به تازگی اپل درخواست FBI برای شکستن رمز گوشی همراه یکی از کاربرانش را رد کرده است. موضوعی که به جنجال بزرگ رسانه‌ای تبدیل شده است. ادوارد اسنودن نیز با ارسال توییت از این کار حمایت کرده است. شرح ماجرا را می‌توانید در این ویدیو از گاردین تماشا کنید. حال این مطلب به بررسی تاثیر روانی این موضوع بر روی کارکنان امنیتی شرکت اپل می‌پردازد.

در میان تیم مرموز و با سیاست کارشناسان و مهندسان امنیتی اپل، شکستن و یا رمزگشایی کدهایی که خودشان طراحی کرده‌اند کار شرم‌آوری است.

با توجه به اظهارات یکی از کارمندان سابق اپل که همکاری نزدیکی با آن‌ها داشته است، تیم امنیتی اپل گروهی کارکشته از هکرهایی است که توسط سیستمی دقیق، با قدرتی بی‌نظیر در اطراف دانشگاه شرکت کوپرتینو هدایت می‌شوند.

مهندسی که در بخش‌های مختلف اپل کار کرده است و این سخنان را به شرط ناشناس ماندن گفته است، می‌گوید:

این هکرها به دفتر کار شما می‌آیند و تا زمانی که در بحث برنده شوند با شما بحث می‌کنند. و جالب اینجاست که معمولا هم در بحث پیروز می‌شوند. این گروه دقیقا مثل من و شما لباس می‌پوشند و صحبت کردن با آن‌ها واقعا سرگرم‌کننده است ولی تا حدودی خشک هستند. آن‌ها می‌دانند تا چه میزان باید مسئولیت پذیر باشند و چه زمانی صحبت آن‌ها سبب آسیب رساندن به موقعیت شغلیشان خواهد شد.

مهندسان نرم‌افزار به ویژه کسانی که کدهای امنیتی بنیادی عمیق می‌نویسند این که خود را هدایتگر صنعت و هنر بدانند بیشتر از پول برایشان اهمیت دارد. شکستن کدهای امنیتی، دقیقا همان چیزی که این هفته FBI از اپل درخواست کرده است، مشکلات سیاسی و اقتصادی برای اپل به وجود نخواهد آمد اما به گفته‌ی کارمند سابق این شرکت که متخصص روانشناسی در مسائل مربوط به مهندسان و رهبران جامعه‌ی مهندسی است، این موضوع از نظر احساسی شرایط سختی را برای مهندسان اپل به وجود خواهد آورد.

مهندسان باور سیستمی قوی به کار خود دارند. با این طرز تفکر درخواست FBI کوتاه اندیشانه و غیر اخلاقی است.

دیوید نور (David Noor) مهندس نرم‌افزاری است که به ‌مهندسان فناوری مشاوره روانشناسی می‌دهد. او در این باره می‌گوید:

درخواست رمزگشایی از مهندسان دقیقا مثل درخواست از سوپرمن برای مهندسی قدرت ماورای خود است. من می‌توانم تصور کنم که این خواسته چقدر برای مهندسان سخت و دشوار است. و اگر این مهندسان تحت فشار شدید FBI مجبور باشند سر تعظیم فرود بیاورند و به رمزگشایی کدهای خود بپردازند؛ برایشان بسیار دشوار خواهد بود و مطمئنا بسیار شرم‌زده خواهند شد.

در واقع بر روی مهندسان فشار سنگینی که مخالف ارزش‌های آن‌ها است وجود دارد. این کار می‌تواند از نظر روانی به آن‌ها آسیب برساند. اکثر مهندسان متوجه شده‌اند که برای زندگی در جهان گاهی مجبور به سازش هستند اما این موضوع برای آن‌ها بسیار سخت و ناراحت کننده است.

اندی اودی (Andy Aude) مهندس سابق اپل و دانشجوی فعلی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد مجموعه‌ی نانوشته‌ای از اصول اخلاقی را در جامعه خود توضیح داده است. او می‌گوید:

در دنیای نرم‌افزار آموزش و پرورش رسمی بسیار اندکی وجود دارد. در حقیقت می‌توان گفت هیچ مدرسه‌ای قدرتمندتر از تفکر وجود ندارد. اما این ارزش‌ها که به شکل مبهمی به اشتراک گذاشته شده‌اند، از طریق عمل پدید آمده‌اند.

باور اغلب سیستم‌ها بر این است که مهندسان شغل‌هایی با درآمد کم را بیشتر از کارهایی با اعتبار بیشتر که فرهنگ کمال‌گرایی در آن صادق است، می‌پذیرند. این موضوع شاید یکی از این دلایل را توضیح دهد که چطور Square  مهندسان بهتری را نسبت به LinkedIn جذب کرده است در حالی که LinkedIn با پیشنهادات بالاتری مواجه است.

استیو دریکو (Steve Derico)  می‌گوید:

بهترین مهندسان سانفرانسیسکو، به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند که تا چه میزانی کد می‌نویسند بلکه فقط روی این موضوع تمرکز دارند که چه چیزی تولید می‌کنند و آن تا چه حد کارایی دارد. همین موضوع است که باعث هدایت تصمیم‌گیری آن‌ها می‌شود، تصمیم‌گیری منطقی یا توسعه محصول.

توسعه دقیقا مانند بازی گلف است، کاری که هر بار انجام می‌دهید تنها به این دلیل است که می‌خواهید هر بار کمی بهتر از قبل باشید.

مهندسانی که کدهای ویژه و زیبایی می‌نویسند در جوامع خود معروف می‌شوند و آثار آن‌ها در مقایسه با چندین توسعه دهنده تقریبا اصولی دیده می‌شود.

رایان اورباچ (Ryan Orbuch) کارآفرینی که جایزه‌ی طراحی اپل را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داد می‌گوید:

این نوع رمزنگاری در واقع نوع خاصی از طبقه‌بندی برای چیزهای مقدس است. بنابراین مردم این نوع از رمزنگاری را پرستش می‌کنند.

اورباچ در ادامه می‌گوید زمانی که FBI از مهندسان اپل می‌خواهد که چیزی را بشکنند تکمیل آن درخواست تقریبا راهی مخالف با سیاست‌های فعلی در پیش می‌گیرد. وی در تکمیل صحبت‌های خود می‌افزاید:

وقتی شما در بخش امنیت اطلاعات کار می‌کنید و شغل شما کاملا امنیتی است. دید اخلاقی شما از جهان وابسته به واقعیت‌هایی است که می‌تواند امنیت را از طریق ریاضی ادامه دهد.

امنیت کامل و امن فقط به دلیل وجود قراردادهای اجتماعی نیست بلکه به معنای واقعی کلمه به دلیل وجود آثار ریاضی است.  وقتی کسی از راه می‌رسد و به ما می‌گوید که این کد را برای من بشکن در واقع بر خلاف تمام باورهای ما است.