تورستن ریل یکی از بنیانگذاران موتور بازی ساز نچرال موشن می‌باشد که با حمایت آکسفورد و در زمینه تولید بازی های گرافیکی فعالیت می‌کند. از سیستم ضبط حرکت مجازی این شرکت برای تولید فیلم هایی از جمله تروی، مرد عنکبوتی و ارباب حلقه ها استفاده شده است، همچنین در تولید بازی های پرفروشی مانند IV GTA و Star Wars: The Force Unleashed نیز موتور فیزیکی Euphoria نچرال موشن به کار گرفته شده است. مسابقه CSR ازجمله بازی های همراه نچرال موشن می‌باشد که در ماه اول عرضه‌ی خود توانست ۱۲۰ میلیون دلار فروش داشته باشد و بازی نینجای دست و پا چلفتی آن نیز در هفته‌ی اول ۱۰ میلیون دانلود داشته است. این بازی ساز انگلیسی در سال ۲۰۱۳ و با مبلغی معادل ۵۲۷ میلیون دلار به شرکت بازی سازی زینگا واگذار شد.

به نظر شما چه چیزی باعث شد این شرکت به چنین موفقیتی در زمینه تولید بازی های همراه برسد؟ ریل در سخنرانی که اخیرا در دانشگاه آکسفورد انجام داده است، نکاتی را برای دانشجویان دانشکده کسب‌و کار بیان کرد که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم.

۱. رویای خود را دنبال کنید.

ریل ابتدای کار نچرال موشن را از بخش جانورشناسی دانشگاه و با شبیه سازی جانورانی که می‌خواستند راه رفتن یاد بگیرند، شروع کرد. واحد نوآوری دانشگاه آکسفورد با تخصیص بودجه ۴۰۰ هزار دلاری از این بخش حمایت کرد و ریل توانست با این پول وسایل اولیه یک دفتر اداری را تهیه کند. ریل در اینباره می‌گوید:

من هیچ چیزی در مورد تاسیس یک شرکت نمی‌دانستم، نمی‌دانستم برای ثبت اختراع یا پیداکردن یک سرمایه گذار چه باید کرد. ان موقع تنها ۴ نفر از ما رویای ایجاد انیمیشن های کاملا تعاملی را در ذهن داشتند.

۲. از تغییر مدل کسب‌و‌کار خود نترسید.

کار نچرال موشن در ابتدا فروش ابزارهای نرم افزاری مورد نیاز به صنف بازی سازان بود. اولین محصول نچرال موشن برنامه Endorphin نام داشت که به شرکت های جلوه های بصری فروخته می‌شد. ریل می‌گوید:

آن موقع بود که موضوعی به ذهنم رسید. مشکل در مدل کسب‌و‌کار این اپلیکیشن بود. چرا فقط برای فروش اپلیکیشن مبلغی دریافت می‌کنیم، صرف نظر از اینکه مشتریان از تکنولوژی ما بارها استفاده خواهند کرد. در ابتدا برای این اپلیکیشن قیمت ۱۰ هزار دلار را مناسب دیدیم، اما بعد ها متوجه شدیم این مدل کسب‌و‌کار جریان درآمد قوی برای ما نخواهد بود. بعد ها و با مطرح شدن موتور کاراکتری Euphoria مدل کسب‌و‌کار خود را تغییر دادیم.

۳. غیر ممکن ها را امتحان کنید.

نچرال موشن علاوه براینکه درتولید بازی هایی مانند سری اتومبیل‌دزدی بزرگ با راک‌استار گیمز همکاری نزدیکی داشته است، در عین حال به دنبال جذب مشتریان خاص خود نیز بوده است.

ما در تولید این بازی بهترین شرایط را برای تمام پارامترها در نظر گرفته بودیم اما تماسی از راک استار داشتیم که حاوی این پیام بود:" باید سرعت بازی دوبرابر سریعتر از شرایط اکنون آن باشد". این غیر ممکن بود اما قبول شکست نیز برایمان دشوار بود. تلاش خود را چندین برابر کردیم. بعد از یک پروسه‌ی کاری سخت توانستیم شرایط بازی را حتی تا ۱۰ برابر نیز بهبود بخشیم. برای همین است که باید غیر ممکن ها را پشت سر گذاشت.

۴.خود را با روند تغییر فناوری تطابق دهید.

نچرال موشن ابتدای فعالیت خود را با تولید محصولات نرم افزاری برای کنسول های بازی شروع کرده بود اما بعد از مدتی با ظهور آیپد و آیفون اپل طرح کسب‌و‌کار خود را تغییر داد. ریل در اینباره می‌گوید:

آمدن آیفون همه چیز را تغییر داد. بعد از آن سوالی به ذهنم آمد، چرا ما بازی های خودمان را تولید نکنیم؟ با دیدن مهاجرت فیلم های انیمیشنی از فناوری 2D به 3D تصمیم گرفتیم از این نوآوری برای تولید بازی ها نیز استفاده کنیم".

بازی ورزشی فوتبال آمریکایی Backbreaker اولین بازی این شرکت بود که ۵.۵ میلیون بار دانلود شد.

۵. از اینکه خدمات اصلی خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهید واهمه نداشته باشید.

ما در سال 2011 تصمیم گرفتیم بعضی از بازی های خود را به رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم. این روند در دراز مدت تاثیر زیادی برای موفقیت مدل کسب‌وکارمان داشت. برای مثال در حدود 97 در صد کاربران از بازی به صورت رایگان استفاده می‌کردند و 3 درصد بقیه نیز برای بهره مندی از امکانات بیشتر هزینه می‌پرداختند.

۶. متفاوت عمل کنید.

مسابقه CSR دومین بازی این شرکت بود که با استقبال زیادی از سوی کاربران روبرو شد. امکان سفارشی سازی اتومبیل برای اولین بار و در این بازی بسیار جذاب به نظر می‌رسید.

۷. هدف خود را شفاف کنید.

تصمیم گیری برای سرمایه گذاری روی یک محصول نکته‌ی مهمی است. ما نمی‌خواهیم کاری را که دیگران انجام می‌دهند به همان صورت انجام دهیم. ما تلاش می‌کنیم محصولی بهتر ارائه دهیم. شاید با این کار جذب مشتری کمی دشوار باشد اما همه باید محدوده‌ی فعالیت خود را روشن کنند. ما دوست نداریم کارهای دیگران را تکرار کنیم و همین هم باعث پیشرفت‌مان شده است.

۸. ریسک ها را بپذیرید.

همواره باید برای اتفاقات و ایجاد نوآوری های تازه آماده بود.

بازی های بسیاری هستند که ما روی ان کار نکرده ایم و بازی های دیگری نیز وجود دارند که به صورت نصفه رها شده اند، زیرا فرآیند ساخت ان ها بسیار پیچیده بوده است.

بازی نینجای دست و پا چلفتی نچرال موشن بیش از ۷۸۰۰۰ نسخه در فروشگاه اپل ایالات متحده و انگلستان به فروش رفته و با رضایت حداکثری مردم روبرو شده است. ریل از نینجای دست و پا چلفتی به عنوان یکی از افتخارات این تیم یاد می‌کند.

ما سعی کردیم تا تعاملی‌ترین شخصیت را در این بازی خلق کنیم. نباید از کارهای متفاوت و خطرناک واهمه داشته باشید، مشکلات در نهایت حل خواهد شد.