به نظر می‌رسد الون ماسک در کنار تولید موشک برای فرستادن به فضا و تامین اینترنت جهانی، برای آینده‌ی هوش مصنوعی نیز نگران است. او  کسی  است که همیشه و بیشتر از همه درباره‌ی غیر قابل کنترل شدن هوش مصنوعی در آینده صحبت می‌کند  و برای جلوگیری از این وضعیت نیز ۱۰ میلیون دلار به موسسه   Future of Life کمک مالی کرده است. این گروه، تحقیقاتی را برای کاهش خطر هوش مصنوعی برای آینده بشریت انجام می‌دهد  و این مبلغ را میان ۳۷  تیم تحقیقاتی تقسیم کرده است.

این کارآفرین پرآوازه سیلیکون‌ولی  امیدوار است که این تحقیقات بتواند ما را از خطر هوش مصنوعی پیشرفته حفظ کند. افراد بسیاری هستند که تلاش می‌کنند این باور را در ما ایجاد کنند که ربات‌ها انسان را به حیوانات خانگی خود تبدیل نخواهند کرد.

در صورتی که ربات ها درست ساخته نشده باشند، به ما آسیب خواهند زد. تیم ما قصد دارد با ترکیب کردن  علوم کامپیوتر، فلسفه و روان‌شناسی سیستم هوش‌مندی بسازد که می‌تواند مانند انسان و در حالات واقع‌گرایانه تصمیم‌گیری کند. امیدواریم این روند ما را به سمت هوش مصنوعی هدایت کند که اخلاقی عمل می‌کند و در عین قوی بودن هوشیار نیز باشد.

در حال حاضر نگرانی زیادی درباره‌ی سلاح‌های هوشمند وجود دارد. اینکه ترکیب هوش مصنوعی با سلاح‌های خطرناک می‌تواند آینده‌ی بشر را تغییر دهد. فعالیت دانشمندان کامپیوتر، رباتیک، اخلاق‌شناسان، وکلا و دیپلمات‌ها در این پروژه و در کنار هم، یک چارچوب مفهومی جدیدی را ایجاد می‌کند که شکل متفاوتی به تحقیقات و سیاست‌های بین‌المللی می‌دهد.

در این پروژه  یک مجموعه داده‌ای  روی سلاح‌های نیمه هوشمند ایجاد می‌شود که می‌توان فهمید توابع خودمختار کجا و چگونه مستقر شده اند و چگونه می‌توان این توابع را تحت کنترل انسان درآورد.

  نمی‌دانم، پاسخی است که مردم در مواجهه با سوالاتی که جوابش را نمی‌دانند می‌گویند. ولی ربات‌ها برای درست عمل کردن در شرایط پیچیده، باید سطوح مختلفی از جواب‌های غیر قطعی را با هم ترکیب کند. 

نتیجه این است که این اطمینان را در مردم ایجاد می‌کنیم که هوش مصنوعی به انسان ضرر نخواهد زد.

مکس تگمارک می‌گوید:

اتفاقاتی که در فیلم نابودگر رخ می‌دهد واقعی نیستند ولی وقایع دیگری وجود دارد که ممکن است اتفاق بیفتد. این ۳۷ تیم سعی دارند از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنند.

پس از دریافت مبلغ بودجه‌ای که  الون ماسک در اختیار موسسه گذاشته است، این موسسه نامه‌ی سرگشاده‌ای به تمامی تولید کنندگان و مهندسین نوشت برای اینکه ربات‌های قوی‌تر و هوشمندتری را بسازند. شاید هوش مصنوعی خودکار و مسلح شما را فقط به یاد بازی‌های ویدیویی بیاندازد اما هشدار این نامه‌ی سرگشاده این موضوع را نشان می‌دهد که چنین فناوری ظرف چند سال آینده واقعا در دسترس خواهد بود و برای جلوگیری از وقوع جنگ‌های ترسناک در آینده باید خیلی سریع جلوی رشد فناوری به این شکل را بگیریم.

پیتر آسارو، یک از محققان این پروژه، معتقد است مردم از ربات‌ها می‌ترسند به این خاطر که شاید روزی مقابل ما بایستند و کنترل جهان را بدست بگیرند.

 ربات‌ها در اصل  نمی‌توانند برای انسان خطرناک باشند. اما اگر خوب طراحی نشده باشند می‌توانند به ما ضرر بزنند.

استوارت راسل، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا، نیز با آسارو موافق است. او پروژه ای را راه اندازی کرده برای اینکه بتوان به کامپیوترها نیز سیستم ارزش انسانی را اضافه کرد. آسارو فکر می‌کند که الون ماسک از این می‌ترسد که انسان‌ها با چنین پیشرفتی تمام کنترل خود را روی اوضاع از دست بدهند. از آنجایی که او تمام پول، وقت و انرژی خود را روی اتومبیل های برقی، انرژی خورشیدی و اینترنت فضایی متمرکز کرده است، قدرت نوآوری را کاملا درک کرده اما در این مورد از این می‌ترسد که رشد هوش مصنوعی بیشتر به ضرر بشریت باشد.