به نظر شما این تصویر چه پیامی را می‌رساند؟

  • تعداد مطالبی را که تاکنون نوشته اید نمایش می‌دهد تا شمار دقیق آن را بدانید.
  • به کاربران نشان می‌دهد که این مطلب چندمین نوشته شماست.
  • برای این نوشته شده تا بزرگی تعداد آن توجه‌ کاربران را جلب کند.

در استفاده از اینگونه اعداد برای معرفی یک نویسنده در دنیای اینترنت، باید بسیار محتاطانه رفتار شود. زیرا هر فردی سعی خواهد کرد به هر قیمتی که شده عدد کنار نام خودش را افزایش دهد. برای همین است که باید در هر کاری در مورد عاملی که باعث افزایش انگیزه افراد می‌شود خوب فکر کرد. اینکه چه گزینه‌ای باعث تشویق افراد به انجام کاری می‌شود و نتیجه بدست امده از آن چه خواهد بود، در انتخاب این عوامل نقش اساسی دارد. نمایش اطلاعاتی مانند تعداد پست‌ های نوشته شده توسط یک فرد در کنار نام او، این دیدگاه را به وی می‌دهد که هر چه تعداد بیشتری نوشته داشته باشد عملکرد بهتری نیز دارد. با این تعبیر می‌توان گفت اگر در طول یک مکالمه بیشتر از بقیه صحبت کنید محتوای بهتری را بیان کرده اید. اما آیا اینگونه است؟

من دریافته‌ام که ارزش یک مکالمه به تعداد افرادی که در آن شرکت می‌کنند، نیست. حتی حرف زدن بیش از حد، تاثیری منفی روی گفتگو خواهد گذاشت. در این مواقع افراد به سخنان دیگران توجهی ندارند و بیشتر منتظر می‌مانند تا نوبت صحبت کردن خود‌شان فرا برسد. این در حالی است که بهترین گفتگوها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به سخنان دیگران گوش دهند.

تیم Ars Technica در سال 2011 تصمیم گرفت آزمایش کوچکی را برای اثبات این موضوع ترتیب دهد. آن ها مقاله‌ای ۱۱ صفحه‌ای را در مورد حمل اسلحه در خانه منتشر کردند که به عمد در صفحه هفتم آن جمله‌ای با این مضمون نوشته شده بود:

اگر این متن را کامل خوانده اید در نظرات خود عبارت موز را نیز بیان کنید. ما مطمئنیم که بیشتر افرادی که نظر خود را درباره این نوشته بیان خواهند کرد، ان را کامل نخوانده‌اند.

نتیجه مورد نظر اعضای این تیم نیز اتفاق افتاد. اولین فردی که عبارت موز را در پایان کامنت خود آورده بود، نود و سومین نظر متن را نوشته بود. این یعنی هیچ کدام از ۹۲ نفر قبلی مقاله را کامل نخوانده بودند. در واقع Ars Technica ثابت کرد که متن های طولانی طرفداران زیادی ندارد.

فرهاد مانجو، ستون‌نویس ایرانی روزنامه نیویورک تایمز، در اینباره می‌گوید:

افراد کمی یک مقاله‌ی طولانی را تا انتها می‌خوانند، بیشتر افراد نظرات دیگران را دنبال می‌کنند و قسمت های مهم مقاله را می‌خوانند.

به نظر او کاربران در خواندن یک مطلب طبق دسته بندی که در تصویر زیر آمده است، عمل می‌کنند.

همه‌ی این ازمایشات نشان می‌دهد که کیفیت محتوای یک متن بسیار مهم تر از کمیت لغات به کار رفته در آن می‌باشد. البته نکته ای دیگر نیز وجود دارد، اینکه چگونه افراد را به خواندن این مقالات تشویق کنیم. راهکار های بسیاری در این زمینه وجود دارد. می‌توان مطالب را به نحوی بیان کرد که برای همه جذاب باشد یا با طرح یک سوال از محتوای مقاله کاربران را به چالش کشید. سایت های بسیاری وجود دارند که توانسته اند از این طریق بر مخاطبین خود تاثیر بگذارند و همین موضوع هم سبب شده تا نظرات نوشته شده برای مطالب‌شان مفهومی و مرتبط با متن باشد.

در ادامه چهار راه حل ارائه شده است که می‌تواند در ترغیب مخاطبین به خواندن تمام یک متن موثر باشد.

۱. هدایت مناسب بین صفحات در یک مطلب

متاسفانه چندصفحه‌ای کردن یک مطلب با اینکه می‌تواند ظاهر یک نوشته را زیبا نمایش دهد اما معایبی را نیز به همراه دارد. افراد بسیاری هستند که این صفحه بندی ها را رد می‌شوند و فقط صفحات شروع و پایان یک مقاله را مطالعه می‌کنند. ایده‌ی جالبی را می‌توان در این زمینه مطرح کرد. به فرض می‌توان سایت را به گونه‌ای طراحی نمود که وقتی کاربر به انتهای صفحه می‌رسد، صفحه بعدی به صورت خودکار بارگذاری شود. نحوه کار سایت هایی مثل The Daily Beast نیز به همین صورت است. در این سایت وقتی کاربر به انتهای صفحه می‌رسد ادامه‌ی مقاله به صورت خودکار بارگزاری می‌شود.

۲. نمایش تعداد بازدید و زمان مطالعه‌ی کاربران

این کمیت مقدار زمانی را که یک کاربر برای مطالعه مقاله صرف می‌کند، نشان می‌دهد. مدت زمان لازم برای خواندن یک مقاله، ویژگی کلیدی است که نمایش آن علاوه بر اینکه میزان اعتماد کاربران را بالاتر می‌برد، می‌تواند به صرفه جویی در وقت افراد نیز کمک کند. کاربران می‌توانند با درنظر گرفتن این کمیت تصمیم بگیرند که مقاله را مطالعه کنند یا نه.

۳. پاداش

یکی از مباحثی که این روزها زیاد در حوزه تجربه کاربری شنیده می شود Gamification یا “بازی کاری” است. می‌توان از گیمیفیکیشن برای جذاب تر نمودن نوشته استفاده کرد. برای مثال می‌توان برای افرادی که ۱۰۰ نوشته را تا انتها خوانده‌اند یک نشان برجسته اختصاص داد.

۴. به روز بودن دائمی

ارتباط مستمر با مخاطبین و بازدید کنندگان فعالیتی حیاتی و موثر در امر جذب آن ها‌ می‌باشد. اگر مخاطبین احساس کنند نویسنده با آن ها صمیمی است و به نظرات‌شان اهمیت می‌دهد، مطمئنا نوشته های بعدی او را نیز خواهند خواند. پس بهتر است مرتبا به نظرات کاربران پاسخ داده شود و باعث شوید که میان بازدیدکنندگانتان گفتگوی واقعی شکل بگیرد.

همه این راه‌کارها برای تقویت توان مطالعاتی افراد بیان شده است. من معتقدم مطالعه نه فقط در مدرسه و یا دانشگاه، بلکه در تمام طول زندگی باید به عنوان یکی از ضروریات زندگی امروزی در نظر گرفته شود. همین امر باعث خواهد شد در طی زمان به شنوندگان و خوانندگان بهتری تبدیل شویم که به جای بیشتر حرف زدن، بهتر حرف می‌زنند. اگر می‌خواهید در نگاه دیگران به یک اسوه تبدیل شوید، باید همیشه در نظر داشته باشید که بینش عمیق و سخنان پر محتوا فقط با مطالعه بدست می‌آیند.