جیمز اندرسون ۸۴ ساله، بازنشسته‌ای است که هیچ‌وقت در شاخه‌ی فناوری اطلاعات فعالیت نکرده است و هیچ آموزش حرفه‌ای در زمینه کامپیوتر ندارد، ولی طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ لپ‌تاپ IBM Thinkpad با سیستم عامل لینوکس را بازسازی کرده و برای مدارس و موسسات غیرانتفاعی در آفریقا ارسال کرده است.

در طی ۹ سال گذشته، جیمز اندرسون عضوی از موسسه خیریه FreeGeek بوده است که وظیفه‌ی بازسازی کامپیوترها و ارسال برای کاربران نیازمند را بر عهده دارد. او برای بازسازی این لپ‌تاپ‌ها ساعت‌ها زمان صرف می‌کند و پس از نصب سیستم عامل Linux Mint 17 بر روی آن‌ها، با هزینه شخصی‌اش برای مدارس آفریقا ارسال می‌کند.

ایده این کار در سال ۲۰۰۶، زمانی که با همسرش به مدت ۱۳ هفته در مدارس مناطق محروم و روستانشین زیمباوه مشغول تدریس ریاضیات بودند به ذهن جیمز رسید. او به دنبال روشی بود تا بتواند به کودکانی که در آن مدارس دیده بود کمک کند.

ThinkPad هایی که جیمز بر روی آن‌ها کار می‌کند را می‌توان یک اثر هنری فاخر در زمان خودشان دانست. هرچند با ۲ گیگابایت رم و یک پردازنده اینتل پنتیوم M قابل مقایسه با سیستم‌های امروزی نیستند ولی برای استفاده‌های آموزشی و برای کودکان مناطق محروم جهان کافی هستند.

او فعالیت موسسه FreeGeek را بسیار ارزشمند می‌داند، نه فقط به خاطر دانشی که به‌واسطه‌ی این کار توسعه پیدا می‌کند بلکه به خاطر عضویت در تیمی که می‌توان بوسیله‌ی آن فرهنگ متن‌باز و فلسفه‌ی آن را در جهان گسترش داد.

جیمز: مفهوم جامعه در این جا بسیار مهم است. هرچند سرهم‌بندی لپ‌تاپ‌ها برایم جذاب است ولی لذت جامعه‌ای که عضو آن هستم بسیار بیشتر است. تا وقتی که بتوانم هر آخر هفته به این موسسه س