همه‌ی ما در دوران کودکی آرزوهایی مثل قهرمان شدن و یا سوپرمن بودن را در ذهن داشته‌ایم. تصوری هم که همواره از یک سوپرمن داشتیم و یا حتی داریم معمولا قدرت بیش از اندازه و عدم نابودی و یا توانایی انجام کارهای خارق‌العاده در طول داستان است. جالب است بدانید که حتی بزرگترها هم گاهی اوقات خیال پردازی می‌کنند و در تخیل خود دنیایی متفاوت را پیش روی خود می‌بینند و اگر اهل تکنولوژی نیز باشند معمولا آینده‌ای پر از ابزارهای الکترونیکی که زندگی را برایشان بسیار لذت بخش و آسان می‌کند تصور می‌کنند. پیشرفت علم و تکنولوژی می‌تواند بسیاری از رویاهای ما را تحقق بخشد. در این مقاله به معرفی ۱۰ شرکت که با تولید ابزارهای پیشرفته، آینده‌ای علمی و تخیلی پیش روی ما قرار می‌دهند، می‌پردازیم. با من همراه شوید تا برخی از مهمترین محصولات این شرکت‌ها را با هم بررسی کنیم.

۱) Leap Motion 

Leap Motion یک شرکت آمریکایی تولید کننده‌ی سنسورهای سخت افزاری است. این سنسورها حرکت دست و انگشتان را به عنوان ورودی دریافت می‌کنند، اما برای عمل کردن نیازی به لمس کردن ندارد. در واقع می‌توان گفت فناوری سنسورهای حرکت‌ جهشی، یادآور رابط‌های کامپیوتری است که در فیلم‌های علمی‌تخیلی سال ۲۰۰۲ به تصویر کشیده می‌شدند. بسته‌های نرم‌افزاری و سنسورهای ۸۰ دلاری این شرکت، این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که بتوانند کامپیوترها را فقط با حرکات دست خود کنترل کنند. البته تا کنون امکان ردیابی حرکات تمام ده انگشت دست تا مقیاس حدود یک صدم میلیمتر قابل انجام بوده است و این فرایند در حال توسعه است.

با امضای قرارداد همکاری بین Leap Motion و HP در بهار سال گذشته، در سال‌های آینده کاربران کامپیوترهایHP قادر خواهند بود با اشاره‌ای بسیار کوچک و یا با یک کلیک ساده تمام بخش‌های کامپیوتر خود را کنترل کنند.

کنترل کامپیوتر با دست

۲) Thalmic Labs

Thalmic Labs رویکرد متفاوتی را در زمینه‌ی فن آوری‌های کنترل حرکت پیش رو گرفته‌ است، یکی از این محصولات متفاوت و جذاب بازوبند میو است. این بازوبند بر حرکات عضلات بازو نظارت دارد و به پالس‌های الکتریکی ساطع شده از سوی آن حساس است، بنابراین از این پالس‌ها نمونه‌برداری می‌کند و حرکات دست را به دستورالعمل‌هایی قابل اجرا بر روی هواپیماهای بدون سرنشین، کامپیوتر و بازی‌های رایانه‌ای تبدیل می کند.

اگر چشم‌انداز این شرکت وارد زندگی روزمره شود، سربازان قادر خواهند بود تا از پیچ و تاب‌های بازوهای خود برای کنترل وسایل نقلیه روباتیک استفاده کنند، غیرنظامیان نیز از این تکنولوژی برای تعامل با کامپیوترهای پوشیدنی استفاده خواهند کرد. شرکت واترلو مبلغی حدود ۱۴.۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران اینتل و اسپارک در ماه ژوئن دریافت کرده است. سی هزار نفر نیز قبل از اینکه مرحله‌ی تولید عملی شود، این محصول را سفارش داده‌اند.

کنترل روبات با دست و تکنولوژی های پوشیدنی

۳) 23andMe

آینده‌ی پیشرفته بشر فقط محدود به مدارات پیچیده و یا امکان سفر به فضا نیست. بلکه اگر انتظار داریم دو برابر طول عمر یک انسان زندگی کنیم یا می‌خواهیم امکان زندگی دوباره‌ای پس از مرگ را داشته باشیم، باید درک عمیق و ظریفی از مهندسی زیستی و ژنتیک نیز داشته باشیم.

23andMe یک آزمایش ژنتیک ترتیب داده است که در آن مراجعه‌کنندگان با یک آزمایش ۹۹ دلاری می‌توانند از میان حدود ۳ میلیارد ژنی که در بدن آنها وجود دارد اسکنی از ۱ میلیون ژن خود تهیه کنند. کسانی که این تست را انجام می‌دهند، اطلاعاتی در مورد اصل و نسب خود و همچنین زمینه ژنتیکی خود برای برخی سرطان‌ها و صفات ارثی مانند الگوی طاسی مردانه دریافت می‌کنند.

مهندسی ژنتیک

۴) MakerBot

از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی ارائه‌ی چاپگرهای تجاری شده‌ی سه بعدی MakerBot است. این شرکت چاپگرهای سه‌بعدی را به قیمتی حدود ۲۲۰۰ تا ۲۸۰۰ دلار به فروش می‌رساند. در حال حاضر این پرینترها برای استفاده در اکثر بخش‌ها مناسب هستند، اما از آنجایی که این شرکت به عنوان یک شرکت تکنولوژیکی دائما در حال پیشرفت است، در آینده می‌توانیم شاهد چاپگرهای پیچیده‌تری نیز باشیم.

به تازگی طی یک معامله‌ی عمومی- صنعتی با Stratasys، این شرکت تولیدکننده‌ی چاپگرهای سه بعدی ۴۰۰ میلیون دلار به دست آورد. Makerbot از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۹ تا کنون حدودا ۲۲۰۰۰ پرینتر را به فروش رسانده است.

پرینتر سه بعدی

۵) سیستم‌های D-Wave

یکی از پیشگامان در محاسبات کوانتومی سیستم‌های شرکت D-Wave است، این شرکت تکنولوژیکی وعده داده است که قدرت محاسبات نمایی را در مقایسه با ماشین‌آلات مبتنی بر ترانزیستور افزایش دهد. در حالیکه کامپیوترهای سنتی فقط بیت‌هایی با ارزش 0 یا 1  را می‌خوانند، کامپیوترهای کوانتومی بر پایه‌ی کیوبیت طراحی شده‌اند، که این کیوبیت می‌تواند به طور همزمان به عنوان 1، 0 و یا هر نقطه‌ای در میان این دو عدد در نظر گرفته شود.

این نکته شاید گیج کننده و دور از ذهن به نظر برسد، اما در فیزیک کوانتوم امکانپذیر است و این بدان معنی است که یک کیوبیت می‌تواند به طور همزمان محاسبات متعددی را انجام دهد، در حالی که یک بیت معمولی فقط یک محاسبه انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که دو نمونه از کامپیوترهای این شرکت کانادایی در همکاری‌های بین گوگل و ناسا در آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی در مرکز تحقیقات Ames در سیلیکون ولی استفاده می‌شود. این شرکت هزینه‌ای بالغ بر 60 میلیون دلار را برای Q-TEL، بازوی سرمایه‌گذاری جامعه‌ی اطلاعاتی ایالات متحده، و دیگر بخش‌ها مطرح کرده است.

dwave

۶) SpaceX

علاوه بر سفر در زمان، شاید واقعا هیچ چیز علمی و تخیلی به جز سفر به فضا در ذهن ما نباشد. تحت شرایطی که سازمان‌های دولتی در سراسر جهان برنامه‌های فضایی خود را به عقب می‌اندازند، SpaceX الون ماسک این خلا را پر می‌کند. این شرکت در اکتبر ۲۰۱۲ توانست با موفقیت کپسول غول‌آسای خود را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد و خودش را به اولین شرکت فضایی خصوصی‌ای که موفق به ارسال یک فضاپیما به ایستگاه شده است تبدیل کند.

SpaceX امیدوار است که با استفاده از کپسول غول‌آسای خود بتواند سفر فضایی با سرنشین را در ۲-۳ سال آینده عملی کند. ماسک حتی امیدوار است که در سالهای آینده بتواند یک فضاپیمای با سرنشین را به مریخ ارسال کند، شاید هم او دوست دارد که روزهای آخر عمرش را در سیاره‌ی سرخ سپری کند.

spacex

۷) iRobot

واضح است که در آینده به تعداد زیادی از ربات‌ها نیاز خواهیم داشت. کمپانی iRobot با انجام معامله‌های عمومی ربات‌هایی را برای ارتش، شرکت‌ها و سایر مردم به گونه‌ای طراحی می‌کند که بتوانند کارهای مد نظر آنها را به بهترین شکل به انجام برسانند.

بعنوان مثال ربات Roomba این شرکت حتی زمانی که افراد حضور ندارند نیز در اتاق وکیوم قرار می‌گیرد. سربازان نیز ربات FirstLook خود را قبل از ورود به ساختمان برای دیده‌بانی به آنجا می‌فرستند. این در حالی است که شرکت‌های استفاده کننده از مجموعه‌ی iRobot Ava از راه دور با مدیریت در تماس هستند.

روبات نظامی آی روبات

۸) Soylent

Soylent نوعی بازسازی برای تغذیه‌ی انسان انجام می‌دهد. هر ماده‌ی غذایی که برای بدن لازم است به صورت ترکیبی به پودر محلول در آب تبدیل می‌شود و عرضه کنندگان این محصول با هزینه‌ای حدود 65 دلار در هر هفته‌ آن را به فروش می‌رسانند. موسس این شرکت -راب رینهارت- ادعا می‌کند که فقط ترکیبی از موادی که به مدت سه ماه برای بدن انسان لازم است را در محصولات خود استفاده می‌کند. کالب ملبی که از بنیان‌گذاران فوربز است، این آزمون را بر روی خودش انجام داد و برای یک هفته به جز Soylent هیچ چیز دیگری مصرف نکرد. او اثرات شگفت آور و سودمندی که این محصول در برداشت را خودش تجربه کرد.

بازسازی الگوی تغذیه

۹) SmartThings

اگر در آینده خانه‌های ما نتوانند به طور خودکار هر چیزی که ما لازم داریم طبق زمانبندی پیش‌بینی کنند، آینده‌ای خجالت‌آور پیش رو خواهیم داشت. خوشبختانه، شرکت SmartThings در حال کار کردن بر روی این موضوع است تا در آینده این چشم‌انداز را به یک واقعیت تبدیل کند. این شرکت وعده داده است تا توسط برنامه‌های تلفن‌های هوشمند و یک مجموعه‌ی ۲۰۰ دلاری از سنسورها، خانه‌های نسل آینده را مجهز به چنین تسهیلاتی کند.

بعنوان مثال همین که در زمان مشخصی از روز چراغ روشن شد، سیستم مربوطه بر روی این گزینه تنظیم می‌شود که ساکنان خانه ازسر کار به خانه آمدند، یا همین که ساعت مشخصی از شب شد چراغ‌ها خاموش می‌شوند، و درها به صورت خودکار قفل خواهند شد. یا اگر سگ صاحب‌خانه از نرده‌های حیاط فرار کرده باشد و یا لوله‌های آب چکه کند و یا ترکیده باشد متنی به ساکنان خانه ارسال می‌شود.

این شرکت سال گذشته در کمپین کیک‌استارتر  هزینه‌ی لازم برای انجام پروژه را ۱.۲ میلیون دلار اعلام کرد و چند میلیون دیگر نیز سرمایه‌ی پرخطر توانست جذب کند.

خانه هوشمند

۱۰) Martin JetPacks

در واقع جت‌پک‌ها راهی برای تعریف تکنولوژی‌های آینده هستند. Martin Jetpacks قرار است ماشین پروازی که با جت پک‌ها قابل مقایسه باشد را ارائه دهد‌. لباس کاوشگر نیوزیلند در سال ۲۰۱۱  توانست با موفقیت در ارتفاعی حدود ۵۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا به پرواز درآید. این شرکت امیدوار است بتواند این ماشین پرنده را پس از تکمیل نهایی محصول، برای استفاده‌ی شخصی به امدادرسانان و یا دولت بفروشد.

martin jetpack