امروزه بسیاری از مردم از وجود بیت‌کوین باخبرند و روزانه میلیون‌ها تراکنش بیت‌کوینی در سراسر جهان صورت می‌گیرد.

با این وجود تکنولوژی که در خارج از محافل علمی کمتر شناخته شده است بلاک چِِین (Block Chain) است. بلاک چِِین در واقع یک پایگاه داده‌ی غول پیکر است که تمامی معاملات بیت‌کوین در آن ثبت می‌شوند. این سیستم به جای مستقر شدن در یک قدرت مرکزی روی هزاران گره کامپیوتری مستقل توزیع شده است. این روش باعث می‌شود که احتمال اشتباه بودن اطلاعات آن به صفر برسد. برای مثال هیچ کسی در صورت خالی بودن حسابش نمی‌تواند ادعا کند که هزار بیت‌کوین دارد و یا اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند یک بیت‌کوین را دوبار خرج کند.

این تکنولوژی برای اولین بار فقط برای تبادل ارزهای دیجیتالی بوجود آمده بود ولی ویژگی هایی مانند رایگان بودن، امکان ثبت اسناد به صورت عمومی و غیر متمرکز بودن آن باعث شد تا برای ارائه‌ی سرویس های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

بلاک چِِین تکنولوژی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، وابستگی خود را به دولت‌ها کم کنند. البته این طرح فعلا در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد ولی نقشه های زیادی برای آن وجود دارد.

من تصمیم گرفتم تا با کاربران بلاک چِِین مصاحبه ای داشته باشم و به نظرم جانینا لاویز (Janina Lowisz) که لقب دختر بلاک چِِین را گرفته است، بهترین فردی است که می‌تواند توضیحاتی درباره‌ی این تکنولوژی به ما بدهد. جانینا دانشجوی ۲۴ ساله‌ای است که به او اولین شهروند دنیای بلاک چِِین گفته می‌شود.

چند ماه پیش او اولین شناسنامه‌ی بلاک چِِین را در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی دریافت کرد. جانینا یک آزادی خواه به تمام معناست است و معتقد است که دولت ها حریم خصوصی افراد را به شدت نقض می‌کنند. بلاک چِِین ID شناسه‌ی رمزگذاری شده است که توسط کریس الیس، بنیانگذار Bitnation، ساخته شده است. Bitnation نام گروهی است که قصد دارند یک حکومت غیر متمرکز جهانی را شکل دهند. این پروژه با این هدف راه اندازی شده است که بتواند برخی خدمات دولت‌ها را به شکلی غیرمتمرکز، خصوصی و داوطلبانه ارائه دهد. از این شناسه می‌توان برای تشخیص هویت در فضای آنلاین استفاده کرد. برای مثال می‌توان با آن رای داد، ازدواج کرد یا اینکه به افراد بدون تابعیت، هویت داد. البته این شناسه خصوصی توسط هیچ دولتی صادر نشده است و تنها در بلاک چِِین قابل استفاده است.

من قراری با جانینا گذاشتم و او را در آزمایشگاه Vape ملاقات کردم  تا در مورد این شناسنامه‌ی دیجیتال، قراردادهای ازدواج آن و مفهوم مرگ دولت ملی با او صحبت کنم.

سلام جانینا. برای اولین سوال، بلاک چِِین ID چیست و چگونه کار می‌کند؟

Bitnation  در اکتبر سال گذشته پروژه‌ی بلاک چِِین ID را راه اندازی کرد.  بلاک چِِین ID یک سرویس گذرنامه خصوصی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از سرویس های آزادی که در بلاک چِِین وجود دارد، استفاده کنند.  بلاک چِِین ID در واقع حضور فردی در مکان و زمان مشخص از طریق گروه دیگری از کاربران خود تایید می‌کند.

شما به عنوان اولین شهروند جهان دیجیتال شناخته شده اید. چه حسی در این‌باره دارید؟

من بسیار افتخار می‌کنم و خود را مسئول می‌دانم تا بلاک چِِین و سرویس های مختلف آن را به بقیه بشناسانم.

فکر می‌کنم کریس این شناسه را اختراع کرده باشد. به نظر شما چرا او دوست نداشته تا لقب اولین شهروند دیجیتالی را داشته باشد؟

به نظر من او می‌خواسته تا اولین شناسه برای فردی صادر شود که قبلا در این حوزه هیچ فعالیتی نداشته است تا نشان دهد هر فردی حتی بدون هیچ زمینه‌ی تکنولوژیکی می‌تواند شهروند بلاک چِِین باشد. البته من یک لیبرال هستم و فکر می‌کنم این بهترین دلیلی بوده است که من بعنوان اولین شهروند بلاک چِِین انتخاب شده‌ام.

این شناسنامه به چه دردی می‌خورد؟

از این شناسه می‌توانید برای تشخیص هویت‌های آنلاین استفاده کنید. افرادی که تایعیت هیچ کشوری را ندارند می‌توانند از این شناسه برای رسمیت پیدا کردن استفاده کنند. افرادی هستند که دوست دارند به جای یک ملیت خاص متعلق به کل جهان باشند، در اینصورت بلاک چِِین بهترین جایی است که می‌توانند شهروند آن باشند.

این شناسنامه‌ی خصوصی یک طرح آزمایشی است برای اینکه نشان دهد مردم می‌توانند بهتر از دولت ها عمل کنند و بسیاری از کارهایی که دولت انجام می‌دهد می‌تواند از طریق سرویس های داوطلبانه نیز انجام گیرد. این یعنی هیچ نیازی به دخالت دولت نیست و مردم می‌توانند بهای هر سرویسی را که می‌خواهند بپردازند.

به نظر شما چه آینده ای پیش روی ما خواهد بود  اگر مردم بخواهند کمتر به دولت وابسته بوده و پرداخت های خود را خودشان انجام دهند؟

بسیار عالی.  در حال حاضر گروه های آزادی خواه بسیاری وجود دارند و می‌توان حدس زد که در آینده‌ای نزدیک ملی‌گرایی به حاشیه خواهد رفت. دولت‌ها بدهی های بالایی بار آورده اند. حتی آن‌هایی هم که به نظر می‌رسد عملکرد خوبی دارند فقط در مقایسه با دیگران خوبند و در کل خوب کار نمی‌کنند. نمی‌توانم تصور کنم که در همه جای دنیا دولت خوب وجود داشته باشد. مردم در طول زمان آگاه‌تر شده اند و بیشتر به دنبال کشف راه‌حل‌های داوطلبانه هستند.

آیا بلاک چِِین پایانی برای دولتها خواهد بود؟

نه فعلا، ولی این تکنولوژی راه‌حل های جدیدی را پیش پای انسان امروز می‌گذارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنچه که دولت انجام می‌دهند باشد. در واقع به جای پرداخت مالیات به دولت به ازای کارهایی که از ماهیت‌شان مطمئن نیستید، با این روش می‌توانید ببینید پول‌تان کجا رفته و آزادانه نحوه خرج شدن آن را انتخاب کنید.

من شنیده ام که از طریق بلاک چِِین می‌توان کارهای زیادی را انجام داد. مثلا افراد می‌توانند از طریق ان با هم ازدواج کنند. برای اینکار قراردادی بین طرفین امضا می‌شود؟

درست است. این اولین کاری بود که Bitnation در دنیای مجازی پیاده سازی کرد. در این سیستم بر خلاف ازدواج سنتی، یک قرارداد هوشمند میان افراد امضا می‌شود که طرفین می‌توانند مدت اعتبار آن را مثلا برای ۵ سال یا ۱۰ سال مشخص کنند. اگر این قرارداد تمدید نشود به طور خودکار پایان می‌پذیرد.

مزیت این نوع ازدواج این است که دوطرف محکوم به زندگی همیشگی با یکدیگر نمی‌شوند که اگر یکی از طرفین مشکلی را ایجاد کرد طرف دیگر نتواند طلاق بگیرد. قوانین جالبی نیز در این قرارداد هوشمند وضع شده است. برای مثال می‌توان در قرارداد مشخص کرد که مرد بعد از طلاق نفقه‌ای به زن ندهد. خود من قصد دارم در بلاک چِِین ازدواج کنم. به نظر من ازدواج های سنتی زندگی شخصی افراد را از بین می‌برد!

چیز دیگری برای اضافه کردن ندارید؟

ممنون. اگر به این موضوع علاقمندید می‌توانید تمام پروژه های Bitnation  از جمله بلاک چِِین ID را روی گیت‌هاب  مشاهده نمایید و قوانین مربوط به ثبت زمین، ازدواج و خیلی چیزهای دیگر را که در آینده اتفاق خواهد افتاد در آن ببینید.