بیشتر ما مرورگر خود را بعنوان دریچه ای به دنیای لذت و خلاقیت می شناسیم. دنیایی که پر از رنگ و ایده هایی است که ما را به سیر در خود مجذوب می کند. دنیای نرم افزارهای کاربردی، بازی های آنلاین، حجم عظیم اطلاعات، استارتاپ‌های متنوع، شرکت های غول آسا و … . ولی این همه ماجرا نیست، فقط کافی است مقداری قسمت خوره مغزمان را بکار بیندازیم، تا سر از دنیایی تاریک در اعماق جهان وب در بیاوریم. دلیل اینکه این پست به بیماران قلبی توصیه نمی شود، دنیای کثیف و مرموزی است که به جزییات وارد آن خواهیم شد.

وب عمیق

اقیانوس عظیمی به عمق چند صد متر را تصور کنید، تورتان را بیاندازید از آن ماهی صید کنید. تورتان هرقدر هم که بلند باشد، قادر به صید آنچه که در اعماق اقیانوس هست را نخواهید داشت. این روایت Mike Bergman از وضعیت فعلی جهان وب است. سایت هایی که هر روز به آنها سر می‌زنیم و یا هر درخواست دیگری که از دنیای وب می کنیم، مربوط به لایه ی نازکی است که بر روی این اقیانوس بزرگ وجود دارد و بقیه آن از چشمان ما پنهان اند.

وب عمیق و یا به عبارتی وب پنهان به آن بخش از جهان وب گفته می شود که توسط موتورهای جستجو گر قابل کاوش نیست. برخی معتقند فقط ۱۶% از هر آنچه که در اینترنت تولید و تبادل می شود توسط موتورهای جستجو گر کاوش شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. ۸۴٪ باقی‌مانده به یکی از دلایل زیر از چشمان این جهان، دور مانده‌اند.

۱. نقاطی از وب وجود دارد که به خاطر احتیاج به نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، مانند پورتال‌های سازمانی و یا اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی.

۲. بخش بزرگی از محتوای وب، فقط در صورتی قابل مشاهده است که خریداری شود، این بخش که به وب ملکی شهرت دارد نیز از دید موتورهای جستجوگر پنهان است.

۳.  بخش دیگری از وب نامرئی، به مجموعه ای ازاطلاعات الکترونیکی پیوسته اطلاق میشود که آنها معمولا خارج از حوزه جستجوی موتورهای جستجوگر قرار دارند. هریک از این پایگاه ها صفحه جستجوی مبتنی بر وب دارند، که امکان جستجو در آ نها برای کاربران خود را فراهم می‌کنند، اما خزنده های موتورهای جستجوگر توان ورود به آن ها را ندارند و در نتیجه حجم انبوهی از اطلاعات، نمایه نشده باقی می مانند.

۴. منابع اطلاعاتی غیرمتنی نیز جزو وب پنهان بشمار می‌آیند، چراکه موتورهای جستجوگر برای نمایه سازی منابع ابرمتن (Hypertext) طراحی شده اند درحالیکه بسیاری از منابع موجود در وب در قالب‌های دیگر و معمولا غیرمتنی ( تصویر ، منابع دیداری و شنیداری و …) ظاهر می شوند و امکان نمایه سازی آنها در موتورهای جستجوگر وجود ندارد.

۵. با توجه به استفاده اغلب موتورهای جستجوگر از الگوریتم عنکبوتی، در صورتی که صفحه وبی به هیچ جا متصل نشده باشد، دسترسی به آن از طریق موتورهای جستجو غیرممکن است.

بخشی از محتوای  وب عمیق را، مطالب تحقیقاتی شکل می دهد که در اختیار افراد معدودی قرار دارد، ولی بخش دیگری از آن در اختیار مردمانی است که از آن برای نیل به اهداف “کثیف” خود استفاده می کنند. قسمتی از این فعالیت ها  شامل  فروش مواد مخدر و مواد روان گردان، فروش تسلیحات نظامی، نارنجک های دستی و تجهیزات حملات تروریستی است. از معروف ترین فروشگاه های الکترونیک این محصولات می توان به Silk Road اشاره کرد. Silk Road مانند یک e-bay برای فروش مواد مخدر است. پستچی پاکتی حاوی آنچه که دوست دارید را به شما تحویل خواهد داد، بدون اینکه کسی از چیزی بویی ببرد.

وب عمیق

ولی این همه ماجرا نیست، می توان گفت این بخش تمیزی از وب عمیق است. گروه هایی هستند که از وب عمیق و تکنولوژی های پدید آورنده ی آن جهت اهدافی مانند فروش و انتشار فیلم های Snuff استفاده می کنند. این دسته از فیلم ها که در استدیوهای مخفی و خانگی ضبط می شوند به لذت جنسی از طریق قتل یا قطع عضو فرد مفعول اتلاق می شود. شرح مفصلی از این پدیده در فیلم ۸MM آمده است. این فیلم ها به دستور افراد مریضی تولید می شوند که دچار اختلالات روانی شدید هستند. ولی ماجرا به اینجا ختم نمی شود، دسته دیگری از تولیدات این افراد Child Snuff نام دارد که بشدت در حال گسترش است. تفکر این افراد که اغلب متعلق به گروه هایی به نام های Heaven666 و امثالهم هستند، بسیار شدیدتر از گرداندگان وب سایت هایی مانند rotten dot com است. ( لطفا، حتما به این وب سایت مراجعه نکنید، وگرنه عواقب روانی آن با خودتان است )، همچنین از دیگر محتویات این وب‌سایت‌ها می توان به فیلم هایی در رابطه با مرگ بر اساس رابطه جنسی با حیوانات، رابطه جنسی با مردگان، تکه تکه کردن و خوردن انسان ها، همجنس بازانی که هدف خود را توزیع HIV میدانند و موارد دیگری که با نوشتن آنها دچار سرگیجه خواهید شد، اشاره کرد.

وب عمیق


دسترسی به وب عمیق

دسترسی به آنچه که در لایه های پایین می گذرد چندان ساده نیست، حداقل برای کاربران معمولی، امری دشوار است.  بیشتر ارتباط ها و خرید و فروش های اصلی توسط لینک ارتباطی امن بین طرفین برقرار می شود. ارتباطی که از نظرگاه همه موتورهای جستجوگر فرسنگ ها فاصله دارد. ولی وب‌سایت هایی هم هستند که هرکسی با ورود به وب‌عمیق می‌تواند مخاطب آن‌ها باشد. این وب سایت‌ها آدرس‌های خاصی دارند که از چندین کاراکتر تشکیل شده است و فقط با استفاده از مرورگرهای خاص که امکان ارتباط رمزگذاری چندلایه را فراهم می‌کنند (مانند TOR) قابل دسترسی هستند.

وب عمیق

نام ریشه این وب سایت ها اغلب onion. است که در DNS های root ثبت نشده و فقط بر روی سرورهای TOR تعریف شده است. اغلب این وب سایت ها دارای صفحات سیاه رنگی حاوی چند متن مختصر هستند. یکی از مراجعی که اطلاعات دسته بندی شده این وب سایت ها را در اختیار کاربران می گذارد Hidden Wiki است.

همانطور که اشاره شد، کاربرد وب عمیق فقط در بخش تاریک آن نیست. بسیاری از فعالان حریم خصوصی نیز، کاربران اینترنت را تشویق به استفاده ازشبکه‌های امن می‌کنند تا دولت‌ها و سازمان‌های جاسوسی قادر به ردیابی اطلاعات آن‌ها نباشند، از طرفی سازمان‌های امنیتی نیز به بهانه‌ی جرایم بسیاری که در این شبکه‌ها انجام‌ می‌گیرد، اجازه‌ی هر نوع برخوردی را با کاربران این شبکه‌ها می‌دهند.