یک خودروی آفرود، یک کاروان مجهز و ویزای همه کشورهای دنیا تنها چیزی است که ارزش به دست آوردن را دارند تا یک سفر بی‌انتها، نیمه پایانی عمر من را پر کند. آمریکای جنوبی و طبیعت بکر و هنوز کشف نشده‌اش هم شاید مقصد نهایی من باشد و جایی دورافتاده در جنگل‌های آمازون توسط قبیله‌ای ناشناخته دفن و یا سوزانده شوم.

این‌ها آروزهای واقعی من‌اند که شاید ۱۰ سال بعد برآورده شوند و سفر من شروع شود. اما سفری که در ده سال آینده خواهم داشت شبیه سفرهایی که شما تصور می‌کنید نخواهد بود. حتی سفرهای امروز هم در کشورهای پیشرفته آن‌گونه که ما در ایران تجربه می‌کنیم نیستند.

اخیراً به‌واسطه سفر یکی از دوستانم به اروپا و گزارش‌های زیبایی که در یک گروه تلگرامی از ماجراهای سفرش می‌داد با تفاوت‌های یک سفر فردی در کشورهای پیشرفته آشنا شدم. پارکینگ‌های هوشمند، سیستم پرداخت‌های الکترونیکی در عوارضی جاده‌ها و دوربین‌های متصل به شبکه‌های اجتماعی چیزهایی هستند که در حال حاضر هم در دسترس آن ور آبی‌ها هستند و شرکت‌هایی هم در داخل کشور برای پیاده‌سازی آن‌ها در ایران تلاش می‌کنند.

بااینکه سفری که من در ذهنم ارم یک سفر کاملاً سنتی و با فراغت بال کافی برای کشف کریستف‌کلمبی و تصادفی ناشناخته‌هاست اما بد نیست اگر بدانم در مواقع بی‌حوصلگی و تنبلی، چه تکنولوژی‌هایی به من کمک خواهد کرد. هرچند خیلی علاقه دارم تا مانند نوشته‌های جذاب مسابقه خیال‌پردازی زمانا آینده را پیش‌بینی کنم و نوشته‌های دیگران را کاوش کنم ولی ترجیح می‌دهم تکنولوژی‌های امروزی موجود را بهتر بشناسم. تکنولوژی‌هایی که در کشورهای پیش رفته استفاده می‌شوند و هنوز هم بعضی از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها به‌مثابه تکنولوژی‌های آینده هستند. این شما و این بعضی از این تکنولوژی‌های جالب:

حمل و نقلی راحت 

Uber با جاروجنجالی که به راه انداخته حتماً برای شما آشناست. فرض کنید وسط ناکجاآباد دنیا هستید و نه زبان آن کشور را بلدید و نه کسی را می‌شناسید ولی مجبورید سریعاً خودتان رو به فرودگاه برسانید. در این موقعیت بهترین گزینه می‌تواند اپلیکیشن Uber باشد یک اپلیکیشن ساده که به شما این امکان را می‌دهد تا نزدیک‌ترین تاکسی یا خودروی شخصی را پیدا کنید و برایش درخواست بفرستید. بااینکه Uber کاروکاسبی تاکسی‌ها با مشکل مواجه کرده و مخالفت‌های قانونی زیادی با آن شده است ولی در حال حاضر در بیش از ۵۸ کشور و ۳۰۰ شهر خدمات ارائه می‌دهد.

با استفاده از این برنامه نیازی به پول نقد ندارید و با استفاده از کارت‌های اعتباری هم می‌توانید پرداخت داشته باشید. نکته جالب دیگر این برنامه نحوه محاسبه کرایه است که بر اساس زمان سواری محاسبه می‌شود. الگوریتم جالبی هم که این اپلیکیشن برای مدتی از آن استفاده می‌کرد تغییر هزینه‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا بود. طبق این الگوریتم در مواقعی که یک منطقه درخواست‌های سواری زیادی داشت ولی خودروهای کمی در آن منطقه قادر به ارائه سرویس بودند قیمت‌ها بسیار بالا می‌رفت. ظاهراً این ویژگی دیگر در این برنامه وجود ندارد. این اپلیکیشن را به یاد داشته باشید شاید وقتی وسط یک بیابان خودرویتان خراب شد این Uber باشد که به دادتان برسد.

اما تاکسی‌ها تنها کسب‌وکار‌هایی نیستند که به‌واسطه تکنولوژی‌های جدید بازارشان با تهدید مواجه شده، مسافرخانه‌ها و هتل‌ها هم زهر تکنولوژی را چشیده‌اند. Airbnb هم دشمن مسافرخانه‌ها شده و درِِخانه های شخصی افراد را به روی توریست‌ها گشوده است. هرچند این وب‌سایت در ایران خدمات نمی‌دهد ولی مردم ۱۹۰ کشور باقی‌مانده دنیا از این وب‌سایت برای اجاره خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. بنابراین اگر دوست دارید در کنار وب‌سایت‌های معروف دیگری مثل couchsurfing گزینه‌های بهتری برای سفر ارزان‌قیمت داشته باشید بد نیست Airbnb را امتحان گنید.

با استفاده از این وب‌سایت می‌توانید قبل از سفر به یک شهر خانه‌های مناسب را پیدا کنید و اقامت خود را از قبل رزرو کنید.
برای کسانی مثل من که شدیداً عاشق خودروهای RV هستند سایت‌هایی مثل rvshare هم وجود دارد که می‌توانند این خودروهای گران‌قیمت را کرایه کنند و یک سفر راحت و ارزان داشته باشند. آن‌هایی هم که دوست دارند با دوچرخه گشتی در اطراف شهر بزنند می‌توانند ازspinlister استفاده کنند.

خودرو RV

عکاسی و فیلم برداری

اگر شما هم دوست دارید تک‌تک لحظه‌های یک مسافرت را ثبت کنید دیگر نیاز نیست هرلحظه دوربین بزرگ خود را د دست داشته باشید. گجت های کوچکی مثل Narrative به بازار آمده‌اند که به‌صورت خودکار هرچند ثانیه یک‌بار عکس و فیلم می‌گیرند و قابلیت این را دارند که آن را به گوشی‌های هوشمند شما ارسال کنند.

برای کسانی هم که کمی عاشق ماجراجویی‌های حین سفر هستند و دوست دارند تصاویر ماجراجویی‌های خودشان را از زاویه‌های متفاوتی ثبت کنند تکنولوژی‌های زیادی در حال به وجود آمدن هستند. به مدد پیشرفت پهباد ها یا همان درون‌ها دوربین‌های پرنده‌ای مثل flynixie به وجود آمده‌اند که محدودیت‌های دوربین‌های معمولی را تا حد زیادی از بین برده است.

دوربین  flynixie

ارتباطات و زبان مشترک

در کنار همه خوشی‌هایی که یک سفر می‌تواند داشته باشد خیلی از افراد هم هستند که به خاطر مسلط نبودن به زبان انگلیسی استرس سفر دارند و زبان را مشکل اصلی مسافرت‌های خارجی می‌دانند. همین نیاز باعث پیشرفت‌های زیادی در تکنولوژی نرم‌افزارهای مترجم شده و بعضی برنامه‌های مترجم فارسی هم به بازار آمده که هرچند قدرت کافی را ندارند ولی شروع خوبی برای کمک به ایرانی‌های اهل سفر است.

در کنار این‌ها برنامه‌های کاربردی‌تری مثل word Lens که توسط گوگل خریداری‌شده؛ هم به بازار آمده‌اند که کلمات پرینت شده را تشخیص داده و ترجمه می‌کنند. در کنار این skype از تکنولوژی ترجمه همزمان خودش رونمایی کرده است که می‌تواند کمک خوبی برای مکالمه با افراد محلی باشد.

word lens

با همه جذابیت‌های تکنولوژی من که بی تکنولوژی سفر خواهم کرد. شما را نمی دانم.