این‌بار که بخواهید کنسول بازی جدیدی بخرید، شاید بهتر باشد به‌جای دور انداختن مدل قدیمی، از آن در راه علم استفاده کنید.  (gaurav khanna) محقق فیزیکدان درزمینه‌ی سیاهچاله‌ها، از دانشگاه ماساچوست دارتموث موفق به ساخت ابررایانه‌ای قدرتمند و فوق‌العاده ارزان با استفاده از کنسول بازی پلی‌استیشن ۳ شده است و از آن در تعدادی از مقالات خود در زمینه‌ی سیاهچاله‌ها استفاده کرده است.

مطالعات او متمرکز بر یافت امواج گرانشی است که براثر ایجاد خمیدگی در فضا - زمان تولید می‌شوند که همین خمیدگی از وقوع پدیده‌ای اخترفیزیکی مثل برخورد دو سیاهچاله، خبر می‌دهد. این پدیده برای اولین بار در تئوری نسبیت عام انیشتین مطرح شد ولی تا به‌ حال کسی موفق به مشاهده و شبیه‌سازی آن نشده است.

برای تحقیقات بیشتر در این زمینه، کانا نیاز به یک ابررایانه داشت تا بتواند برخورد دو سیاهچاله را شبیه‌سازی کند. سیستمی که قادر باشد ۱۰ مرتبه سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی اعداد را پردازش کند. متأسفانه ابررایانه‌ها روزبه‌روز گران‌قیمت‌تر می‌شوند. به گزارش لارا پارکر از نیویورک‌تایمز، در سال ۲۰۰۹ کانا تصمیم گرفت ابررایانه خودش را بسازد.

گاراو کانا، فیزیکدان و محقق در زمینه‌ی سیاه‌چاله‌ها که از پلی استیشن  برای ساخت ابررایانه‌ ها استفاده کرده است

کانا در این زمینه می‌گوید:

تحقیق در زمینه‌ی علوم هزینه‌ی زیادی دارد و این بودجه چه در اتحادیه‌ها و چه در دانشگاه در اختیارمان نیست. ابررایانه‌ها بسیاری از کمبودهای محققان را جبران می‌کنند.

اگر از لحاظ تئوری قضیه را بررسی کنیم، یک ابررایانه چیزی جز چند کامپیوتر نیست که با یک شبکه به هم وصل شده‌اند. ولی کانا تصمیم گرفت به‌جای استفاده از لپ‌تاپ‌، از پلی‌استیشن ۳ استفاده کند که ارزان‌تر است. مزیت پلی‌استیشن این بود که به کاربر اجازه می‌داد سیستم‌عامل موردعلاقه خود را روی کنسول بازی نصب کند و دیگر اینکه قیمت آن حدود ۲۵۰ دلار آمریکا بود.

برای کمک به این پروژه، شرکت سونی، ۴کنسول به کانا اهدا کرد و کانا و دانشگاه، ۱۲ کنسول دیگر خریداری کردند. روی هر ۱۶ کنسول بازی، سیستم‌عامل لینوکس بارگذاری شد که به‌وسیله اینترنت به یکدیگر متصل شدند. نتیجه، ابررایانه‌ای شد که می‌توانست محاسبات را ۱۰ برابر سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی انجام دهد. او نتایج استفاده از این ابررایانه را در مقاله سیستم‌های کامپیوتری توزیع‌شده و موازی  در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد. در سال ۲۰۱۰ آزمایشگاه مطالعات نیروی هوایی آمریکا از ابررایانه جدید کانا مطلع شد و تصمیم گرفت ابررایانه خود را که متشکل از ۱۷۶۰ کنسول بازی بود، بسازد. نیروی هوایی آمریکا از آن برای نظارت بر تصاویر راداری استفاده می‌کند. در شکل زیر تصویری از آن را مشاهده می‌کنید.

به گزارش پارکر، او از نمونه‌ی اولیه این ابررایانه برای مدل‌سازی امواج گرانشی استفاده کرد که منجر به نشر چند مقاله در این زمینه شده است.

وزارت دفاع آمریکا برای تشکر از کانا و تیمش، ۱۷۶ پلی‌استیشن ۳ به آن‌ها اهدا کرد. در حال حاضر این ابررایانه داخل یک کانتینر یخچال‌دار نگه‌داری می‌شود که برای حمل‌ونقل شیر از آن استفاده می‌شد. این مدل ۳۰۰۰ برابر کامپیوتر معمولی قدرتمند است و هزینه‌ی ساختی معادل ۷۵۰۰۰ دلار داشته است که برای ساخت یک ابررایانه فوق‌العاده ارزان است. با اینکه پلی‌استیشن ۳ محدودیت‌هایی مانند کمبود حافظه نسبت به سوپرکامپیوترهای سنتی دارد ولی این مدل به‌سرعت در حال پیشرفت است و نه‌تنها کانا و تیمش، بلکه محققان دیگر در دانشگاه برای تحقیقات خود از آن استفاده می‌کنند. تا پایان سال ۲۰۱۵، ۲۲۰ دستگاه کنسول به این ابررایانه اضافه خواهد شد.

پروژه بعدی کانا ساخت ابررایانه‌ای جدید با استفاده از کارت گرافیکی کامپیوتر است که با داشتن قدرتی معادل ۲۰ کنسول پلی‌استیشن ۳، انتخاب درستی به نظر می‌رسد.

کانا دراین‌باره می‌گوید:

تمام قسمت‌های ابررایانه‌ی بعدی از این کارت‌ها ساخته خواهد شد که مطمئناً قابلیت استفاده در هر زمینه‌ای را نخواهد داشت ولی در تحقیقات علمی و مهندسی از آن استفاده خواهیم کرد.