اپل و آی‌بی‌ام، دو غول بزرگ فناوری جهان، تصمیم گرفته‌اند تا با همکاری اداره‌ی پست ژاپن آیپدهای ویژه‌ای را برای سالمندان ژاپنی ارسال کنند.  با وجود اینکه آیفون و مک‌های اپل فروش بالایی دارند اما در چند سال اخیر فروش آیپد اقبال چندانی نداشته است. به همین علت اپل تصمیم گرفته است تا با طرح های ویژه ای فروش محصولات خود را بالا ببرد.

یکی از همین تکنیک‌های بازاریابی، ارسال آیپدهایی با برنامه‌های ویژه‌ برای سالمندان است.  از آنجایی که ۲۵ درصد جمعیت ژاپن را افراد مسن تشکیل داده اند، این کشور به عنوان اولین کشوری که این طرح در آن اجرا می‌شود، انتخاب شده است.

علاوه بر برنامه های معمولی iOS از جمله فیس تایم و آی مسج، برنامه‌های سفارشی دیگری نیز روی این آیپدها نصب خواهد شد. این برنامه‌های جدید نرم‌افزارهایی درخصوص یادآوری داروها، ورزش و رژیم غذایی افراد بوده و همچنین در دستیابی به فعالیت‌های اجتماعی، خرید و کاریابی به سالمندان ژاپنی کمک خواهد نمود.

اداره‌ی پست ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ تعداد پنج میلیون از این آیپدها را به دست سالمندان ژاپنی برساند. به نظر نمی‌رسد افراد مسن خیلی به دنبال تازه های تکنولوژی باشند، به همین جهت  این آیپدها می‌توانند تا چندین سال پاسخگوی نیاز این افراد باشند.

برنامه های جدیدی که روی آیپد های مخصوص سالمندان وجود خواهد داشت، می‌تواند به زنده نگه داشتن ذهن این افراد  کمک کرده و آن ها را از انزوا نجات دهد. همانگونه که گفته شد ۲۵ درصد از جمعیت ژاپن را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند و این آمار نه در ژاپن، بلکه در سراسر جهان نیز در حال افزایش است.

هدف این سه سازمان از اجرای چنین طرحی کمک به بهداشت عمومی جامعه و بخصوص سالمندان است. البته مزایای اقتصادی آن را نباید نادیده گرفت.

مدیر عامل شرکت پست ژاپن در کنفرانس خبری که اپلیکیشن های ویژه‌ی سالمندان در آن رونمایی می‌شد، این چنین گفته است:

ما با دو شرکت بزرگ فناوری همکاری کرده ایم تا سالمندان کشور بتوانند به دنیای تکنولوژی وصل شوند، روابط کاری خود را گسترش داده و از همه مهمتر از انزوا نجات یابند. این افراد بخش مهمی از جامعه‌ی ما را تشکیل می‌دهند و بهبود کیفیت زندگی‌شان روی آینده و اقتصاد کشور تاثیر خوبی خواهد داشت.

یادداشت مترجم: با خود به این فکر می‌کردم که چنین تصمیمی از سوی دولت ژاپن می‌تواند در سال‌های پیش‌رو فاصله‌‌ای را که بواسطه نفوذ تکنولوژی در بین نسل‌ها ایجاد شده است از بین ببرد و زبان مشترک بین پدربزرگ‌ها و نوه‌ها را بهبود بخشد. هرچند از روزی که پدربزرگ‌ها به جای قصه‌گویی به نوه‌هایشان در تبلت‌های خود غرق شوند هم، بسیار واهمه دارم!