امروزه ارتباطی که فضای مجازی میان افراد سراسر جهان ایجاد می‌کند فارغ از تاثیرگذاری شدیدی که روی پدیده‌های زندگی بشر داشته، نکات مثبت و منفی بسیاری نیز به همراه دارد. کسانی که پیگیر همیشگی اخبار و وقایع جهان هستند به احتمال زیاد از تکنولوژی و امکاناتی که در اختیار انسان‌های شرور قرار می‌دهد، متنفر خواهند بود. به نظر می‌رسد ابزار تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ دست‌مایه تبلیغ جنایت افرادی شده است که تصاویر و پیام‌های خود را به راحتی از طریق آن منتشر می‌کنند. تصاویر دخترانی که توسط گروهک بوکوحرام ربوده شده اند، ویدئوهایی که گروه داعش از قتل‌های دسته جمعی خود منتشر می‌کند، جنگ رسانه‌ای که پوتین برای جزیره کریمه در اکراین بر پا کرده و خرید و فروش اینترنتی مواد مخدر از مواردی است که چهره فناوری اطلاعات دنیای امروز را زشت جلوه می‌دهد.

به هر حال با همه‌ی اخبار نا‌امیدکننده‌ای که در این‌باره می‌شنویم، هنوز هم افرادی وجود دارند که می‌خواهند از فناوری‌های جدید برای بهبود روابط انسانی استفاده کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی است که می تواند به مستحکم شدن روابط جوامع در آینده کمک کند؟ چه چیزی است که می‌تواند عملکرد نادرست بروکراسی اداری را تصحیح کند؟ چگونه می‌توانیم از افرادی که در وقایع تلخ تاریخ امروزمان مورد ظلم قرار گرفته‌اند، حمایت کنیم؟

بیت کوین یکی از نوآوری‌هایی است که می‌تواند برای جامعه امروز ما مفید باشد ولی بسیاری هستند که اهمیت وجود آن را هنوز درک نکرده اند. در واقع بیت کوین راهی را پیشنهاد می‌دهد که تحت تاثیر هیچ یک از اتفاقات غیر قابل پیش بینی مالی، دزدی‌های بانکداران و سیاست نبوده و نقش مهمی را برای رسیدن به یک جامعه بشر دوستانه جهانی ایفا می‌کند. در تجارت بیت کوین نقل و انتقال وجوه بدون هیچگونه مدیریت مرکزی انجام می‌شود. قابلیت‌های منحصر بفردی که این اکوسیستم ارائه می‌دهد، قادر است سیستم های پرداخت قبلی را به کل منسوخ کند.

به نظر اکثر اقتصاددانان و کارشناسان امور بانکی، عملکرد ضعیف بانک‌ها در جهت مدیریت پول و امور مالی یکی از علل مهم ایجاد بحران‌های اقتصادی دهه‌های اخیر و پدید آمدن رکود، بیکاری و تورم بالا شده است. پتانسیل عظیمی که در این فناوری وجود دارد اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند انقلاب عظیمی را در زندگی بشر بوجود بیاورد. البته بیت‌کوین هنوز در ابتدای راه است و تلاش بسیاری برای به نتیجه رسیدن لازم دارد.

سازما‌های حقوق بشری که از بیت کوین استفاده می‌کنند، می توانند نمونه‌ی فوق‌العاده‌ای برای استفاده بشردوستانه از بیت‌کوین باشند. این سازمان‌ها یکی از ستون‌های ضروری گردش مالی جهان هستند و سیستم بیت کوین نیز به دلیل سریع، امن و بی واسطه بودن یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌تواند در مواقعی مانند جنگ و بلایای طبیعی برای این سازمان‌ها وجود داشته باشد. اینجاست که طرفداران بیت کوین باید شعار خود را به واقعیت تبدیل کنند. در واقع چشم اندازی لازم است تا نشان دهد قابل قبول‌ترین نتایج زمانی رخ می‌دهد که سیستمی انعطاف‌پذیر و بدون سلسله مراتب برای کنترل حقوق و مسئولیت‌ها وجود داشته باشد. 

سازمان TentEd بهترین مثالی است که در این زمینه می‌توان زد. این سازمان برای کمک به کودکان بی‌پناه منطقه کردستان عراق توسط سه نفر از جانبازان جنگ اخیر عراق تشکیل شده است. تجهیز مدارس این منطقه بر اساس نیازهای محلی دانش آموزان یکی از پروژه‌های موفق سال گذشته سازمان TentEd بوده است که قرار است امسال نیز تکرار شود. منطقه کردستان عراق طی دو سال گذشته با سیل پناهندگانی که از خشونت‌های داعش در مناطق مجاور و کشور سوریه گریزان هستند، مواجه بوده است. اهرم موفقیت این سازمان اعتبار بالا با وجود سرمایه کم است که البته توانسته با سرعت عمل، کار گروهی، ایجاد بازخورد مستمر و روابط اجتماعی به نتیجه برسد.

سازمان TentEd تصویر بسیاری از ویژگی‌های سیستم مالی بیت کوین می‌باشد. عملکرد سریع، حرکت جمعی، شبکه نظیر به نظیر، شفافیت، پاسخگویی و اعتماد متقابل از مواردی است که اکوسیستم بیت کوین برای کاربران فراهم می‌سازد. سازمان‌های خصوصی بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند با استفاده از سیستم مالی بیت کوین عرصه فعالیت خود را گسترش داده و تاثیر بیشتری بر جوامع بگذارند.