در برنامه‌های رادیویی Rich Dad  رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) می‌گوید:

بدترین چیزی که می‌توانید به کودکانتان یاد بدهید این است که به مدرسه بروند تا یک شغل پیدا کنند.

نمی‌خواهم جای دوری بروم، اگر یکی از بچه‌های من بخواهد دکتر شود نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد. اما من به عنوان یک کارآفرین می‌خواهم به کودکانم یاد بدهم که چطور آزاد زندگی کردن منجر به شادی می‌شود. کارآفرینی یکی از گزینه‌ها برای تجربه‌ی آزادی و استقلال است.

امروزه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با میانگین ۳۳۰۰۰ دلار بدهی وام‌ دانشجویی، دانشگاهان خود را ترک می‌کنند. از هزاران فارغ‌‌التحصیل نیز فقط ۲۷ درصد از آن‌ها می‌توانند در رشته‌ی تحصیلی خود صاحب شغل شوند. به نظر می‌رسد دیگر روزهایی که فقط با حضور در کلاس‌های درس و اخذ مدرک تحصیلی، صاحب شغل می‌شدیم به پایان رسیده است.

کارآفرینی می‌تواند راه‌حل موثری برای مشکلات شغلی امروز ما باشد. ما می‌توانیم به کودکانمان تعلیم دهیم که چگونه می‌توانند یک کسب و کار برای خود ایجاد کنند. کسب‌وکاری که در طول زندگی آنها را پشتیبانی کند.

در ادامه ۵ روش برای آموزش کارآفرینی به کودکان را با هم بررسی می‌کنیم.

۱) پول توجیبی آن‌ها را مشروط به انجام برخی کارها نسازید

اگر شما به کودکان خود پول توجیبی می‌دهید، سعی کنید به آن‌ها یاد بدهید که چگونه می‌توانند به درستی از آن استفاده کنند و یا حتی این موضوع را به آن‌ها بیاموزید که چگونه می‌توانند خودشان پول توجیبیشان را تأمین کنند. پول دادن به آنها به در ازای انجام کارهای خانه باعث می شود یاد بگیرند زمانشان را با پول معامله کنند و به صورت ناخودآگاه یاد می‌گیرند که مقدار پولی که بدست می‌آورند بستگی به این دارد که چند ساعت زمان برای انجام این کار صرف می‌کنند.

کارآفرینان این استدلال را نمی‌پذیرند چرا باید زمانی که کودکان جوان و تأثیرپذیر هستند این موضوع به آن‌ها آموزش داده شود. در عوض به آنها بیاموزید که درآمد حاصل از خلاقیت ارزش زیادی دارد.

۲) با دادن وظایف کوچک به کودکان‌تان آن‌ها را در کسب و کار خود دخیل کنید

مطمئناً کارهای کوچکی در کسب و کار شما وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کودکان خود محول کنید. البته این کارها باید متناسب با سن کودکان باشد.

شما می توانید با در اختیار قرار دادن برخی تجهیزات به آنها کمک کنید و اجازه دهید تا در ایمیلی که می‌نویسید مشارکت داشته باشند و یا چند خط از آن را بنویسند. زمانی که کمی بزرگتر شدند نیز می‎توانید پاسخ به ایمیل‌هایتان را به آنها بسپارید.

کارهای کوچک بسیاری وجود دارند که آسیبی ندارند و تنها به کسب و کار شما کمک می‌کنند و کودکان‌تان نیز می‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند. کودکان حتی با انجام همین کارهای کوچک نیز احساس موثر بودن پیدا می‌کنند.

۳) آشکارا در مورد اهمیت کارآفرینی بحث کنید

هرچند ممکن است فرزندان‌تان در ابتدا، متوجه گفته‌هایتان نشوند ولی زمانی که "چراهای" کارهایتان را بفهمند، تاثیر بزرگی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت. به آنها بیاموزید زندگی کوتاه است و زمان جزو با ارزش‌ترین منابع ماست.

به آنها بیاموزید زمانی که همچون یک کارمند، در هفته ۴۰ ساعت کار می‌کنند، تمام زندگی‌شان تحت تاثیر آن خواهد بود، به‌ویژه اگر آن شغل باندازه کافی برایشان جذاب نباشد، قطعا احساس ناامیدی و شکست آن‌ها را فراخواهد گرفت.

به آنها بیاموزید که کارآفرینی می‌تواند برایشان این امکان را فراهم کند که در طول زندگی خود شرایط کاریشان را با شرایط زندگی خود تطبیق دهند و به آن‌ها بیاموزید که رشد کردن زمان‌بر است اما بهترین ثروتی است که تلاش می‌کنید آن را ازآن خودتان بسازید.

۴) به آنها کمک کنید تا بر حسب علاقه و اشتیاق خود کسب و کار کوچکی را آغاز کنند

پسر من عاشق بازی‌های ویدئویی است و در آن تبحر بسیاری دارد. زمانی که از او پرسیدم دوست دارد چه کاری را شروع کند. او گفت می‌خواهد راهنمای دیجیتالی بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را به فروش برساند. ما در حال کار روی وب سایتش هستیم و راهنماهای دیجیتالی را با هم روی سایت قرار می‌دهیم. او در حال حاضر این راهنما را برای چهار نفر از دوستانش پیش فروش کرده است. ایا این کسب و کار می‌تواند مثل کسب و کار پدرش روزی به یک کسب‌ و کار ۶رقمی تبدیل شود؟ کسی چی می‌داند! اما این تجربه‌ی فوق العاده گران‌بهایی است.

به کودکان‌تان کمک کنید تا کسب و کار کوچکی در حوزه‌ی علاقمندی خود آغاز کنند. به آن‌ها آموزش دهید که انجام چیزی که دوست دارند می‌تواند "کار" آن‌ها باشد و حتی می‌توانند از آن درآمد داشته باشند. کودکان می‌توانند کسب و کارشان را رشد دهند تا روزی به چیز قابل توجهی دست یابند یا حداقل از طریق آن می‌توانند از دانشگاه بدون بدهی و وام فارغ‌التحصیل شوند.

۵) بهترین الگوی آن‌ها باشید

هرچند ممکن است با فرزندان‌تان در این باره بسیار صحبت کنید، اما آن‌ها گفته‌های شما را با رفتارتان مقایسه می‌کنند. این نتایج کارهای شما است که به آنها می‌آموزد چه چیزی در زندگی امکان‌پذیر است و برای رسیدن به آن‌ها چه کارهایی باید انجام شوند. به کودکان خد نشان دهید که کارآفرینی چیست و چگونه باید آن مسیر را در پیش بگیرند. آن‌ها را دعوت کنید تا شاهد این سفر هیجان‌انگیز باشند.

در بخش بزرگی از زندگی من ۶۰ تا ۸۰ ساعت در هفته مشغول انجام یک شغل بودم و این کار زندگی نفرت‌انگیزی برای من ایجاد کرده بود. کودکان من همواره به این مسئله توجه داشتند که چگونه کاری که من از طریق آن زندگی‌ام را سپری می‌کردم مرا تحت تأثیر قرار داده است. آنها اغلب اوقات از من سؤال می‌کردند که "پدر، چرا شما این کار را رها نمی‌کنید؟" هر چند این کار سخت سه سال زمان برده بود اما من می‌توانستم این شغل وحشتناک را ترک کنم. من الآن نویسنده هستم و در همه جای دنیا سخنرانی می‌کنم و مربی مشتریان و مراجعه کنندگانی هستم که می‌خواهند استقلال و آزادی در کار، سلامتی و ارتباطاتشان ایجاد کنند. 

کودکان من متوجه تفاوت‌ها شده‌اند و این مسئله به آن‌ها کمک کرده است تا معنی زندگی آزاد را بفهمند. کودکان شما از عملکرد شما بیش‌تر از چیزی که تنها آن را بیان می‌کنید یاد خواهند گرفت. و به چیزهایی که سعی می‌کنید آن‌ها را برای خودتان نگه دارید توجه خواهند کرد. اگر شما هم عاشق کارآفرینی هستید به کودکانتان بیاموزید که چرا کارآفرینی خوب است و چگونه باید کارآفرین شوند. مهم‌تر از همه این‌که به آنها بیاموزید که بوسیله‌ی کارها و رفتارهایی که در زندگیتان انجام می‌دهید است که تحقق رویاهایشان امکان‌پذیر می‌شود.