به نظر شما یک انسان معمولی می‌تواند یک نهنگ بزرگ را جابجا کند یا اینکه یک فیل را به پشت بگیرد و راه برود؟ درست است که یک فرد معمولی نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد ولی خیلی خوب می‌شد اگر کسی چنین قدرتی داشت.  

خبر خوب اینکه به تازگی ربات های کوچکی توسط  مهندسین آزمایشگاه بیومتریک دانشگاه استنفورد ساخته شده است که می‌توانند کارهایی از این قبیل را برای‌مان انجام دهند. این ربات های جدید که MicroTugs  نام گرفته اند تنها چند گرم وزن دارند و می‌توانند وزنی معادل ۲۰۰۰ برابر وزن خود را حمل کنند.

در پاهای این ربات کوچک از نوعی ماده‌ی چسبنده استفاده شده است تا بتواند محکم به سطح بچسبند. موتور بالابری هم که در MicroTug تعبیه شده است، ربات را قادر می‌سازد روی هر سطحی از یک لیوان قهوه گرفته تا وزنه های آهنی حرکت کند.

سازندگان این ربات ها در دانشگاه استنفورد، ویدیوهای کوتاهی را از نتیجه‌ی کار خود منتشر کرده اند که نحوه‌ی عملکرد MicroTug را نشان می‌دهد. در ویدیوی اول ربات کوچک می‌تواند اشیایی را با وزن ۲۰۰۰ بار سنگین تر از خود جابجا کند. البته این ربات قوی‌ترین محصول از این خانواده است و بقیه‌ی روبات‌ها وزن کمتری را جابجا می‌کنند.

در ویدیوی بعدی MicroTug کوچک وزنه ای ۱ کیلوگرمی را به صورت عمودی روی دیوار می‌کشد.

تکنولوژی که برای ساخت این ربات ها استفاده شده است، برای بشر بسیار مفید خواهد بود. David Christensen، یکی از افرادی که روی این پروژه کار کرده است، در یکی از مصاحبه هایش اینگونه می‌گوید

 آزمایشگاه ما در تلاش است تا تعداد بیشتری از این ربات ها را بسازد و اندازه‌ی آن ها را با استفاده از قطعات صنعتی بزرگتر کند. در اینصورت نیروی کلی ربات ها بسیار بیشتر از این خواهد شد.