مدت زیادی از زمانی که سبک طراحی مترو در میان طراحان رابط کاربری وب باب شده بود، نمی‌گذرد. حال نیز ترندهای بسیاری همچون طراحی واکنش‌گرا، سایت‌های تک صفحه‌ای، تایپوگرافی‌های بزرگ و خاص، طراحی کارتی طرفداران بیشتری دارند. ولی فردا چه خواهد شد؟ یک سال بعد چه ترندهایی وجود خواهند داشت و در پنج سال آینده طراحی وب به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

اگر یک استراتژیست بازار و یا طراح وب هستید، قطعا علاقه‌مندید که همواره یک گام جلوتر از بقیه حرکت کنید تا همواره مشتریان جدیدی کسب کنید. 

با نگاهی به گوی شیشه‌ای بازاریابی دیجیتال، خواهیم فهمید که تغییرات شگرف بسیاری در زمینه‌ی تکنولوژی‌های تحت وب و طراحی آن پیش روی ما هستند. دو موضوعی که عمیقا به یکدیگر مرتبط‌اند.  Ashu Garg که یکی از بنیان‌گذاران بنیاد سرمایه‌گذاری پرخطر Foundation Capital است، پیش‌بینی می‌کند که طی دهه‌ی آینده، سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارهای مبتنی بر تکنولوژی ۱۰ برابر خواهد شد و این موضوع تاثیر بزرگی بر طراحی وب خواهد گذاشت. 

در آینده‌ای نزدیک، مدیران به دنبال روش‌هایی خواهند بود تا با تغییر وب‌سایت‌ها و تکنولوژی‌هایی که بهره می‌برند، بتوانند در این فضای پرتغییر دوام بیاورند. آن‌ها باید بتوانند به سرعت، خود را با چنین تغییراتی وِفق بدهند.

۱) صفحات نمایش در همه‌جا

به تاثیر گوشی‌های موبایل در طراحی وب فکر کرده‌اید؟ قطعا این تاثیر بسیار قدرتمند و غیرقابل انکار است. ولی به زودی تغییر بزرگ دیگری در راه است. به زودی تمامی سطوح به نمایشگر مجهز خواهند شد. میز کار، داشبور ماشین، دیوار اتاق خواب، کارت تجاری و حتی یک تی‌شرت! 

۲) رابط کاربری تعاملی

در آینده‌ای نزدیک ما از حرکات دست و چشم و حتی افکارمان برای هدایت کامپیوترها استفاده خواهیم کرد. شاید این تغییرات به نظرتان بسیار دور و بعید به نظر برسند ولی خوشبختانه (و یا متاسفانه!) این تغییرات بسیار نزدیک‌اند. پیشنهاد می‌کنم نگاهی به جزییات سرمایه‌گذاری ۵۴۲ میلیون دلاری گوگل بر روی پروژه‌ی Leap Motion بیاندازید.

۳) هوش مصنوعی

در آینده‌ی نه چندان دور، طراحی وب بیشتر متکی بر نرم‌افزارهایی خواهد بود که به صورت اتوماتیک صفحاتی را بر اساس اهداف بازاریابی و هویت برندتان طراحی خواهند کرد و خود را به تدریج بر اساس رفتار مخاطبان‌ تغییر خواهند داد.  نسخه‌ی اولیه‌ی چنین تکنولوژی‌هایی در پروژه‌ی TheGrid دیده می‌شود. 

۴) تشخیص احساسات

تحقیقاتی که توسط Antonio Damasio، عصب شناس‌ معروف، صورت گرفته است، نشان می‌دهند افرادی که در بخشی از مغزشان که مربوط به کنترل احساسات است، دارای مشکل هستند؛ سخت‌تر از بقیه اقدام به خرید می‌کنند. به عبارت دیگر اغلب تصمیمات ما برای خرید توسط احساساتمان کنترل می‌شوند. 

در حال حاضر AFFDEX که توسط شرکت تبلیغاتی Affectiva استفاده می‌شود و AdPanel که توسط Emotient توسعه داده شده است، برای ارزیابی عملکرد احساسی کاربران طراحی شده‌اند. در آینده‌ی حسگرهای بیشتری بر روی تجهیزات دیجیتال ما وجود خواهند داشت تا مدیران بتوانند سریعا به عملکرد احساسی ما واکنش نشان دهند. 

۵) تجربه کاربری

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، تجربه‌ی کاربری جایگزین قیمت و محصول شود و به تنها نقطه تمایز برندهای مختلف تبدیل شود. این به آن معنی است که برای وب‌سایت‌های آینده صرفا یک عملکرد صحیح و یک ظاهر زیبا کافی نخواهد بود و به مکانیزم‌های حرفه‌ای برای دریافت بازخورد مخاطبان نیاز خواهند داشت. 


اولین همایش آینده طراحی وب

همایش آینده طراحی وب (Future of Web Design) یک رویداد دو روزه برای طراحان و توسعه‌دهندگان Front-End است که می‌خواهند اثری متفاوت در وب فارسی ایجاد کنند و از تجربیات و تخصص کسانی که دستی به آتش دارند استفاده کنند. در این رویداد علاوه بر مباحث و ارائه‌های فنی و تخصصی در حوزه وب و آینده طراحی وب، مسایل مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه وب نیز مطرح و صاحبین کسب‌وکارهای موفق در این حوزه سخنرانی خواهند داشت.
این رویداد بصورت زنده و آنلاین پوشش داده خواهد شد و علاقمندان خارج از کشور و کسانی که امکان حضور ندارند می‌توانند بصورت آنلاین در این رویداد شرکت کنند.

همایش آینده طراحی وب در تهران

این رویداد دو روزه در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهر ماه و با حضور جمعی از طراحان وب فارسی در مرکز همایش‌های  شهید قندی تهران برگزار می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و  ثبت‌نام در همایش آینده طراحی وب به وب‌سایت این همایش مراجعه کنید. همچنین، خوانندگان وبلاگ زمانا می‌توانند با وارد کردن کوپن zamana به هنگام خرید بلیط تا ۹ مهرماه از تخفیف ۲۰٪ این رویداد بهره‌مند شوند.