با اینکه آلمان یک اکوسیستم استارتآپی پویا مانند سیلیکون ولی ندارد، اما اقتصاد قوی و یک جامعه رو به رشد از لحاظ سرمایهگذاری آن را به یکی از بهترین مکانهای اروپا برای راهاندازی ایدههای جدید تبدیل کرده است. تا حدی که اولریش کیسینگ(ulrich kissing) مدیرعامل شرکت IBB میگوید در هر ۲۰ ساعت یک کسبوکار اینترنتی جدید در برلین تاسیس میشود.
این استارتآپها تاکنون بیش از ۵۳۹۲ سرمایهگذار جذب کردهاند و موسسه مکنزی تخمین میزند که تا سال ۲۰۲۰ استارتآپهای برلین بیش از ۱۰۰هزار شغل جدید ایجاد کنند. در ادامه ۱۰ استارتآپ برتر آلمان را معرفی میکنیم. این ده استارتآپ براساس رتبه بندی وبسایت startupranking انتخاب شدهاند.
۱) jimdo
این شرکت در هامبورگ قرار دارد و رنکینگ جهانی آن براساس وبسایت استارتآپرنکینگ ۱۱۰ است. Jimdo سادهترین راه برای ایجاد یک وبسایت و فروشگاه آنلاین است. برخی از ویژگیهای منحصر به فرد این سیستم فروشگاه آنلاین، فعال شدن در عرض یک دقیقه و پذیرش سفارش خرید از سراسر جهان است.
Jimdo در فوریه سال ۲۰۰۷ توسط سه کارآفرین جوان به نام فریتجز دتزنر، کریستین اسپرینگهاب و ماتیاس هنز تاسیس شد.
موسسان این وبسایت به یک هدف کلیدی بیشتر از همهچیز معتقد هستند و آن حذف تمام مشکلاتی است که مانع ایجاد یک وبسایت حرفهای میشود. در سالهای اخیر آنها به یکی از بهترین سازندگان وبسایتهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل شدهاند.
Dawanda (۲
این استارتآپ یک بازار آنلاین برای اقلام منحصربهفرد و دستساز است. بیش از ۳۰۰۰۰۰ طراح در Dawanda حضور دارند که محصولات سفارشی و هنری را مطابق با ایدههای کاربران ارائه میکنند. محصولاتی این سایت به منحصربهفرد بودن مشهور هستند. این وبسایت آنلاین از سال ۲۰۰۶ در آلمان تاسیس شده و در حال حاضر بزرگترین بازار آنلاین برای محصولات دستساز است. ایدهی این استارتآپ مربوط به کلودیا هلمینگ و میکائیل پوتز میباشد.
۳) Babbel
Babble که توسط مارکوس ویت (Markus Witte) طراحی شده یک نرمافزار یادگیری زبانهای مختلف است که از ژانویه سال ۲۰۰۸ در سیزده زبان (آلمانی، هلندی، اسپانیایی، دانمارکی، فرانسوی، اندونزیایی، ایتالیایی، نروژی، لهستانی، پرتغالی، روسی، سوئدی و ترکی) ارائه شده است. کاربران آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از ۱۹۰ کشور جهان هستند.
۴) ResearchGate
ResearchGate یک شبکهی اجتماعی برای محققان و دانشمندان جهت به اشتراکگذاری مقالات، پرسش و پاسخ به سوالات و پیدا کردن همکاران است. سال ۲۰۰۸ این وبسایت توسط یکی از دانشمندان کامپیوتر به نام ljad Madisch ایجاد شد.
به گفتهی نیویورک تایمز این شبکهی اجتماعی ترکیبی از فیسبوک، توئیتر و لینکدین است و بسیاری از ویژگیهای آنها مانند پروفایل کاربری، پیام عمومی یا خصوصی، جستجو و غیره را دارد. ResearchGate از دیگر شبکههای اجتماعی که برای محققان طراحی شده است متفاوت و غنی میباشد.
هنگامی که کاربری سوالی میپرسد، دانشمندان متخصص در آن زمینه شناسایی میشوند و به سوال مربوطه جواب میدهند. همچنین این سایت دارای اتاق چت خصوصی برای به اشتراکگذاری دادهها، اسناد مشترک و یا موضوعات محرمانه است. بیل گیتس یکی از سرمایهگذاران برتر این استارتآپ است.
Internations (۵
Internations یک جامعهی مجازی برای مهاجران است. در این شبکه مردم به صورت بینالمللی همدیگر را ملاقات میکنند، تبادل اطلاعات میکنند و تجارب خود را به اشتراک میگذارند. فرض کنید میخواهید به یک کشور خارجی مهاجرت کنید، شما نیازمند پیدا کردن مکانی برای زندگی، باز کردن حساب بانکی، راهاندازی اتصال به اینترنت و بسیاری از چیزهای دیگر هستید که با استفاده از این شبکه اجتماعی میتوانید در این مورد از دیگران کمک بگیرید.
این شبکه در آوریل ۲۰۰۷ توسط Malte Zeeck و Philipp von Plato برای افرادی که میخواهند در یک کشور دیگر کار یا زندگی کنند، ایجاد شد.
۶) EyeEm
EyeEm اپلیکیشنی برای به اشتراکگذاری عکس است که در ژانویه ۲۰۱۰ توسط Florian Meissner، Lorenz Aschoff، Gen Sadakane، Ramzi Rizk و Christophe Maire ایجاد شد. فلوریان مایسنر عکاس و یکی از بنیانگذاران این شرکت توضیح میدهد که هنگامی که او در نیویورک دوربین دیجیتال خود را گم کرد، مجبور به استفاده از آیفون خود برای عکس گرفتن شد و در همین لحظه ایدهی ایجاد یک شبکه اشتراک گذاری عکس با آیفون و اندروید برای ارتباط مردم فراتر از شبکههای اجتماعی موجود به ذهنش خطور کرد.
این شبکه در طول این سالها پیشرفتهای زیادی داشته اما به دلیل وجود اینستاگرام قدرتمند کمتر در مورد آن شنیدهایم. AppStats اخیرا گزارش داد که در ماه دسامبر تعداد کاربران اینستاگرام ۱۶میلیون و سیصدهزار بود که این تعداد در ژانویه به ۷ میلیون و ششصد هزار کاهش پیدا کرد. بسیاری از افراد معتقدند به دلیل فیلترهای بهتر EyeEm و امکان فروش عکسها در آن به زودی بسیاری از کاربران به این اپلیکیشن مهاجرت خواهند کرد.
۷) Vimdu
Vimdu پلتفرمی مبتنی بر وب است که براساس مدل فرد به فرد به اجاره اموال به صورت کوتاهمدت میپردازد. این وبسایت به عنوان یک نقطه برای اتصال مسافران و میزبانان در بیش از ۲۰۰۰ شهرستان در سراسر جهان میپردازد. این شرکت در ماه مارس ۲۰۱۴ توسط Arne Bleckwenn و Hinrich Dreiling درآلمان تاسیس شد.
۸) Lieferheld
Lieferheld یک پلتفرم نوآورانه برای سفارش و پرداخت آنلاین مواد غذایی است. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد وارد کردن کدپستی است تا لیستی از رستورانها را در منطقه خود ببیند. Lieferheld برنامهای طراحی شده برای آیفون و اندروید است که مشتری حتی از شبکههای اجتماعی خود نیز میتواند غذا سفارش دهد. این شرکت در نوامبر ۲۰۱۰ تاسیس شد و در برلین مستقر است. روز به روز بر تعداد مشتریان و رستورانهای این استارتآپ افزوده میشود.
۹) stylight
stylight از فروشگاههای آنلاین پیشرو در جهان و بهترین مکان برای کشف آخرینهای مد است. در این وبسایت آخرین روندهای مد و محصولات جدید از داغترین بوتیکهای آنلاین جمعآوری شده است.
۱۰) reBuy
درreBuy کاربران به خرید و فروش محصولات در دستهبندیهای مختلف از جمله بازی، کتاب، فیلم، موسیقی، نرمافزار و سایر لوازم با گارانتی ۱۸ ماهه میپردازند. در مقایسه با سایر مزایدههای آنلاین، بازار rebuy رابط کاربری آسان و سریع دارد. Lawrence Leuschner موسس این وبسایت است.
اغلب این ایدهها در ایران نیز پیادهسازی شده و تعدادی هم بومیسازی شدهاند. اما بسیاری از استارتآپهایی که در ایران ایجاد میشوند بیش از یک سال دوام نمیآورند.
پارسا غفاری (کارفرینان برتر ایرانی و موسس AYLIEN ) در مصاحبه با geektime در این باره گفت:
ایرانیان نیز درست مانند سایر ملتها روحیهی کارآفرینی قوی دارند. آنها واقعا نمیخواهند ۳۰ سال بدون هیچ پیشرفتی برای یک شرکت کار کنند. آنها رویاها و هدفهای بزرگتری دارند و واژهی استارتآپ در بینشان از محبوبیت فوقالعادهای برخوردار است.
اما فضای استارتآپی ایران بسیار جوان است، اولین جرقهها حدودا در سال ۲۰۱۲ زده شد. در طول دو سال اخیر نیز استارتآپهای مختلفی در ایران ایجاد شد، اما تعداد اندکی از آنها توانسته است به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کند. اغلب این استارتآپها به دلیل نبود سرمایهگذار داخلی و خارجی، تحریمهای وارد شده از طریق ابرقدرتها، آشنا نبودن با فضای تجاری ایران، کمبود زیرساخت و همچنین نداشتن ایدههای ناب بیش از یک سال نتوانستند دوام بیاورند.