این روزها اصطلاحات زیادی وجود دارند که زیاد در مورد آن‌ها می‌شنوید، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی، تکنولوژی‌های قابل پوشیدن و درنهایت Big Data یا همان ابَرداده. ( ترجمه بهتری سراغ دارید؟)
ولی ابَرداده واقعاً چیست؟ آیا ابَرداده صرفا یک اصطلاح هست یا واقعاً چیزی است که می‌تواند زندگی ما را متحول کند؟

ابَرداده چیست؟

در هر زمینه‌ای یک یا چندپایه‌ی اصلی وجود دارد که زیربنای پیشرفت‌ها و فرصت‌ها را فراهم می‌کند. یکی از اصلی‌ترین پایه‌هایی که امروزه وجود دارد تراشه‌های الکترونیکی هستند. افزایش روزافزون قدرت این تراشه‌ها باعث شده است که توانایی‌های شگفت‌انگیزی برای استفاده‌های مختلف شکل بگیرد. با یک پیشرفت کوچک در تکنولوژی تراشه‌ها، داده‌های عظیمی به دست می‌آید که می‌تواند ذخیره شود و این داده‌ها اگر درست استفاده شوند می‌توانند منافع زیادی برای همه ما داشته باشد. ابَرداده شاید فقط یک لغت ساده باشد ولی در حقیقت بسیاری از کسب‌وکارها از آن به‌صورت باورنکردنی استفاده می‌کنند. هدف ابَرداده‌ها آن‌طور هم که مرموزانه به نظر می‌رسد عجیب نیست. ابَرداده در واقع توانایی ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات را فراهم می‌کند تا از آن‌ها برای کاربردهای نوآورانه و هیجان‌انگیز استفاده شود.

ابَرداده از کی شروع شد؟

ازنظر فنی زمان زیادی نیست که ابَرداده‌ها به وجود آمده‌اند. تکنولوژی‌های جدید، روش‌های نوآورانه و قدرت تراشه‌ها این توانایی را به ما داده است که در مدت بسیار کوتاهی اقدامات بسیار حجیم و پیچیده‌ای را توسط داده‌ها انجام دهیم. هرزمانی که فردی یک تراکنش مالی در بانکی انجام می‌دهد جزئیات و تعاملات او با کارکنان بانک مشاهده می‌شود و یک شناسه در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود تا تراکنش‌ها را ثبت کند. این تراکنش‌ها توسط میلیون‌ها مشتری که وجود دارند تبدیل به میلیاردها و حتی تریلیون ها داده‌ای می‌شوند که در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌گردند. بازیابی این اطلاعات اگر به روش درست و هوشمندانه انجام نشود بسیار دشوار خواهد بود. خلاصه‌سازی تریلیون ها داده‌ی موجود و استخراج اطلاعات هوشمندانه از درون آن‌ها اهمیت ابَرداده را نشان می‌دهد. این تریلیون ها داده می‌تواند یک‌مشت داده خسته‌کننده و به‌دردنخور باشد ولی اگر درست استفاده شود می‌تواند منبع ارزشمندی از تجربه مشتریان و وسیله‌ای برای به دست آوردن یک دید تحلیلی باشد.

ارزش بازار ابرداده ها

پیش بینی حجم بازار ابرداده 

ابَرداده ها چطور بر زندگی افراد تأثیر خواهد گذاشت؟

توانایی برای استخراج اطلاعات از این بانک‌های اطلاعاتی بزرگ زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. دفعه بعد وقتی در حال تایپ چیزی در گوگل هستید و نتایج به‌دست‌آمده را مشاهده می‌کنید، کمی بیشتر در مورد پیچیدگی آنچه رخ می‌دهد فکر کنید. حجم عظیمی از داده‌ها تحلیل می‌شود و مرتبط‌ترین اطلاعات که تقریباً به‌صورت آنی استخراج می‌شود برای نمایش به صفحه شما فرستاده می‌شود. افزایش روزافزون قدرت تراشه‌ها حاکی از این است که زمان نمایش نتایج کوتاه‌تر و کوتاه‌تر خواهد شد و حجم بزرگ‌تری از داده‌ها تحلیل خواهد شد و هم این‌ها مدیون چیزی به نام ابَرداده است. هنر ابَرداده چیزی بیشتر از داشتن حجم عظیمی از داده‌ها در مخزن ذخیره داده‌هاست. ابَرداده یعنی طراحی، ذخیره و تعامل با داده‌ها.

ابَرداده چگونه بازاریابی را تغییر خواهد داد؟

روش‌هایی که بازاریابان استفاده می‌کنند در حال تغییر است و در سال‌های آتی نیز بیشتر تغییر خواهد یافت. حجم داده‌ها به‌شدت در حال افزایش است و پیش‌بینی‌شده است که تا سال ۲۰۲۰ حجم داده‌ها ۵۰ برابَر داده‌های فعلی خواهد بود.

اما ابَرداده، بازاریابی را به‌گونه‌ای دیگر تغییر خواهد داد. بازاریابان قادر خواهند بود جزئیات زیادی را در مورد عادات مشتریانشان و موقعیت‌ها و رفتارها و نیازهای آنان دریافت کنند. به‌عبارتی‌دیگر بازاریابان مشتریانشان را بیشتر درک خواهند کرد.
امروزه با استفاده از تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های جدید این امکان فراهم‌شده است که کمپین‌های برای هدف‌گیری دقیق و آنی مشتریان طراحی شود. فناوری‌های اتوماسیون امروزه به‌راحتی در دسترس است که علاوه بر اینکه اجازه می‌دهد بتوانید بدانید کدام مشتری به پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند‌است بلکه این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید دید عمیقی از رفتار مشتریان به دست آورید و از آن برای طراحی الگوهایی برای اولویت‌بندی ترجیحات مشتریانی که در سطح موردنظر قرار دارند استفاده کرد.

دید آینده‌نگرانه‌ای که در فیلم گزارش اقلیت (Minority Report ) نشان داده می‌شود دیگر چندان آینده‌نگرانه نیست. تکنولوژی‌ها امروزه به‌جایی رسیده‌اند که بتوان تبلیغات نفربه‌نفر را با استفاده از الگوهای مربوط چنان انجام داد که یک نفر در حین انجام کارهای عادی روزانه خود مورد هدف این تبلیغات قرار بگیرد.
اگر دائماً از خود این سؤال را بپرسید که "من چه چیزی باید در مورد مشتریانم بدانم؟" می‌توانید به دید عمیق‌تر و جزئی‌تری از رفتارهای مشتریان‌تان دست پیدا کنید.
یکی از مثال‌ها می‌تواند سوپرمارکت باشد. با استفاده از تحلیل عادات مشتریان و تحلیل‌های حرکتی افراد، سوپرمارکت‌ها امروزه می‌دانند که بهترین مکان برای قرار دادن کالا کجاست و مشتریان در چه مکانی دوست دارند خرید کنند. سوپرمارکت‌ها این اطلاعات را با استفاده از جمع‌آوری داده‌های مشتریانشان و استفاده‌ی هوشمندانه از آن‌ها به دست می‌آورند. تکنولوژی‌های امروزی حتی فراتر از این نیز رفته‌اند و این امکان را فراهم کرده‌اند که از اولین ثانیه‌های ورود یک مشتری رفتار او را تحت نظارت قرار دهد.

تا کجا ادامه خواهد داشت؟

پشرفت ابرداده ها متوقف نخواهد شد، قدرت تراشه‌ها دائماً افزایش خواهد یافت و حجم داده‌هایی که ذخیره خواهد شد رو به افزایش خواهد نهاد. هردوی این‌ها موجب در دسترس قرار گرفتن امکانات جدیدی خواهد شد و دید دقیق‌تر و پیچیده‌تری از رفتار مشتری به دست خواهد داد. همه نمی‌توانیم ابَرداده ها را ایجاد کنیم و همه ما هم نمی‌توانیم سیستم‌هایی برای دست‌کاری و اداره آن طراحی کنیم ولی همه ما قادر خواهیم بود از آن استفاده کنیم چه از آن آگاه باشیم و چه آگاه نباشیم.