از سال ۲۰۰۱ تا کنون MIT همه ساله به نقد و بررسی فناوری‌های جدید می‌پردازد و فهرستی از مهم‌ترین نوآوری‌های هر سال را منتشر می‌کند. سردبیران و ویرایشگران این مجموعه بر اساس پتانسیل این فناوری‌ها برای تغییر جهان آن‌ها را انتخاب می‌کنند. سال گذشته این لیست بسیار هیجان‌انگیز بود و شامل نوآوری‌هایی مثل epigenetics، شبکه‌های حسگر بی‌سیم، محاسبات شبکه، واقعیت افزوده ،ساعت‌های هوشمند و موبایل سه بعدی بود و اما لیست امسال!

۱) هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در کشاورزی

کشاورزان برای بهبود محصولات خود شروع به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشاورزی کرده‌اند. این هواپیماها مجهز به دوربین‌های خاصی هستند و این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌کنند تا چشم‌انداز منحصر به فردی از محصولات خود را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ایجاد کنند. این هواپیماها همچنین به کشاورزان کمک می‌کنند تا مسائل مربوط به آبیاری و تنوع خاک و...  را با صرف هزینه‌ی بسیار کمتری بهبود بخشند.

موفقیت این هواپیماهای بدون سرنشین توسط پیشرفت‌های فناوری در GPS، رادیو دیجیتال و سنسورهای کوچک MEMS امکان‌پذیر شده است. این پیشرفت‌ها به کمک هم این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌کنند تا برای به دست آوردن محصولات بیشتر و بهتر با دقت بیشتری به استفاده از صنعت و هنر خود روی آورند.

۲) گوشی‌های هوشمند خصوصی

روز به روز نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی بیشتر می‌شود. به ویژه در شرایطی که هر روز تکنولوژی‌های جدیدی وارد دنیای ما می‌شوند. به همین دلیل شرکتی در مریلند به دنبال ارائه یک محصول برای کمک به حریم خصوصی افراد است.

در حال حاضر Silent Circle صدای تماس مشتریان و پیام‌های متنی و فایل‌های پیوستی آن‌ها را رمزگذاری می‌کند. این رمزگذاری مانع از استراق سمع بالقوه در تماس‌های تلفنی می‌شود. Silent Circle برنامه‌ی بسیار بزرگی برای آینده دارد که شامل گوشی‌های هوشمند امن به نام Blackphone است. Blackphone ابزارهای رمزگذاری‌ای را که در حال حاضر توسط Silent Circle استفاده می‌شوند بهبود می‌بخشد و مانند نرم‌افزارهای دیگر به امنیت داده‌ها کمک می‌کند.

۳) نگاشت مغزی یا نقشه‌برداری از مغز

دانشمندان عصب شناسی چندین دهه است که برای درک بهتر چگونگی عملکرد مغز بر روی این ارگان حیاتی بدن کار می‌کنند. پیشرفت‌های اخیری که در تکنولوژی نقشه‌برداری از مغز انجام شده‌اند امکان دستیابی به اهداف بلند پروازانه را آسان‌تر می‌کنند. تیمی از محققان بین‌المللی از مغز انسان اطلسی سه بعدی ایجاد کرده‌اند. وضوح این نقشه پنجاه برابر دستاوردهای قبلی است. این نقشه اندازه جزئیات مغز را تا ۲۰ میکرومتر نشان می‌دهد. با اینکه این یک پیشرفت بزرگ است اما دانشمندان هنوز هم برای ایجاد نقشه‌ای دقیق‌تر از مغز انسان در تلاش هستند.

۴) تراشه‌ی عصبی

بسیاری از شرکت‌های سراسر جهان در حال کار بر روی خطوط بین سیستم‌های بیولوژیکی و خلاقیت های ساخته‌ی دست انسان هستند. Qualcomm یکی از شرکت‌هایی است که در حال انجام مراحل قابل توجهی در توسعه‌ی سیستم‌های هوش مصنوعی با استفاده از تراشه‌های عصبی است.

این تراشه‌ها مغز و اعصاب را با فناوری‌های سنتی مثل تراشه‌های گوشی‌های هوشمند مخلوط می‌کنند. Qualcomm در حال حاضر در حال آزمایش این تراشه‌ها در ربات‌های کوچک است که به ماشین‌ها این اجازه را می‌دهد تا به انجام وظایفی بپردازند که به طور معمول نیاز به کامپیوترهای مخصوصی دارد. این تراشه می‌تواند داده‌های حسی دریافت شده از طریق چشم و صداها را به منظور پاسخگویی در راه‌هایی که به صراحت برنامه‌ریزی نمی‌شوند استفاده کند. به عنوان مثال این تراشه باید بتواند نیازهای کاربر را پیش‌بینی کند.

۵) ویرایش ژنوم

محققان در چین با جهش‌های ژنتیکی خاصی یک جفت میمون به وجود آورده‌اند. امروزه دانشمندان یک روش جدید مهندسی DNA که با عنوان CRISPR شناخته می‌شود را مورد استفاده قرار می‌دهند. CRISPR به دانشمندان این اجازه را می‌دهد تا به تغییر نطفه‌ بپردازند. این نوآوری پیامدهای بسیاری در زمینه‌ی تحقیقات زیست پزشکی به همراه دارد.

توانایی تغییر در DNA در مکان‌های خاصی بر روی کروموزوم‌ها مطالعه بر روی بیماری‌ها را آسانتر می‌سازد. محققان در MIT به مطالعه در مورد اختلالات مغزی مثل اوتیسم و بیماری‌ آلزایمر بسیار ابراز علاقه کرده‌اند. CRISPR پتانسیل این را دارد که به مطالعات محققان درباره‌ی بیماری‌ها کمک کند و به آنها اجازه می‌دهد تا به شناسایی آنچه که به جهش ژنتیکی منجر می‌شود و باعث بروز اختلالاتی می‌شود بپردازند.

۶) پرینت سه بعدی در مقیاس میکرو

تکنولوژی پرینت سه بعدی مردم بسیاری را در مورد برنامه‌های جدید هیجان‌زده کرده است. اما در حال حاضر این پرینترها دارای محدودیت‌های جدی هستند. تا همین اواخر بیشتر پرینترهای سه بعدی فقط می‌توانستند از پلاستیک استفاده کنند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد به رهبری جنیفر لوئیس شروع به توسعه‌ی پرینترهای جوهری سه بعدی جدیدی کرده‌اند. این تیم  اشیاء پیچیده‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهند که در آن‌ها موادی انتخاب می‌شود که دسته‌بندی آن‌ها بر اساس خواص مکانیکی، هدایت الکتریکی و یا حساسیت نوری است. در نهایت جوهر جدید پرینت انواع گسترده‌ای از توابع از جمله ارگان‌های مصنوعی را پدید می‌آورد.

۷. ارتباطات یک‌پارچه روی موبایل

زیرساخت فعلی برنامه‌های موبایل برای به نتیجه رساندن امور روزانه، بسیار پیچیده است. این مشکلی است که برنامه‌های جدیدی مانند  Quip قصد برطرف کردن آن را دارند. قصد سازندگان این برنامه توسعه سیستمی است که فرایند ارتباطات دیجیتال را در بستری واحد مدیریت کند. آن‌ها در تلاش‌اند با ایجاد خبرخوانی که ویژگی چت را نیز داشته باشد، تجربه‌ی کاربری بهتری برای کاربران شکل دهند.

۸) Oculus Rift

بهار سال گذشته فیس‌بوک Oculus Rift را به به قیمت ۲ بیلیون دلار خریداری کرد. تولید این محصول از ذهن پالمر لاکی تراوش کرده بود. کودکی که هیچ مدرک مهندسی نداشت. ولی اولین نمونه از ریفت را زمانی که تنها ۱۶ سال داشت ایجاد کرد. در حال حاضر پالمر لاکی ۲۱ ساله است و محصولی ایجاد کرده است که باعث می‌شود بازی‌های مجازی ویدئویی به یک واقعیت تبدیل شوند. ریفت به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران احساس می‌کنند واقعا در داخل دنیای بازی هستند و حرکاتشان به صورت حرکات زمان واقعی انجام می‌گیرد. با این‌که بازی‌های ویدئویی بازار هدفمندی برای ریفت هستند اما این فناوری تاثیراتی نیز بر روی طراحی آموزش واکنش‌های اضطراری و خیلی چیزهای دیگر دارد.

۹) ربات‌های چابک

حتی یک گام برداشتن ساده نیز به تعادل، هماهنگی، نیرو و جهت‌یابی نیاز دارد. هر یک از این فاکتور‌ها می‌تواند برای مهندسانی که ربات‌هایی‌ طراحی می‌کنند که می‌توانند راه بروند چالش‌های بزرگی ایجاد کند. تیم بوستون دینامیک در این حوزه فعالیت می‌کند و در حال انجام آزمایشاتی در مورد "تعادل پویا" است. تعادل پویا همان ویژگی است که به ربات‌ها کمک می‌کند تا حین راه رفتن تعادل خود را حفظ کنند. این تیم به تازگی موفق به ساخت رباتی شده‌ است که می‌تواند در سرزمین‌های ناهموار و ناپایدار راه برود. این نوآوری جدید بیش‌تر در عملیات اضطراری و یا کمک به افراد سالمند و افراد معلول در انجام کارهای روزانه‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌که این تکنولوژی در مرحله‌ی توسعه است اما بوستون دینامیک امکان دویدن ربات‌ها را در تسلط کامل بر راه رفتن می‌داند.

۱۰) انرژی هوشمند خورشیدی و باد

یکی از موانع استفاده از جریان‌های اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر ادغام منابع انرژی پایدار با شبکه‌ی جاری برق است. هر چند ابر داده‌ها و هوش مصنوعی پیش‌بینی مقدار انرژی تولیدی توسط توربین‌های بادی را آسان‌تر کرده‌اند اما پیش‌بینی نوسانات برق کلید توسعه‌ی فناوری‌ها برای یکپارچه کردن انرژی باد و خورشید برای کمک به شبکه‌ی برق است.