مدت‌هاست در بیشتر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد خانه‌های هوشمند می‌شنویم. خانه‌هایی که زندگی آینده ما را متحول خواهند کرد و دنیا را به مکان زیباتری برای زندگی تبدیل می‌کنند. خانه‌هایی که عادات ما را می‌دانند و طبق سلایق و علایق ما پیشنهاد‌ها و هشدارهایی برای ما دارند و کمک می‌کنند که هر چه بیش‌تر با محل زندگی خود در تعامل باشیم و از همه مهم‌تر این‌که زندگی بهتری را تجربه کنیم.

مطمئناً همه‌ی ما شاهد کمپین‌های تبلیغاتی‌ای بوده‌ایم که ادعا می‌کنند یک محصول خاص برای ارائه دارند که به کمک آن زندگی‌ را متحول خواهند کرد. اما متأسفانه بیشتر اوقات در وعده‌های خود کوتاهی می‌کنند و محصول ظرف مدت چند ماه تازگی خود را از دست می‌دهد.

خوشبختانه باید بگویم که خانه‌های هوشمند و محصولات آن‌ها در این گروه قرار ندارند. و آن‌ها هر چند وعده‌های بزرگی برای انجام داده‌اند، سعی می‌کنند تا جای ممکن به وعده‌های خود عمل ‌کنند.

در صورت امکان تبدیل منزل خود به یک خانه‌ی هوشمند بدون شک می‌توانیم زندگی بهتری را تجربه کرده و سطح زندگیمان را بهبود بخشیم. در ادامه محصولاتی که می‌توانند در ظرف مدت یک سال تغییرات جالبی در زندگی ما ایجاد کنند را با هم بررسی می‌کنیم.

دستگاه تهویه‌ی هوای Aros

فصل تابستان است و هوا بسیار گرم! هر چند گرمای هوا به منطقه‌ای که در آن قرار داریم نیز بستگی دارد اما مهم‌تر از همه‌ی این مسائل امکان ایجاد هوایی مناسب با تهویه‌ای عالی است. به طوری که روزها بسیار خنک بوده و شب‌ها اندکی متعادل‌تر باشد که بتوان راحت‌تر خوابید. احتمالاً چاره‌ی کار استفاده از یک دستگاه تهویه‌ی هوشمند است که اولاً بی‌صدا باشد و امکان تنظیمات هوا مطابق با نیاز ما را داشته باشد و دوم این‌که این امکان را برای ما فراهم کند که به صورت کنترل از راه دور بتوانیم تنظیمات لازم را روی آن انجام دهیم.

هدف محصول تهویه‌ی هوای هوشمند Aros کاهش صورتحساب و پیش برنامه‌ریزی جهت ایجاد تهویه‌ی مناسب است. با این وسیله شما می‌توانید هنگام خروج از خانه دمای هوا را به دلخواه خود تنظیم کنید. مهم‌ترین نکته هم این است که نیازی به تنظیم مجدد آن نیست فقط کافی است یک بار آن را تنظیم کنید و پس از آن دیگر نیازی به ورود اطلاعات نیست بلکه تهویه‌ی هوشمند عادات شما را در حافظه‌ی خود ثبت می‌کند و بر حسب سلایق شما دمای خانه را تنظیم می‌کند.

قفل هوشمند Kwikset Kevo

بدون شک تا کنون با مقوله‌ی قفل کردن در و کلید سر و کار داشته‌اید و می‌دانید که در صورت مدیریت اشتباه می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. به عنوان مثال ممکن است وقتی مهمان دارید به تعداد کافی کلید برای ارائه به آن‌ها نداشته باشید و خجالت‌زده شوید. جالب است بدانید اولین کلید حدود  ۷۰۰ سال پیش از میلاد در نینوا طراحی شد و روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا است.

اکنون ما در قرن ۲۱ قرار داریم بنابراین باید با قفل‌ها و کلیدهایی سروکار داشته باشیم که متناسب با نیازهای روز باشند و امنیت نسبتاً بالایی نسبت به کلیدهای معمولی داشته باشند. با مبلغی حدود ۱۸۱ دلار می‌توان یک قفل Kwikset Kevo از آمازون خریداری کرد. این قفل اجازه‌ی باز و بسته کردن در را صرفاً با لمس انگشت برای ما فراهم می‌آورد. در صورت نیاز می‌توانید رمز کلید دائمی یا موقت خانه را به دوستان، مهمانان یا خانواده‌ی خود بدهید و نیازی به صرف هزینه برای کلیدسازی ندارید. علاوه بر این به لطف گوشی‌های هوشمند می‌توانید به تمامی افرادی که کلید دارند نظارت داشته باشید.

این قفل به شکل هوشمندانه‌ای طراحی شده است و به طور منظم توسط شرکت سازنده‌ی آن کنترل می‌شود تا از حمله‌ی افرادی که قصد هک کردن سیستم‌ این قفل‌ها را دارند جلوگیری کنند. از طرفی در صورت بروز نقص فنی در این قفل‌ها می‌توانید در را به وسیله‌ی کلید معمولی نیز باز کنید البته مهم نیست که شما پشت در باشید یا جلوی در. فقط دقت داشته باشید که کلید را هم گم نکنید که در این صورت ممکن است دچار مشکل شوید.

Wally Home

این‌که قسمت‌های مختلف خانه‌های هوشمند شما مرتباً کنترل شود مقوله‌ی بسیار مهمی است. زیرا عدم انجام برخی کنترل‌ها ممکن است منجر به بروز مشکلات فاجعه باری شود که از آن جمله می‌توان به نشت آب و یا اتصالی برق اشاره کرد. که در صورتی که به موقع اقدامات درست صورت نگیرد می‌تواند منجر به وقوع یک فاجعه شود.

هدف این تکنولوژی نظارت بر تمام مکان‌هایی است که امکان نشتی آب در آن‌ها وجود دارد اعم از اطراف وان حمام و پشت توالت که به راحتی دیده نمی‌شود و نیازمند دقت بسیاری است. بنابراین این سیستم هوشمند تمام نقاط را به دقت بررسی می‌کند و در صورت بروز هر گونه مشکل بلافاصله از طریق هشداری بر روی تلفن همراهتان مشکل به شما اطلاع داده می‌شود.

حسگرهای این فناوری بر رطوبت و دما نظارت دارند و به شما کمک می‌کنند تا خانه‌ی هوشمند خود را در مشت داشته باشید.

محصول Wally Home که شامل یک هاب اصلی و ۶ پک سنسور است را می‌توانید به قیمت ۲۳۵ دلار از آمازون خریداری کنید. هاب اصلی این دستگاه امکان اتصال به دیوار را دارد البته در صورت تمایل می‌توانید آن را  روی میز نیز قرار دهید. بنابراین نوع استفاده از هاب کاملاً سلیقه‌ای است. بر روی هاب یک پورت جهت اتصال به اینترنت و یک پورت جهت نصب شارژر وجود دارد. هر یک از ۶ سنسور موجود نیز شکل یکسانی دارند. و نکته‌ی قابل توجه در مورد سنسورها این است که این سنسورها از بلوتوث یا وای‌فای استفاده نمی‌کنند بلکه از شبکه‌ی مخصوصی که از هاب اصلی وارد سیستم می‌شود استفاده می‌کنند بنابراین اطمینان داشته باشید که این سنسورها می‌توانند تا ده سال بدون نیاز به شارژ شدن کار کنند. در صورتی هم که در اثر نشت آب سنسورها خیس شوند می‌توانید اندکی صبر کنید تا خشک شوند و سپس دوباره از آن استفاده کنید.

Click and Grow

اگر شما هم جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید آخر هفته‌ی خود را در اطراف شهر و در باغ بگذرانید می‌توانید به کمک دستگاه‌های هوشمند Click and Grow زندگی خود را متحول کنید. با تکنولوژی جدید دیگر نیازی نیست وقتی به تعطیلات می‌روید از کسی بخواهید تا به گیاهان شما سر بزند یا آن‌ها را آبیاری کند. زیرا تکنولوژی جدید می‌تواند تمامی این کارها را تحت پوشش قرار دهد. این نوع از گلدان‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که به طور همزمان چند گیاه را در همان گلدان بکارید. یک تایمر نوری در این گلدان‌های هوشمند تعبیه شده است که کمک می‌کند بین مؤلفه‌های مختلف در شب و روز تعادل برقرار شود. این گلدان شامل یک کود مغذی است که مواد مورد نیاز گیاهان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین شامل یک مخزن آب است که می‌تواند به مدت یک ماه آب مورد نیاز گلدان را برایش فراهم کند. البته خاک این گلدان‌ها نیز هوشمند است و بر برقراری تعادل بین مواد مغذی و اکسیژن و آب در هر لحظه نظارت دارد.

این دستگاه هوشمند فوق‌العاده به قیمت ۹۵ دلار از آمازون قابل خریداری است. با خرید این گلدان‌های هوشمند محل زندگی شما همیشه با طراوت خواهد بود و در هر نقطه از منزل خود احساس سرزندگی خواهید کرد.

PetCube

احتمالاً یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام رفتن به تعطیلات با آن مواجه هستید مشکل نگه داری حیوان خانگی‌تان است. زیرا معمولاً کمتر کسی از دوستان یا آشنایان قبول می‌کند تا از آن‌ها مراقبت کند. اما به کمک تکنولوژی PetCube و اتصال آن به گوشی هوشمند یا تبلت خود می‌توانید وقتی در منزل نیستید با حیوانات خود  در ارتباط باشید. و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

بعضی از مردم وقتی از خانه بیرون می‌روند حیوان خانگی خود را جلوی تلویزیون قرار می‌دهند تا بتوانند تلویزیون تماشا کنند اما این عملکرد آن‌ها را بسیار تنبل بار می‌آورد. در داخل این دستگاه دوربین و لیزر و میکروفونی وجود دارد و به وای‌فای خانه‌ی شما متصل می‌شود. با این وسیله حتی وقتی در خانه هم نیستید می‌توانید با لیزر با حیوان خود بازی کنید. و از طریق دوربین آن‌ها را ببینید و فیلم بگیرید و شیرین‌کاری آن‌ها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. و به کمک میکروفون با آن‌ها صحبت کنید و یا موسیقی مورد علاقه‌شان را برایشان پخش کنید. و از همه مهم‌تر این‌که با خیالی راحت به خرید یا مسافرت کوتاهی بروید و نگران حیوان خانگی خود نباشید. :)

آنچه گفتیم تنها چند مورد از افزونه‌ها و امکاناتی است که خانه‌های هوشمند برای ما فراهم می‌کنند. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این امکانات می‌توانید به محصولات خانه‌های هوشمند مراجعه کرده و با محصولات متنوع‌تری آشنا شوید.