بعنوان دانش‌آموخته‌گان آموزش و پرورش سیستماتیک، باید تا به حال به این موضوع پی برده‌ باشید که مدارس عمومی ما با آزمون‌های بی‌شمار، کلاس‌های درس حداقل ۳۸ نفره و رویکرد قدیمی یادگیری کاری از پیش نخواهند برد. بنابراین اگر نگران آینده‌ی کودکان‌تان هستید، بیایید سفری به مدرسه‌ای عجیب و غریب در جنوب سانفرانسیسکو داشته باشیم.

وارد ساختمان مدرسه می‌شوید، به طبقه دوم می‌روید و احساس می‌کنید این مدرسه کاملا متفاوت از مدارسی است که تا به حال دیده‌اید. اتاق شیشه‌ای، سقف طاقی و نوری که بر روی نیمکت‌ها جریان دارد، منظره‌ای کاملا شاد و دوست‌داشتنی ایجاد کرده است. فردی که کنار اتاق کنفرانس ایستاده موسس این مدرسه است، او اصلا شبیه مدیرها نیست. یک تیشرت آبی و شلوار جین به تن کرده و بیشتر در مورد این‌که چگونه این مدرسه از تکنولوژی‌ استفاده می‌کند تا شخصی‌سازی در آموزش را افزایش دهد، صحبت می‌کند.

Altschool

سال ۲۰۱۲ که ماکس ونتیلا (پدیدآورنده‌ی سابق بخشی از گوگل‌پلاس) به دنبال مهدکودکی خوب برای دخترش می‌گشت، نتوانست مکان مناسبی را پیدا کند، شرکت گوگل را برای راه‌اندازی سیستم آموزشی ایده‌آلی که در ذهن داشت ترک کرد و آن را Altschool نامید. مدرسه‌ای که امروز مارک زاکربرگ یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران آن است. علاوه بر زاکربرگ که صدمیلیون دلار بر روی این استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده است، پیرامیدیار (بنیان‌گذار eBay)، لورن باول جابز (پسر استیو جابز) و اندرسون هورویتز در این سرمایه‌گذاری شریک شده‌اند و بودجه‌ی آن‌ها بالغ بر ۱۳۳ میلیون دلار است. اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها این است که Altschool در منطقه‌ی سیلیکون ولی و توسط نخبگان آن‌جا بنیان گذاشته شده است و نوید یک رویکرد عالی در آموزش و پرورش را می‌دهد.

ونتیلا می‌گوید امروزه مشکلی که در بسیاری از مدارس فراگیر است "سلطه اکثریت" است. در این مدارس از معلم‌ها می‌خواهند تا به یک کلاس ۳۸ نفره یک‌جا تدریس کنند، در حالی که نیازهای کودکان چه از لحاظ جسمی و چه آموزشی متفاوت است و این نیازها در طول روز در حال نوسان است.
معلم‌ها مجبور می‌شوند کلاس‌ها را به دوره‌های ۴۵ دقیقه‌ای تقسیم کنند، کودکان نیز باید متناسب با آن‌چه که معلم‌ها می‌خواهند عمل کنند و اگر کسی مخل کلاس باشد، سرزنش می‌شود و فورا جزو بی‌حوصله‌ها طبقه‌بندی می‌شود.  در این‌صورت بسیاری از استعدادها کشف نشده و انگیزه‌ها از بین می‌روند. به اعتقاد او برای حل مشکل بوروکراتیک ما شبکه‌ای بزرگ از مدارس کوچک خواهیم داشت.

Altschool2

مدرسه‌ی Altschool با فلسفه‌ی آموزشی "یادگیری دانش‌آموز محور" ساخته شده است. آن‌ها در تلاش هستند تا به کمک تکنولوژی و مدیریت آشفتگی در روند تحصیل، آموزش را شخصی‌سازی کنند.

اگرچه تا به حال ده‌ها استارت‌آپ به وجود آمده که برنامه‌ی کاربردی برای مدارس ساخته‌اند و هم‌چنین مدارسی وجود داشته‌اند که به طور فزاینده‌ای به آموزش شخصی می‌پرداخته‌اند. اما تفاوت Altschool در این است که هر دوی این کارها را با هم انجام می‌دهد. آن‌ها فراتر از یک مدرسه هستند، آزمایشگاه‌های توسعه‌یافته و مینی تحقیقاتی دارند که در آن معلمان و مهندسان با پشتکار فراوان به دنبال فرمول‌هایی برای آموزش و پرورش قرن ۲۱ هستند.
Altschool مدرسه‌ای تک‌اتاقه است و امروزه فقط ۴ تا از این مدارس در دنیا وجود دارد. سال بعد تعداد آن‌ها ۸ تاخواهد شد و  یکی از آن‌ها برای اولین بار در بروکلین خارج از منطقه‌ی سانفرانسیسکو تاسیس خواهد شد.

ونتیلا سعی دارد در این مدرسه از روش مونتسوری که به کودکان اجازه می‌دهد به جای آموزش مستقیم از طریق پروژه‌های مستقل فرآیند یادگیری را طی کنند، استفاده کند. اگر موسس این روش ماریا هم امروزه زنده بود، مطمئنا ازابزارهای تکنولوژیک برای مدیریت آشفتگی‌های تحصیلی استفاده می‌کرد.

Altschool روی پلتفرم دیجیتال به نام My.Altschool ساخته شده است که شامل سرفصل‌های تحصیلی مختص هر دانش‌آموز و هم‌چنین فعالیت‌های بسیار دیگر است. دانش‌آموزان آی‌پدها و یا کروم‌بوک‌های خود را باز خواهند کرد و لیست پخش هفتگی خود را براساس نقاط قوت و ضعف‌شان دریافت خواهند کرد.

دانش‌آموزان بر روی وب‌سایت My.Altschool ورود به سیستم را انتخاب می‌کنند و لیست سرفصل‌هایی که باید بیاموزند را که مجموعه‌ای از ۲۰ تا ۲۵ کارت است و به صورت متفاوت برای هر دانش‌آموز انتخاب شده است را می‌بینند. این کارت‌ها ممکن است آموزشی، سوال، یک ویدیوی آنلاین و یا تکمیل یک تمرین ریاضی باشد. همه‌ی این فعالیت‌ها در پایگاه داده ذخیره می‌شود و برای تصمیم‌گیری‌های بعدی به اطلاع معلمان خواهد رسید.

این کارت‌ها ممکن است توسط خود معلمان ساخته شود و یا معلم‌ها می‌توانند با مراجعه به کتابخانه My.Altschool کارت‌های دیگر معلمان را نیز پیدا کرد.

پائول فرنس یکی از معلمان این مدرسه می‌گوید قبل از این‌که به این‌جا بیایم در یک مدرسه‌ی دولتی در شیکاگو تدریس می‌کردم. چون نمی‌توانستم پیشرفتی که انتظارش را داشتم ببینم، اغلب دانش‌آموزان را به گروه‌هایی تقسیم می‌کردم تا کمی نحوه تدریسم را شخصی‌تر بکنم. اما پیچیدگی‌هایی که در یک کلاس درس عمومی وجود دارد و هم‌چنین فقدان ابزارهای آموزش فردی این کار را برای من غیرممکن می‌کرد، بنابراین به این مدرسه پیوستم، My.Altschool بسیاری از پیچیدگی‌ها و مشکلات را از بین برده است. فرنس و سایر معلمان به طور مرتب با یک تیم مهندسی کار می‌کنند تا شکاف‌های موجود در سیستم را از بین ببرند. 

مدرسه هوشمند Alt school

یکی از معلمان دیگر به نام مارا پائوکر این شرکت را به عنوان یک هرم وارونه توصیف می‌کند و می‌گوید در این مکان سطح حمایت از معلمان در بالاترین سطح خودش قرار دارد. او اضافه کرد وقتی مشکلی در سیستم به وجود می‌آید و یا سیستم به اندازه‌ی کافی سریع نیست مهندسان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا این مشکل دیگر هرگز اتفاق نیفتد.

راج بایتا (قبلا مدیر محصول zynga بود) معاون Altschool است و توضیح می‌دهد که حمایت از معلمان به قدری در رویکرد ما مهم است که مطالعات و تحقیقات بسیاری را برای راحتی آن‌ها ترتیب می‌دهیم. او می‌گوید در یکی از مطالعات متوجه شدیم که ۱۵ درصد از زمان معلم‌ها صرف بارگذاری سیستم می‌شود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا سیستم را بهینه‌سازی کنیم. به عنوان مثال اگر ۴ صفحه ابزار داشتیم تمام تلاش خود را کردیم تا این ۴ صفحه را به یک صفحه تقلیل دهیم.

راج بایتا هم‌چنین گفت این سایت یک موتور پیشنهاددهی به معلمان دارد، این موتور براساس لیست پخش هر دانش‌آموز تشخیص می‌دهد که چه نقاط ضعف و قوتی دارد و توصیه‌های لازم را به معلم ارائه می‌کند.

اما چالشی که به این استارت‌آپ مطرح است این است که اگر ماکس ونتیلا بخواهد این سیستم را در کل جهان گسترش دهد با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا استانداردهای سیلیکون ولی با بقیه‌ی جهان یکسان نیست و کسانی که می‌توانند از این آموزش‌ها بهره بگیرند تنها فرزندان افراد ثروتمند و مرفه خواهد بود.  با این وجود مدتی است که ایجاد چنین سیستمی در ۲۳ مدرسه‌ی متوسط آمریکا به شکل آزمایشی آغاز شده است و پیشرفت‌های قابل توجهی در روند تحصیلی دانش‌آموزان حاصل شده است.