بانک‌داری یکی از صنایعی است که با سرعت غیرقابل باور در دنیا در حال تغییر و گسترش است. یکی از چالش‌های توسعه نظام بانک‌داری در جهان قرار دادن اطلاعات از طریق API‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان است تا بتوانند با چاشنی کردن خلاقیت و نوآوری برنامه‌های کاربردی مالی مختلفی را تولید کنند. حال، دولت بریتانیا با طرح جدید خود قصد دارد کار توسعه‌دهندگان را راحت‌تر کرده و برایشان یک API استاندارد طراحی کند.
توسعه‌دهندگان تکنولوژی‌های مالی و بانک‌داری هم‌‌چنان برای ارائه‌ی خدمات بیشتر به مشتریان در حال رقابت هستند. از این رو دولت بریتانیا اعلام کرده است که به زودی برنامه‌هایی برای طراحی یک API استاندارد باز جهت استفاده بانک‌ها ارائه خواهد کرد. آن‌ها از ماه دسامبر ۲۰۱۴ مطالعات خود را جهت امکان‌سنجی اشتراک‌گذاری داده‌های تراکنشی از طریق یک API استاندارد آغاز کرده‌اند.

در نگاه اول این پروژه کمی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، چون بانک‌ها باید اطلاعاتی را که قبلا به شدت کنترل می‌کردند و هیچ‌کس به آن‌ها دسترسی نداشت را از طریق یک API باز استاندارد در دسترس توسعه دهندگان قرار دهند. با این وجود متخصصان، این پروژه را قابل دسترس و فوق‌العاده می‌دانند.

در یک اکوسیستم منبع باز، توسعه‌دهندگان این فرصت را خواهند یافت تا بدون هیچ مانعی، ارزشی را که کاربران می‌خواهند ارائه کنند. چنین تغییر بزرگی خدمات بسیاری را به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و داده‌های منبع باز ارائه خواهندکرد. تکنولوژی‌های مالی به سرعت در حال بلوغ هستند و به سرعت منجر به بهبود خدمات مالی حتی برای کسانی که از بانک‌ها استفاده نمی‌کنند خواهند شد.

سیمون ردفرن بنیانگذار پروژه بانکداری باز در جلسه‌ی مشاوره API استاندارد باز چنین می‌گوید:

اگر بانک‌ها خودشان بتوانند یک API باز تولید کنند و توسعه‌دهندگان دوست داشته باشند که از آن‌ استفاده کنند، بنابراین از طریق توسعه برنامه‌های کاربردی مفید و متفاوت خواهند توانست مشتریان جدیدی جذب کنند.

این پروژه مزایای فوق‌العاده‌ای برای مشتریان و توسعه‌دهندگان خواهد داشت، از طریق این API استاندارد باز، توسعه‌دهندگان خواهند توانست یک برنامه‌ی کاربردی را بنویسند و سایر بانک‌ها در سراسر دنیا هم از آن استفاده کنند. به‌عنوان مثال یک توسعه‌دهنده‌ی اسپانیایی برنامه‌ای بنویسد که به بانک بریتانیا و هم‌چنین بانک مکزیک متصل است.

پروتکل‌های امنیتی اینترنت نظیر rest و oauth از این پروژه پشتیبانی می‌کنند، لذا کار توسعه‌دهندگان آسان است و خدمات بی‌حدوحصری از لحاظ امنیت برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورد.

به عقیده‌ی استیوی گراهام، بنیان‌گذار Teller؛ تنها چیزی که توسعه‌دهندگان می‌خواهند یک API بانکی منحصربه‌فرد و یکپارچه است، توسعه دهندگان یک API یکپارچه برای استفاده‌ی همه‌ی بانک‌ها می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند برنامه‌ای بنویسند که تمام بانک‌های سراسر دنیا بتوانند از آن استفاده کنند.

داده‌های بانکداری باز به ما امکان دسترسی همزمان به تمام بانک‌ها را خواهد داد، تراکنش‌ها در شفافیت کامل انجام خواهند و مردم کنترل بیشتری روی امور مالی خود خواهند داشت. علاوه بر این‌ها رشد تکنولوژی‌های مالی، اسمبلرها و استارت‌آپ‌ها مجموعه‌ای مستعد و با تجربه از توسعه‌دهندگان را فراهم خواهد ساخت تا از این دارایی‌ها استفاده کنند.

استفان دوبوا مدیرعامل شرکت xigite در این‌باره معتقد است که:
امروزه نقش تکنولوژی در پیشبرد صنعت خدمات مالی مهم‌تر و بحرانی‌تر از همیشه است. استفاده از APIها توسط بانک‌ها شدیدا رایج شده است. این سیستم‌ها سرعت بیشتر و هزینه کمتری نسبت به سیستم‌های قدیمی ارائه خواهند کرد. برای موفقیت بلندمدت موسسات مالی نقش توسعه‌دهندگان API و هم‌چنین تطبیق ابزارها و منابع موردنیاز با تغییرات تکنولوژی مهم است.

مطمئنا در صورت عملی شدن چنین پروژه‌ای از سوی دولت بریتانیا، توسعه برنامه‌های کاربردی بانکی کاربران جهانی را وارد عرصه‌ی جدید از خدماتی بانکی که مبتنی بر تجربه‌ی کاربری هستند، خواهد کرد.