همه‌ی فناوری‌ها نیمه‌ی تاریکی دارند، داده‌ها نیز یکی از این فناوری‌هایی هستند که فقط منجر به توسعه و بهبود جوامع نمی‌شوند. در دنیای امروزی آشکارا می‌بینیم که داده‌های بزرگ علاوه بر فواید غیرقابل انکار مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند، این مشکلات در برخی موارد به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌توانند دنیا را به نابودی بکشانند. ویدیوهای تد زیر الهام‌بخش ما برای مقابله با چنین مشکلاتی خواهند بود.

۱) NSA چگونه به اعتماد جهانیان خیانت کرد؟

وقتی سخن از اینترنت به میان می‌آید اصطلاحی به نام حریم خصوصی مطرح می‌شود که وجود آن برای آزادی بیان و حریم خصوصی ضروری است. اگر فکر می‌کنید چیزی برای پنهان کردن از اینترنت و دولت‌های نظارت‌گر ندارید به نظر من باید دوباره فکر کنید. ما بیش از اندازه با اینترنت و موتورهای جستجو صادق هستیم، احتمالا موتورهای جستجو نسبت به خانواده‌مان اطلاعات بیشتری از ما دارند. این اطلاعات جزو حریم خصوصی ما هستند و کسی جز ما حق آگاهی از آن‌ها را ندارد.

برای اولین بار این ادوارد اسنودن بود که با افشای اطلاعات فوق‌سری، ما را از این مشکل آگاه کرد. سپس ما با ابزارهای شنود دیگری مثل پریزم، ایکس‌کی‌اسکور، دابل ارد و غیره آشنا شدیم و اکنون ما احساس می‌کنیم در معرض نوع جدیدی از خطر قرار گرفته‌ایم و آن چیزی جز خطر شنود نیست. سازمان امنیت آمریکا برای شنود از خارجی‌ها (حدود ۹۶ درصد از جمعیت جهان) حق قانونی دارد، در صورتی‌که داده‌ها به آمریکا ختم شود و یا از آن‌جا عبور کند اجازه‌ی دسترسی به آن‌ها را دارد.


حال چه باید کرد؟‌ لزومی برای نگرانی و عصبانیت وجود ندارد، تنها راه ما پیدا کردن جایگزین‌هایی برای خدمات ابرالکترونیک آمریکایی است اما کشورها به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بنابراین باید با هم متحد شد. تنها راه‌حل این اتحاد منبع باز است. بدین ترتیب هر کشوری فقط باید یک مشکل کوچک را حل کند. اگر هر کشوری یک موج کوچک راه‌ بیندازد و سپس این موج‌ها با هم هماهنگ شوند، در نتیجه‌ی آن موج بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد که همه‌ی قایق‌ها را با هم بالا خواهد برد.

۲) تعقیب شما توسط گوشی تلفن‌همراه‎‌تان

مالت اسپیتز یکی از سیاستمداران حزب سبز آلمان و عضو کمیته اجرایی آن است که در خصوص رسانه‌ها و مسائل حریم خصوصی فعالیت می‌کند. وی در این ویدیو در مورد داده‌هایی که شرکت‌های تلفن‌همراه از کاربران‌شان جمع‌آوری می‌کنند و نتایجی که براثر آن ایجاد خواهد شد صحبت می‌کند.

تلفن‌همراه وسیله‌ای است که با آن می‌توان از جنایات علیه بشر در سوریه فیلمبرداری کرد، تظاهراتی را در مصر شروع کرد، آهنگی ضبط کرد و به ساندکلاد فرستاد و کارهای بسیار دیگری کرد. همه‌ی این اتفاقات از طریق تلفن همراه بدست می‌آید. در حال حاضر دولت‌ها در تلاش هستند تا به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، اطلاعاتی که به وسیله‌ی آن تشخیص می‌دهند جامعه‌شان در حال انجام چه کاری است و جامعه را کنترل کنند. اما باید همگی بپذیریم که حریم خصوصی از ارزش‌های قرن ۲۱ است و برای دستیابی به آن باید مبارزه کنیم.

۳) سه نوع حمله‌ی آنلاین

اگر نگاهی به اتفاقاتی که در دنیای اینترنت می‌افتد بیندازیم، می‌توانیم حملات انجام شده را براساس حمله‌کنندگان دسته‌بندی کنیم:

۱) مجرمان آنلاین که برای کسب درآمد، برای این‌که پول زیادی به دست آورند، این کار را می‌کنند.

۲) هکتیویست‌ها: گروه‌هایی که با چیزهایی مثل اعتراضات، عقاید و یا محض خنده برانگیخته می‌شوند مثل انانیموس.

۳) دولت‌ها: دولت‌هایی که ادعا می‌کنند قصدشان نظارت و مبارزه با خلافکاران است. دولت‌ها از ابزارهای مختلفی مثل بدافزارهای دولتی برای آلوده کردن کامپیوتر شما استفاده می‌کنند که قادر به نظارت بر تمام ارتباطات و گفتگوهای آنلاین مردم باشند. شاید شما فکر کنید این موضوع روی زندگی شما تاثیری نخواهد داشت، چرا که شما شهروندی قانون‌مدار هستید اما این جمله‌ی شما به نظر کاملا غیرمنطقی می‌آید چرا که حریم شخصی حقی بدیهی است و چیزی نیست که بتوان در مورد آن مذاکره کرد.

این مسئله‌ی آزادی بر علیه کنترل است! شاید ما به دولت کنونی اعتماد داشته باشیم و از حق مسلم خود بگذریم اما آیا به هر دولت دیگری که در آینده خواهد بود نیز اعتماد داریم؟

۴) چه اشتباهاتی در کلمه‌های عبور ما وجود دارد؟

موری فیث کرانور یکی از پرفسورهای علوم کامپیوتر کارنگی ملون است که در مورد محرمانه بودن پسوردها تحقیق می‌کند، در این ویدیوی تد او از تحقیقاتش در مورد کلمه‌های عبور و نتایجی که بدست آورده صحبت می‌کند.

او پس از تحقیقات بسیار به این نتیجه دست یافته که زمانی که مردم می‌خواهند کلمه‌ی عبوری را انتخاب کنند معمولا به این موارد توجه می‌کنند: کلمه‌ی عبور ساده باشد، کلمه‎‌ای باشد که به راحتی بتوانیم آن را حفظ کنیم، کلمه‌ای که به نام کاربری و یا هر چیز دیگری ربط داشته باشد و یا کلماتی که احساس خوبی را منتقل می‌کنند. این موارد باعث می‌شوند که حدس زدن کلمه‌ی عبور ما آسان شود. بنابراین او توصیه می‌کند وقتی کلمه‌ی عبوری را انتخاب می‌کنیم برای داشتن امنیت بیشتر سعی کنیم به مواردی به غیر از نکات گفته شده توجه کنیم.

۵) جنگ برای برملا ساختن فساد دولتی

هدر بروک روزنامه‌نگار آمریکایی-انگلیسی و مبارز آزادی اطلاعات است. وی در این ویدیوی تد در مورد رسوایی سیاسی مجلس بریتانیا در سال ۲۰۰۹ که توسط بروک آشکار شد صحبت می‌کند. همه‌ی افراد دنیا می‌خواهند بدانند قدرتمندان چه کاری انجام می‌دهند و در تصمیماتی که برای آن‌ها گرفته می‌شود سهمی داشته باشند.

در زمانی‌که حقوق ما توسط دولت‌ها بی‌نهایت تضعیف شده و در بسیاری از کشورها مانند بریتانیا سرویس‌های مخفی برای جاسوسی ایجاد شده‌اند ما نیز باید تلاش کنیم تا یک قانون فاش‌سازی رسمی داشته باشیم که اگر دولتمردان اطلاعاتی را تحریف یا مخفی کردند آن‌ها را تنبیه کنیم. ما باید دنیا را با تمام مشکلاتش ببینیم، تنها با دیدن و شناخت مشکلات است که می‌توانیم آن‌ها را حل کنیم.

۶) چگونه الگوریتم‌‎ها دنیای ما را شکل داده‌اند؟

کوین سالوین معتقد است جهان اطراف ما و حتی جهان درون ما حاصل نوعی الگوریتم است، الگوریتمی که بسیاری از رفتارهای ما را تعیین می‌کند و باعث کنترل زندگی ما می‌شود. او در این سخنرانی‌اش به شیوه‌ی جالبی نشان می‌دهد که در دنیای کنونی شیوه‌های جاسوسی، قیمت‌های بورس، فیلمنامه‌ها و معماری توسط الگوریتم‌ها تعیین می‌شوند و سپس نسبت به آن هشدار می‌دهد و سوال مهمی که مطرح می‌کند این است که اگر روزی الگوریتم‌ها بهم ریخت و ازکار افتاد از کجا خواهیم فهمید و چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

۷) پشتیبانی از امنیت کاربران توییتر

دل هاروی سرپرست بخش اعتماد و امنیت توییتر است، او تلاش می‌کند تا سیاست‌‎‌هایی عملی برای ادامه‌دار بودن و جریان داشتن توییتر پیدا کند. او سخنرانی‌اش را به توصیف شغلش و چگونگی تضمین امنیت کاربران در توییتر اختصاص  داده است.

او ادعا می‌کند که اکثر فعالیت‌های انجام شده در توییتر کسی را دچار آسیب یا مشکل نمی‌کند اما شغل او ریشه‌کن کردن و ممانعت از هر مشکل احتمالی است. او تمام وقتش را به این مورد اختصاص می‌دهد که چه چیزهایی در طی اجرا ممکن است درست پیش نرود و تلاش می‌کند با کشف و حل آن‌ها امنیت کاربران را برقرار کند.