همه ما تاحدودی از تغییرات بزرگی که پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی و خدمات درمانی ایجاد کرده است خبر داریم. توسعه‌ی روش‌های درمان و کم کردن خطر بیماری‌ها نتیجه همین پیشرفت‌ها است. در واقع بشر با استفاده از تکنولوژی ساخت دستگاه‌های پیشرفته و هوشمند در زمینه علوم پزشکی، تشخیص بیماری‌ها را آسان کرده و همچنین درد ناشی از برخی را نیز کاهش داده است. این روند علاوه براینکه برای بیماران مفید بوده است، زمینه فعالیت متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان پزشکی را نیز گسترش داده است. دکتر Bertalan Meskó در ارتباط با همین موضوع مطلبی را تحت عنوان Technology and the Human Touch منتشر نموده است که در آن آینده‌ی پزشکی جهان را از دیدگاه خود ترسیم می‌کند. ایشان معتقدند چندین حوزه که به تازگی در علم پزشکی شکل گرفته است، آینده‌ی پزشکی جهان را به شدت تغییر خواهد داد.

پیش بینی که Meskó انجام می‌دهد در دو دسته بندی قرار می‌گیرد: دسته اول که در ادامه به بحث درباره آن خواهیم پرداخت، در حال حاضر به بهره برداری رسیده و یا در آینده ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید. گروه دوم نیز فناوری‌هایی هستند که در ابتدای راه می‌باشند و یا هنوز کشف نشده اند، که در قسمت بعدی این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

گیم درمانی

استفاده از فناوری‌های نوینی مانند گیم که روز به روز شاهد افزایش آن می‌باشیم برای درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن مفید بوده است. اضافه کردن سرگرمی و تفریح به برنامه‌های بهداشت و درمان علاوه بر ایجاد انگیزه در بیماران، آگاهی و دانش فرد را نیز نسبت به فعالیت‌های روزمره خود افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن در برابر درمان مقاومت نشان می‌دهند. استفاده از بازی درمانی برای این افراد بسیار مفید خواهد بود.

توانمند سازی بیماران

افزایش ظرفیت ذاتی افراد به منظور درک اینکه خودشان مسئول زندگی خویش هستند و فرآیند درمان به خودشان نیز بستگی دارد، توانمند سازی بیماران گفته می‌شود. امروزه پیشرفت فناوری تاثیر زیادی براین فرآیند گذاشته است. فضای اینترنت باعث شده است افراد در تشخیص و درمان بیماری خود آگاهانه تر رفتار کنند. یکی از جنبه‌های این آگاهی نیز مقاومت در برابر درمان‌های سنتی تجویزی توسط افراد غیرآگاه می‌باشد. گروه پزشکی نیز با راهنمایی و ترغیب افراد به شرکت در مراحل درمان، نقش مهمی در این جریان خواهند داشت. به نظر Meskó اگر بیماری نخواهد درمان شود هیچ فعالیتی برای وی موثر واقع نخواهد شد.

پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور ایده‌ای است که دهه‌ها درباره آن بحث شده و به تازگی وارد حوزه بهداشت و درمان شده است. دانش و ابزارهای ارتباطی که مراکز درمانی و پزشک را به بیمار مرتبط می‌کند فناوری است که زندگی بسیاری از افراد را نجات داده و باعث صرفه جویی در هزینه‌ی مصرفی آن‌ها شده است. علاوه بر این روبات‌های پزشک نیز مبحثی است که به عنوان یکی از شاخه‌های علم پزشکی از راه دور می‌تواند هزینه‌های درمانی را پایین نگه دارد. ربات‌های پزشکی مانند RP-VITA علاوه براینکه می‌تواند وضعیت مراقبت از بیماران را بهبود بخشد، میزان دسترسی بیماران به امکانات پزشکی را به ویژه در جوامع دورافتاده افزایش می‌دهد.

تغییر برنامه‌های آموزش پزشکی

پزشکانی که مدارس برای آینده تربیت می‌کنند باید توانایی عمل در محیط‌های الکترونیکی را داشته باشند. کتاب‌های درسی قدیمی که در حال حاضر به دانشجویان تدریس می‌شود نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای رفع نیازهای حرفه‌ای و پویای دنیای پزشکی نوین باشد. البته کلاس‌های درس دیجیتالی که امروزه در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود می‌تواند با ایجاد ارتباطات جدیدی میان دانشجویان و پزشکان، دسترسی به اطلاعات و منابع بیشتر را برای‌شان فراهم سازد.

ربات‌های جراح

امروزه جراحی رباتیک به مدد پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک به یکی از روش‌های رایج درمان تبدیل شده است. ربات‌های پیشرفته‌ای که در این زمینه وجود دارد می‌تواند طیف وسیعی از حرکات پیچیده و از پیش تعریف شده را با دقت زیاد و بدون خستگی به انجام رساند و حتی عملکردی بهتر از دست یک جراح را داشته باشد. این امیدواری وجود دارد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انجام این روش جراحی به صورت وسیع و در سراسر جهان باشیم.

سنسورهای بدن

با این فناوری می‌توان میزان سلامت پارامترهای حیاتی بدن را با روش‌هایی ارزان و قابل اعتماد سنجید. این گجت‌های پوشیدنی کوچک بدون اینکه اختلالی در عملکرد فرد ایجاد کنند، به جمع آوری اطلاعات سلامتی وی پرداخته و تصمیم برای درمان را آسان‌تر می‌سازند.

پرینترهای سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان از فایل‌های سه بعدی که در کامپیوتر وجود دارد نمونه سه بعدی واقعی تولید کرد. این فناوری امکان تولید تجهیزات پزشکی، پروتزها و داروهای گران قیمت را به سادگی میسر می‌سازد. تولید بافت‌هایی با رگ های خونی، استخوان، دریچه‌های قلب، غضروف گوش، پوست مصنوعی و حتی اندام‌های مصنوعی اهمیت این نوآوری را در حوزه پزشکی مضاعف کرده است.

اسکلت‌های خارجی

اسکلت خارجی دستگاهی پوشیدنی می‌باشد که اعضای آن مشابه بدن انسان بوده و می‌تواند به کمک عملگرهای خود قدرت افراد را افزایش ‌دهد. در حقیقت این تکنولوژی می‌تواند قدرت یک روبات را با بدن انسان ترکیب کرده و توانایی‌هایی فراتر از آنچه که یک فرد بالغ قادر به انجام آن است را در اختیار وی قرار ‌دهد. کمک به حرکت افراد معلول یکی از نمودهای این تکنولوژی در علم پزشکی می‌باشد. Meskó معتقد است امکان شبیه سازی کامل رفتار و حرکات انسانی چالشی است که برای شرکت‌های تولید کننده‌ی این دستگاه‌ها مطرح می‌شود.