فیس‌بوک چندی پیش اعلام کرد که به منظور بررسی تاثیر پست‌های خبرخوان (NewsFeed) در رفتار کاربران، خبرخوان آن‌ها را بدون اجازه دستکاری کرده است تا ببیند چه تاثیری بر رفتار و به روز رسانی‌های آن‌ها خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید پس از طوفان رسانه‌ای ایجاد شده به دنبال این اتفاق، صنعت اینترنت پاک و تصفیه شد کاملا در اشتباه هستید، بهتر است دوباره فکر کنید.

پس از فیسبوک، کریستین رادر صاحب یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دوست‌یابی به نام OKCupid در یک پست وبلاگی با عنوان "ما بر روی انسان آزمایش انجام داده‌ایم" راز وب‌سایت خود را آشکار کرد. وی گفت بر روی کاربران خود آزمایش‌هایی را انجام داده است و می‌خواهد نحوه فکر کردن آن‌ها را تغییر دهد.

اگر از اینترنت استفاده می‌کنید، شما در هر زمان و در هر سایت در معرض آزمایش‌های بسیاری قرار می‌گیرید. آزمایش‌ انسان‌ها قطعا یکی از عملیات‌های مهم کسب‌وکارهای اینترنتی است چرا که وب‌سایت‌ها به مقدار قابل توجهی تست A/B انجام می‌دهند تا ببینند کاربران چگونه به تغییرات وب‌سایت‌شان عکس‌العمل نشان می‌دهند. اما این بدین معنا نیست که سایت می‌تواند کاریران و یا مشتریان خود را فریب دهد.
با این حال کریستین رادر که داده‌های سایت خودش (oktrends) را مشاهده می‌کرد اذعان می‌کند که این عمل آن‌ها صرفا یک تست‌ A/B نبوده و آن‌ها تلاش زیادی را برای کشف نتایج تحقیقات خود انجام داده‌اند.

در این آزمایش آن‌ها به دو نفر از کاربران خود که سازگاری کمی داشتند(حدود 30%) به دروغ می‌گفتند که شما دونفر سازگاری فوق‌العاده‌ای برای ازدواج و دوستی (حدود 90%) دارید، تا بفهمند این موضوع چه تاثیری بر واقعیت خواهد گذاشت. آن‌ها متوجه شدند این افراد پس از آن با هم مانند کسانی که سازگاری بسیار دارند، رفتار می‌کنند و همچنین به گفته‌ی رادر وقتی به دو نفر که با هم هم‌خوانی دارند گفته‌ می‌شود که شما با هم سازگار نیستید خیلی احتمال کمی دارد که آن‌ها پی به سازگاری‌شان ببرند و معمولا خیلی زود از هم فاصله می‌گیرند.

برایان فونگ گفت که این سایت به کاربرانش دروغ می‌گوید تا خدمات خودش را بهبود دهد. مطمئنا این یک تقلب و متفاوت با یک آزمایش A/B است. اگر این نوع آزمایش‌ها تبدیل به یک قاعده شوند، ما فقط می‌توانیم تصور کنیم چه شرکت‌های دیگری به عنوان بخشی از مدل کسب‌وکاری خود آزمایش بر روی انسان را انجام می‌دهند. تصور کنید ارائه‌دهندگان این آزمایش‌ها بهداشت و درمان را به آزمایش‌های جدید خود اضافه کنند. بسیار عالی، ما می‌توانیم بخشی از بزرگ‌ترین آزمایش مواد مخدر در جهان باشیم!

این آزمایش‌ها بد نیستند، آن‌ها در خدمت یک هدف ارزشمند هستند. اما کاربران ناخواسته در آن به عنوان موش آزمایشگاهی به کار گرفته می‌شوند. هنگامی که رضایت کاربر و اطلاع او از هر آنچه که می‌گذرد بخشی از فرایند نباشد، کاری عمیقا اشتباه بوده و در برخی موارد مانند آزمایش‌های دارویی غیرقانونی است.

دانشگاه Zeynep Tufekci اینگونه استدلال می‌کند:

شرکت‌های اینترنتی تقریبا تمام اطلاعات کاربران را بدون هیچ دلیلی نگه می‌دارند. ما به عنوان اعضای جامعه و دانشگاهیان نباید این اجازه را به آن‌ها بدهیم.

این کناره‌گیری برای شرکت‌های آنلاین نگرانی بزرگی محسوب می‌شود. چرا که در حال حاضر آن‌ها به وسیله‌ی ابزارهای جدید و روش‌های بی‌سروصدا مدل شخصیت ما، آسیب‌پذیری‌ها، شناسایی شبکه‌های ما، ایده‌ها، تمایلات و رویاهای ما را به دست می‌آورند.

با افشای کامل آن‌چه که در حال انجام است، صنعت اینترنت به زودی حتی برای نیازهای خاص هم برای دریافت داده‌های کاربران التماس خواهد کرد. ما امیدواریم به زودی شرکت‌ها تحقیقات خود را از روش صحیح آن انجام دهند.