هرچند پیش‌بینی جرج اورول در سال ۱۹۴۹، برای سال ۱۹۸۴ کمی زودتر از موعد بود، ولی امروز در اواسط دهه‌ی دوم از قرن ۲۱، می‌توان تک به تک خطوط نوشته‌هایش را با تمام وجود حس کرد. گوگل، ناظر کبیر زندگی امروز ماست، ناظری که قصد ندارد به این سادگی‌ها کوتاه بیاید و قرار نیست که به نظارت اکتفا کند. 

دیپ مایند (Deep Mind) از جدیدترین و جذاب‌ترین خریدهای گوگل در سال‌های اخیر است. خریدی ۵۰۰ میلیون دلاری که سوال‌های بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند. مهمتر از همه اینکه چرا شرکتی که تمرکزش بر روی یک موتور جستجوگر است باید با پرداخت چنین مبلغی استارتاپی را بخرد که بر روی یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی تمرکز کرده است؟

اگر به صفحه‌ی اول  وب سایت Deep Mind نگاه کنید، جمله‌ی کوتاهی را در وصفش پیدا می‌کنید: ما بهترین روش‌ها در علوم یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی را با هم ترکیب می‌کنیم تا الگوریتم‌های قدرتمند یادگیرنده بسازیم. Deep Mind اولین بار در سال ۲۰۱۱ در لندن توسط  Demis Hassabis عصب‌پژوه ۳۶ ساله شکل گرفت. Demis از دوران کودکی به طراحی بازی مشغول بوده است و علاقه‌ی زیادی به طراحی بازی‌هایی دارد که مبنای فرایند آن‌ها بر اساس هوش مصنوعی باشد. شرکت Demis تحت شرایطی به گوگل فروخته شد که فقط دو سال از عمر آن می‌گذشت. Deep Mind تا آن زمان بیش از ۷۰ کارمند داشت و توانسته بود قریب به تمامی متخصصان یادگیری عمیق در جهان را به عضویت خود دربیاورد.

گوگل

تخصص اصلی Deep Mind در حوزه‌ای است که به آن تقویت یادگیری گفته می‌شود، این مفهوم به این معنی است که کامپیوترها با کمترین میزان بازخورد از محیط اطرافشان، بتوانند بیاموزند. مانند اینکه بخواهیم با در دست داشتن نمره‌ی شخصی در یک درس، راه‌کارهایی برای بهبود وضعیتش ارائه دهیم، حال اینکه هیچ ذهنیتی از چرایی و چگونگی وضعیت او نداشته باشیم. با این وجود تیم Deep Mind توانست در دسامبر سال ۲۰۱۳ با طراحی ماشینی که می‌توانست ۷ بازی Atari2066 را با موفقیت بازی کند و برنده شود، پیشرفت‌های جدیدی را در حوزه‌ی تقویت یادگیری و یادگیری عمیق ارائه کند.

این استارتاپ سه ساله، با توان فنی در این سطح، در پی ساختن سیستمی است که بتواند همچون یک انسان بیاندیشد، چنین قدرتی در یک ماشین، موضوعی نبود که گوگل بتواند به سادگی از آن بگذرد.

گوگل سابقه‌ی طولانی در خرید یکجای گروه‌ها و استخدام افرادی دارد که بر روی موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. تمامی این فعالیت‌ها توسط Kurzweil پر آوازه مدیریت می‌شوند، مخترع بزرگی که همواره در لیست تاثیرگذارترین افراد آمریکا بوده و مدال افتخار تکنولوژی و نوآوری آمریکا را بر گردن دارد. 

ری کورتزویل

Kurzweil: ما به دنبال تبدیل کردن گوگل به دوست سایبرنتیک شما هستیم. دوستی که قبل از اینکه شما بخواهید، خودش می‌داند که راجع به مسئله‌ی خاص پزشکی  و یا موضوعی در اقتصاد برایتان سوالی پیش آمده است و قبل از اینکه شما بپرسید، پاسخ آن را به شما می‌گوید. 

علاوه بر Deep Mind، گوگل در سال گذشته Geoff Hinton، محقق ارشد دانشگاه تورنتو در حوزه یادگیری عمیق را نیز در اختیار خود گرفت. 

Norvig (مدیر یکی از بخش‌های تحقیقاتی گوگل): ما به Hinton گفتیم که کارهایی که می‌کند را دوست داریم. آیا او علاقه‌ دارد که همین کارها را در ابعادی ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر آزمایش کند؟ چنین سوالی او را هیجان زده کرد. 

کنترل و طراحی آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد، فقط به دست هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی، یادگیری ماشین و تخصص‌های مرتبط ممکن خواهد بود. این موضوعی است که شرکت‌هایی همچون گوگل و دیگر غول‌های فناوری به خوبی از آن اطلاع دارند. از همین روست که به هر قیمتی شده در تلاش برای در دست داشتن این دانش هستند، دانشی که قدرت است.