در جهان حاضر همه‌ی ارتباطات ماشینی شده‌اند. اکنون دیگر به جای نامه و کارت‌پستال‌هایی که از دوستانمان دریافت می‌کردیم ایمیل و اس‌ام‌اس از آن‌ها دریافت می‌کنیم. و به جای زنگ زدن به دوستانمان آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبا‌ل می‌کنیم.

انگار لایک کردن و کامنت‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی به پل ارتباطی بین دوستان تبدیل شده است. شاید چند سال بعد با پیدایش تکنولوژی‌های جدیدتر همین لایک و فالو و ایمیل و اس‌ام‌اس را نیز فراموش کنیم و با مشخص کردن چند تن از دوستان نزدیک،گوشی هوشمندمان طوری تنظیم کنیم که به شکل اتوماتیک تولد دوستمان را تبریک بگوید و زحمت ارسال یک پیام ساده را هم به خودمان ندهیم.

این مسئله واقعاً وحشتناک است زیرا ما به عنوان نوع انسان همواره به برقراری ارتباط و روابط عاطفی با همنوعان خود نیاز داریم و در صورتی که روابطمان کاملاً کم‌رنگ شود به ربات‌های انسان‌نمایی تبدیل می‌شویم که هیچ عاطفه و احساسی ندارند.

احتمالاً قبول دارید که حتی هم‌اکنون نیز ما چند ثانیه بعد از خواندن ایمیل دوستمان آن را فراموش می‌کنیم زیرا روابط کاری و دوستانه‌مان در یک ابزار خلاصه شده است. تنها در صورتی که با یکی از دوستان‌مان خیلی صمیمی باشیم یا برایمان اهمیت خاصی داشته باشد بیشترین کاری که انجام می‌دهیم چت کردن با او است. همچنبن در شبکه‌های اجتماعی هم نسبت به اخبار دوستانمان بی‌اعتنا هستیم و تنها وقتی استاتوس‌هایشان آپدیت می‌شوند آن‌ها را لایک می‌کنیم و به سادگی از روی آن‌ها رد می‌شویم. با این اوصاف این‌طور به نظر می‌رسد که دیگر هیچ جایی برای نامه‌های دست‌نویس وجود ندارد.

به منظور جلوگیری از کم‌رنگ‌تر شدن روابط اجتماعی پروژه‌هایی مثل Snail Mail و شرکت‌هایی مثل Bond در حال تلاش برای احیای فرم جدیدی از ارتباطات هستند. در این پروژه از ایمیل‌های آنلاین و ربات‌های کاتب استفاده می‌کنند تا به کمک آن‌ها اثرات فن‌آوری را معکوس کنند.

تبدیل پست الکترونیکی به Snail Mail

همه ساله صدها نفر داوطلب ارسال نامه‌های فیزیکی به جای ایمیل‌ها به دریافت‌کنندگان آن‌ها می‌شوند. البته این یک سنت سالانه است که Snail Mail نامیده می‌شود. این پروژه بیش از ۷۰۰ داوطلب منحصربه‌فرد دارد که تا کنون در مجموع بیش از ۲۳۵۰۰۰ نامه از سراسر دنیا نوشته و ارسال کرده‌اند.ایوان کش کسی است که  Snail Mail را راه اندازی کرده است. از نظر کش تکنولوژی صمیمیت را می‌کاهد:

شما می‌توانید هر روز با بسیاری از مردم صحبت کنید. اما نمی‌توانید از طریق ایمیل با اشخاص ارتباط عمیق برقرار کنید.

از این‌رو کش تصمیم گرفت تا بیش‌تر نامه بنویسد و در ابتدا پروژه‌ی Snail Mail My Email خود را به شکل یک تیم تک نفره آغاز کرد. که در آن افراد مختلف می‌توانستند به او ایمیل ارسال کنند و کش این نامه‌ها را رونویسی می‌کرد و آن‌ها را به دریافت‌کنندگانشان ارسال می‌کرد. از نظر کش این پروژه به مردم کمک می‌کند تا با دریافت نامه احساس بهتری پیدا کنند.

هر چند این پروژه در مقیاس بسیار کوچکی آغاز شد اما اکنون به یک جنبش جهانی بزرگ تبدیل شده است.
بعد از این‌که Snail Mail My Email توسط رسانه‌های خبری مختلف مانند CNN پوشش داده شد، افراد بسیاری داوطلب نوشتن نامه شدند.

یکی از داوطلبان در ایمیل خود به کش گفته بود:

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است این پروژه در کنار سادگی منحصر به فرد خود به ما کمک می‌کند تا با انسان‌ها و انسانیت در ارتباط باشیم.

پروژه‌ی کش با استقبال شدید مردم روبرو شد و به تدریج نویسندگان نامه به درخواست فرستنده‌ی ایمیل از گلبرگ گل و یا بوسه نیز برای ابراز احساسات شخصی استفاده می‌کردند. تا جایی که نوشتن برخی نامه‌ها بیش از یک ساعت زمان می‌برد. زیرا به گفته کش نویسندگان خود را کاملاً درگیر نامه می‌کردند تا مطمئن شوند که دقیقاً حس مورد نظر نویسنده را منتقل می‌کنند. او می‌گوید:

مشکل عمده‌ی این پروژه ناباوری مردم است زیرا بسیاری از مردم باور نمی‌کنند که یک غریبه در آن‌ سوی جهان برای نوشتن یک نامه برای شخص دیگری زمان صرف می‌کند. به‌علاوه داوطلبان نوشتن نامه هزینه‌ی پاکت نامه و تمبر مورد نیاز برای ارسال نامه را نیز خودشان پرداخت می‌کنند و این تا حدی عجیب است.

اگر چه Snail Mail My Email برای تغییر نظر مردم و دور کردن آن‌ها از کامپیوتر و تلفن همراه در نظر گرفته شده است اما هنوز هم فضای دیجیتالی نقش اساسی در انجام پروژه بازی می‌کند و زمان مواجهه با مانیتور در این پروژه هنوز به صفر نرسیده است. هر چند اینترنت باعث شده است که همیشه بتوانیم به کمک آن با همدیگر در ارتباط باشیم اما باید محدودیت‌هایی را در استفاده از آن برای برقراری ارتباط در نظر بگیریم.

استفاده از ربات‌ها برای تقلید دست‌خط‌

هرچند در ابتدا پروژه‌ی کش کاملاً مبتنی بر نیروی انسانی بود اما یک کارآفرین به نام سانی کابروال (Sonny Caberwal) یک کسب‌وکار از نامه‌های دست‌نویس قدیمی به نام Bond ایجاد کرده است. این شرکت ۶ ماه پیش راه‌اندازی شده است و شامل یک تیم اختصاصی است. این تیم یک نرم‌افزار و سیستم رباتیکی ایجاد کرده است که می‌تواند حدود ۱۰۰۰ نوع از دست خط مشتریان را تقلید کند و با سرعت بالاتری بنویسد.

شاید این سؤال ذهن شما را نیز درگیر کند که شرکت باند چگونه کار می‌کند؟ باید بدانید که ربات‌های شرکت باند محتوایی ایجاد نمی‌کنند بلکه فقط از متن ارسال شده رونویسی انجام می‌دهند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که این ربات مثل یک نویسنده‌ی حرفه‌ای عمل کند.

طرز کار این سیستم به این ترتیب است که مشتری پیام‌ خود را می‌نویسد و به شکل آنلاین به این شرکت ارسال می‌کند. در صورتی هم که تمایلی به استفاده از فونت‌های از پیش تعیین شده‌ی شرکت ندارد باید یک دست خط نمونه ارسال کند.

پس از ارسال متن ربات مذکور ظرف ۴۸ ساعت این متن را به شکلی تهیه می‌کند که دست‌خط آن دقیقاً مشابه دست خط نمونه است و تشخیص آن از دست خط واقعی تقریباً غیر ممکن است. سپس این نامه به گیرنده ارسال می‌شود. در ضمن ارسال هر نامه یا کارت حدود ۲.۹۹ دلار هزینه دارد اما این هزینه با سفارش‌های بیشتر می‌تواند به کمتر از ۱.۴۹ دلار نیز برسد.

کابروال از این واقعیت که بسیاری از مردم دوست دارند دست‌نوشته ارسال کنند،  اما وقت و انرژی انجام این کار را ندارد، الهام گرفته است. او امیدوار است که به کمک این پروژه بتواند روابط عاطفی بین مردم را بیشتر کند و تأثیرات تکنولوژی را معکوس گرداند.