پرداخت‌های خیلی خرد داشته باشید. برای انتقال حتی یک دلار در سیستم‌های تجاری مقدار هزینه‌ای که برای تراکنش‌ها پرداخت می‌شود، بالاست. اما در بیت‌کوین معاملات بیت‌کوین همتا به همتا هستند و بدون هیچ واسطه‌ای صورت می‌گیرند، پول اکثرا بدون هیچ هزینه‌ای انتقال می‌یابد. اگر کارمزدی هم درخواست شود، معمولا بیش از چند سنت نخواهد بود.

ثبت فایل‌های دیجیتال در بلاک‌چین

بلاک چین تکنولوژی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، وابستگی خود را به دولت‌ها کم کنند. می‌توان در این پایگاه داده ازدواج و یا حتی وصیت‌نامه‌ی خود را ثبت کرد.

انتقال راحت سرمایه

خیلی راحت می‌توانید ثروت خود را انتقال دهید. تصور کنید که می‌خواهید حساب بانکی میلیون دلاری خود را به کشورهای دیگر منتقل کنید. در این صورت باید مراحل اداری زیادی را طی کنید اما در بیت‌کوین با استفاده از یک کیف پول مغز  که تمامی ارتباطات شما از طریق کیف پول بیت‌کوین را ذخیره می‌کند، می‌توانید به راحتی پول خود را انتقال دهید یا خرج کنید.

هویت ضد سرقت

زمانی‌که یک تراکنش صورت می‌گیرد هیچ اطلاعاتی از شما برای بقیه فرستاده نمی‌شود. وقتی از یک کارت بدهی استفاده می‌کنید، اطلاعات حساب شما مثل نام، شناسه ملی، آدرس و یا هر اطلاعات دیگری برای یک شخص سومی یعنی بانک فرستاده می‌شود. که در اینصورت ممکن است افرادی اطلاعات شما را برداشته و از هویت شما استفاده کنند. حدود ۵  درصد از مردم آمریکا سالانه مورد این حملات قرار می‌گیرند. اما بیت‌کوین این مشکلات را ندارد.

بی معنی شدن حساب تجاری

چه یک کیف پول شخصی برای حساب بیت‌کوین خود داشته باشید و یا  یک کیف پول برای حساب تجاری‌تان، هیچ کارمزدی به شما تعلق نمی‌گیرد و خیلی سریع هم می‌توانید وجه مورد نظر خود را انتقال دهید.

کمترین هزینه برای مبادله‌ی پول

در کشورهای غربی برای انتقال پول از حسابی به حساب دیگر، معمولا تا ۱۵ درصد از کل پول به عنوان کارمزد کسر می‌شود. در بیت‌کوین چنین چیزی وجود ندارد و افراد اکثرا داوطلبانه هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند تا تراکنش‌های‌شان سریع‌تر صورت گرفته و به استخراج کنندگان نیز دستمزدی داده شود.

گسترش بانک‌داری خصوصی به دنیای مجازی

ممکن است خیلی خوش‌شانس نباشید که در یک کشور خیلی بزرگ و توسعه‌یافته به دنیا بیایید. یا ممکن است در یک کشور عقب مانده در آفریقا زندگی می‌کنید که حتی اینترنت 4G نیز ندارد. نگران نباشید. با بیت‌کوین می‌توانید حتی با ارسال یک اس‌ام‌اس ساده یک کسب‌وکار جهانی را مدیریت کنید.

ایجاد شغل‌ها و کسب‌وکار های جدید

سیاست‌مداران به تازگی متوجه بیت‌کوین شده‌اند و همین هم باعث شده تا مشاغل جدیدی در رابطه با آن ایجاد شود. امنیت بیت‌کوین، فروش از طریق بیت‌کوین، بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی، زیاد شدن مشاغل آی‌تی، همه و همه با مطرح شدن بیت‌کوین به وجود آمده‌اند.

بیت‌کوین یک پول واقعی است

بیت‌کوین جعلی یا تقلبی وجود ندارد. پول‌هایی که در دنیای واقعی استفاده می‌کنیم با مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. اما بیت‌کوین آمده تا با این روال مقابله کند.

پول دیجیتال می‌تواند یک ارز قابل برنامه‌ریزی باشد

شما می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که بیت‌کوین فقط در مکان خاصی خرج شود. مثلا به کودک خود یک بیت‌کوین می‌دهید تا در مدرسه خرج کند. در اینصورت بیت‌کوین خود را فقط می‌تواند در مدرسه خرج کند. این یکی از ویژگی‌های امنیتی بیت‌کوین است که می‌تواند در مراحل پیشرفته‌تری نیز پیاده‌سازی شود.

ثبت سابقه‌ی خرید و فروش بیت‌کوین در بلاک‌چین بدون دخالت شخص ثالث

نگه‌داری سابقه‌ای از همه خریدهای انجام شده با بیت کوین در بلاک‌چین.

 جایگزین کردن پول اعتباری

غیر ممکن است که دولت‌ها بخواهند یک ارز دیجیتال غیر متمرکز را استفاده کنند. دولت‌ها می‌خواهند تا همه چیز تحت کنترل‌شان باشد. چیزی که بیت‌کوین انجام می‌دهد مثل نسخه‌ی بعدی پی‌پال است. جایی که همه به جای اینکه برای مبادله‌ی پول به دولت مالیات بپردازند، یک حساب بیت‌کوین دارند و مبالغ خود را خیلی راحت و به صورت آنلاین مبادله می‌کنند. می‌توانید بسیاری از کارهای خود را با بیت‌کوین انجام دهید. مثلا پول سفر خود را با بیت‌کوین بپردازید.

شفاف‌سازی اقتصادی برای شرکت‌ها

هر چند احتمال استفاده از بیت‌کوین در این موارد بسیار ضعیف است ولی دولت‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی روند اقتصادی خود را برای زیر دستان‌شان شفاف‌سازی کنند. در این صورت احتمال سندسازی و سواستفاده در شرکت کمتر می‌شود.

مواردی که در بالا گفته شد تمام مزایایی نیست که استفاده از بیت‌کوین برای‌مان خواهد داشت. می‌توان گفت مزایای بیت‌کوین، خیلی بیشتر از جنبه‌های منفی آن است. بیت‌کوین کامل نیست، اما می‌تواند به فرم کاملی از پول تبدیل شود.

بیت‌کوین یک پول دیجیتال و قابل برنامه‌ریزی است که می‌تواند ویژگی‌های جدیدتری را وارد بازار کند. استفاده از آن نیز راحت‌تر و امن‌تر است. می‌توان گفت بیت‌کوین فناوری شگفت‌آوری است که آینده را دگرگون خواهد کرد و استفاده از آن به مراتب راحت‌تر از پول معمولی است.