مبحث داده‌های بزرگ طی دهه‌ی گذشته یکی از داغ ترین موضوع‌های موجود در فناوری اطلاعات بوده است که نظرات متفاوتی نیز در مورد آن ارائه شده است. نوآوری داده‌های بزرگ نه تنها در بخش فناوری اطلاعات، بلکه در صنعت مالی و تولید نیز نقش بسزایی داشته است. تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته‌ای که تولید کنندگان در فرآیندهای تولید به منظور افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهند، یکی از نمونه‌های بارز استفاده از این علم در صنعت تولید است. موسسه مدیریتی مک کینزی به تازگی مقاله‌ای را در این زمینه و با عنوان "چگونه داده‌های بزرگ صنعت ساخت را متحول می‌سازند" منتشر کرده است، که تاثیر مثبت کلان‌داده‌ ها و آنالیزهای پیشرفته را روی فرآیند تولید نشان می‌دهد. در این مقاله سعی شده است مثال‌هایی ارائه شود که نشان می‌دهد تا چه میزان برنامه‌های کاربردی کلان داده‌ها می‌تواند در شکل‌گیری دیدگاه‌های عملیاتی مفید باشد.
تصویر زیر تاثیر مثبت داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته‌ای را نشان می‌دهد که برای تعیین عوامل تعیین کننده در فرآیند تولید و بهبود مستمر آن‌ها استفاده شده است.


در این مقاله علاوه بر مثال هایی که ارائه شده است، جنبه هایی از صنعت تولید نیز بیان شده که استفاده از داده‌های بزرگ توانسته است آن‌ها را متحول سازد. در ادامه خلاصه وار اشاره‌ای به این موارد خواهیم کرد.

۱. افزایش دقت، کیفیت و بهبود عملکرد در تولید

در علم بیوفارماسی برای تولید مواد از حدود 200 پارامتر برای سنجش میزان اطمینان از خلوص مواد تشکیل دهنده و تطابق آن‌ها با یکدیگر استفاده می‌شود. اگر حتی یکی از عناصری که در تولید اینگونه مواد استفاده می‌شود به درستی بررسی نشده و یا مقداری متفاوت داشته باشد می‌تواند نتیجه کار را کاملا تغییر دهد. با استفاده از امکاناتی که کلان‌داده‌ ها و تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ در اختیار می‌گذارد این فرآیند به آسانی و با دقت بسیار صورت می‌گیرد.

۲. افزایش سرعت یکپارچه سازی فناوری اطلاعات، تولید و سیستم‌های عملیاتی

امروزه تعیین چشم اندازی برای رسیدن به صنعت 4.0 یکی از واقعیت‌هایی که صنایع باید در نظر بگیرند. صنعت 4.0 ایده‌ای از سوی دولت آلمان است که با هدف توسعه کارخانه‌های هوشمند مطرح شده است. در واقع منظور از صنعت 4.0 کارخانه‌ها و صنایعی هستند که در آن‌ها روبات‌ها توانایی ارتباط برقرارکردن با یکدیگر را دارند. در حال حاضر از کلان‌داده‌ ها برای بهینه سازی برنامه تولید بر مبنای مشخصاتی از جمله تامین‌کننده ها، مشتری، در دسترس بودن ماشین آلات و محدودیت های هزینه استفاده می‌شود. برای همین است که تولید کنندگان آلمانی در فرآیند تولید و عرضه خیلی سریع عمل می‌کنند. در واقع این طرح ابتکاری به عنوان کاتالیزوری برای ترکیب توان عملیاتی بخش‌های مختلف عمل می‌کند که تجزیه و تحلیل های پیشرفته نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

۳. پیش‌بینی دقیق‌تر میزان عرضه و تقاضا (۴۶٪)، درک بهتر از میزان عملکرد سازمان بر پایه‌ی معیارهای مختلف (۴۵٪) و ارائه پشتیبانی و خدمات بهتر به مشتری (۳۹٪)

این آمار توسط موسسات تحقیقاتی LNS و MESA اخیرا اعلام شده‌اند و می‌توانید لیست دقیق آن را در جدول زیر مشاهده کنید. 


۴. ترکیب برنامه‌های تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته با مراحل استراتژی شش سیگما (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل)

چنین ترکیبی چارچوب خوبی را برای بهبود روند تولید ارائه خواهد داد. درک این موضوع که چشم انداز آینده چگونه است و چه باید کرد، یکی از ضروریات کارایی‌های کلان‌داده در امر تولید است.

۵. واضح بودن سطح کیفی تامین کننده و دقت در پیش بینی عملکرد تامین کننده در طول زمان

با استفاده از داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل های پیشرفته، تولیدکنندگان می‌توانند از کیفیت محصول و زمان ارائه‌ی به موقع آن به مشتری اطمینان حاصل کنند.

۶. با این نوآوری امکان بررسی میزان تطابق و ردیابی عملکرد ماشین به سادگی امکان پذیر می‌شود

برای مثال سنسورهای ویژه ای که روی ماشین‌آلات تعبیه می‌شود امکان کنترل سریع و به موقع تجهیزات را فراهم می‌سازد. با داشتن تجزیه و تحلیل های پیشرفته در این زمینه می‌توان کیفیت عملکرد هر ماشین و اپراتور آن را بررسی کرد.

۷. فروش محصولاتی که بیشترین سوددهی را دارند و یا سفارشی سازی آن‌ها

برای بسیاری از تولید کنندگان سفارشی سازی و تولید محصولات با سوددهی بیشتر در اولویت بالاتری قرار دارد. با استفاده از برنامه‌های داده‌های کلان می‌توان روند تولید را به گونه ای برنامه‌ریزی نمود تا بهترین نتیجه در رسیدن به اهدف سازمان به دست آید.

۸. بهبود سیستم مدیریت کیفیت

زمان آن رسیده است که تولید‌کنندگان به یک برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر کیفیت برای سازمان خود دست یابند. مک کینزی داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته را اقدامی موثر در جهت رسیدن به این برنامه‌ریزی می‌داند. به عبارت دیگر برنامه ریزی استراتژی که با دیدگاه کیفیت انجام می‌شود، می‌تواند با استخدام مفهوم کیفیت و مدیریت جامع آن، برای ایجاد تحولات بنیادی در یک سازمان به گونه ای که بتواند آن را در یک جایگاه برتر قرار دهد موثر واقع شود.

۹. تاثیر تولید روزانه بر عملکرد مالی از دیدگاه محدود به سطح ماشین

با استفاده از برنامه‌های کلان‌داده ها می‌توان تاثیر مستقیم میزان تولید روزانه را بر عملکرد مالی سازمان تخمین زد. اینکه یک ماشین چه ظرفیتی دارد و استفاده از آن تا چه میزان می‌تواند در بلند مدت برای سازمان مفید باشد، از اطلاعاتی است که دانستن آن برای مدیران ارشد یک سازمان ضروری است. در واقع انتخاب بهترین حالت برای تولید روزانه و عملکرد مناسب می‌تواند شانس سازمان را برای رسیدن به سوددهی کامل بیشتر کند.

۱۰. راهبردی شدن خدمات در جهت تامین هرچه بیشتر رضایت مشتریان

تکنولوژی باعث شده است دستگاه‌ها پیشرفت کرده و سیستماتیک شوند. مدیریت این سیستم‌های هوشمند و سازمان یافته بر عهده‌ی کلان داده‌ها می‌باشد. این فرآیند سیستم تولید را با پیشرفت فراوانی روبرو کرده است.