مجموعه‌ی درام مارکو‌پولو، یکی از جدیدترین تولیدات اختصاصی شبکه‌ی اینترنتی نت‌فلیکس می‌باشد که قرار است از ۱۲ دسامبر بر روی این شبکه پخش شود. قسمت اول این مجموعه صحنه‌ای دارد که در آن کوبلای خان، حکمران مغول، روی تخت طلاکاری شده‌ای نشسته و برای آینده امپراطوری بزرگ خود نقشه‌ می‌کشد. یکی از مشاوران از او می‌پرسد که تصمیم وی برای آینده چیست، آیا به حکومت بر مغولستان بسنده می‌کند یا قصد فتح چین را دارد. وی در جواب می‌گوید:

من می‌خواهم امپراطور جهان باشم.


با کمی هوشمندی می‌توان متوجه شد که این جمله به اهداف خود نت فلیکس اشاره می‌کند، شبکه ای که با سرعت فوق العاده‌ای در حال رشد است. این شبکه فعالیت خود را از آمریکا شروع کرد و اکنون نیز بخش عمده‌ای از بازار پخش آنلاین فیلم و سریال حدود ۵۰ کشور دنیا را در دست دارد و تعداد کاربرانش به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است.
نت‌فلیکس سعی دارد با از میان برداشتن تفاوت‌های فرهنگی ملت‌ها و ارائه سرویس‌های ارزان‌قیمت از رقبای خود پیشی گرفته و بر دنیای مجازی قرن بیست و یکم حکومت کند.

kj tg;

مجموعه مارکوپولو بیان‌کننده‌ی اهداف نت‌فلیکس برای ورود به بازار کشورهای مختلف و گسترش کسب و کار خود در سراسر جهان است. راهی که پیمودن آن چندان هم آسان نخواهد بود. برای مثال این شرکت برای ارائه سرویس در کشور‌های آمریکای لاتین به دلیل نبود سیستم‌های پرداخت با مشکل مواجه شده بود. به طوری که حدود یک پنجم سرمایه نقدی شرکت نیز صرف ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی مناسب در این کشورها می‌شد. استقبال کم کاربران در کشورهایی مانند فرانسه و آلمان نیز برخی از سرمایه گذاران این شبکه را نگران می‌کرد. از طرف دیگر هزینه هایی نیز وجود داشت که نت‌فلیکس برای تولید محتوای انحصاری خود صرف می‌کرد. همه‌ی این مشکلات می‌تواند زمینه یک بحران اقتصادی بزرگ باشد.


برخی از تحلیلگران معتقدند شاید تولید محتوای انحصاری در جذب مشتری موثر باشد اما در دراز مدت نت‌فلیکس را در یک موقعیت مالی پرمخاطره قرار خواهد داد. یکی دیگر از مسائلی که نت‌فلیکس باید در نظر بگیرد، رویارویی با رقبایی مانند HBO می‌باشد که یکی از کسب و کارهای قوی بین المللی در این زمینه است.
مدیر عامل استودیوی سونی پیکچرز در این رابطه می‌گوید:

قبول دارم که همه در مورد سرویس‌هایی که نت‌فلیکس ارائه می‌دهد، صحبت می‌کنند اما نمونه های مشابه بسیاری وجود دارد که همین کار را انجام می‌دهند.


به نظر می‌رسد نت‌فلیکس قصد دارد کاهش رشد داخلی را با گسترش سرویس های خود در سطح جهانی جبران نماید. تولید محتوای اورجینال و برنامه ریزی برای قدم گذاشتن در بازار کشورهایی مانند نیوزلند و استرالیا یکی از ریسک‌هایی است که نت‌فلیکس با هدف دوبرابر کردن سرمایه خود انجام داده است. مجموعه مارکوپولو نیز که قرار است از 12 دسامبر پخش آن شروع شود، نقش مهمی در این راه خواهد داشت. هزینه ای که برای تولید این مجموعه صرف شده است در حدود ۹۰ میلیون دلار برای ۱۰ قسمت فصل اول آن می‌باشد که از نظر کارشناسان یکی از گران‌ترین فیلم‌هایی است که در رابطه با تقابل دنیای شرق و غرب ساخته شده است.


برخی از رقبای نت‌فلیکس معتقدند این شرکت قصد دارد با تکرار موفقیت‌هایی که از تولید مجموعه‌های سفارشی مانند " House of Cards" و " Orange Is the New Black" بدست آورده است، کاربران را به سوی خود جذب کند. به عقیده‌ آن‌ها تولید این مجموعه‌ها به طور غیر مستقیم کاربران را به استفاده ار سایر خدمات این شبکه هدایت می‌کند و این درحالی است که عملا اجازه چنین کاری ندارد. با این حال نت‌‌فلیکس با تمام قدرت به فعالیت خود در زمینه‌ی ساخت برنامه و سریال‌های تلویزیونی ادامه می‌دهد و روز به روز بر محبوبیت خود می‌افزاید.


مجموعه مارکوپولو سفرهای پرماجرای مارکوپولو و ارتباط او با امپراطورها و دیکتورهایی چون کوبلای خان مغول را به تصویر می‌کشد. یکی از مدیران شبکه نت‌فلکس اعلام کرده است این سریال یکی از پرخرج ترین سریال‌هایی می‌باشد که در نقاط مختلفی از جهان فیلمبرداری شده است. تعداد زیادی شامل ۴۰۰ نفر برای قسمت تولید، ۱۶۰ نفر برای قسمت طراحی و صدها نفر بازیگر سیاهی لشکر برای ساخت این مجموعه استفاده شده است. بازیگر نقش اصلی فیلم نیز از میان صدها گزینه در لندن، استرالیا و لس آنجلس انتخاب شده است. تمامی حقوق پخش بین‌المللی این سریال در اختیار شبکه نت‌فلیکس می‌باشد. این در حالی است که سریال‌هایی مانند House Of Cards از شبکه‌های رقیب نیز پخش می‌شوند.


از قرار معلوم نت‌فلیکس هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ مبلیون دلار را صرف ایجاد کمپین تبلیغاتی گسترده برای این مجموعه نموده است. بسیاری معتقدند هدف از تولید این مجموعه پرخرج، جذب مخاطب بین المللی و ورود نت‌فیلکس به بازار کشورهایی است که هنوز از خدمات آن استفاده نمی‌کنند.