در اولین قسمت از سری مقالات بازی با آینده، بازی Remember Me مورد بررسی قرار گرفت. این‌بار قصد بررسی نگاه سری بازی‌های Mass Effect (اثر جِرمی) را به آینده داریم. البته این بازی به قدری وسیع است که برای توضیحش باید یک کتاب چند جلدی نوشت و توضیح آن در قالب یک مقاله کار ساده‌ای نیست.

درباره بازی

Mass Effect یک بازی در سبک نقش‌آفرینی اکشن (Action RPG) است که توسط شرکت Bioware ساخته‌شده. شخصیت اصلی بازی شپرد نام دارد که جنسیت و ظاهرش با توجه به سلیقه گیمر تعیین می‌شود و تمام انتخاب‌هایش تأثیر به سزایی در روند بازی و حتی پایان آن دارد. فضای بازی به فیلم‌ها و کمیک‌های علمی تخیلی مثل Star Trek و Star Wars شباهت دارد. تابه‌حال ۳ نسخه از این بازی عرضه‌شده و نسخه جدید آن با نام Andromeda در E3 2015 معرفی شده است.

اثر جرمی چیست؟

اگر بخواهیم معنی کلی اثر جرمی یا Mass Effect را بدانیم بهتر است به شروع اولین نسخه از این بازی سری بزنیم، جایی که نوشته زیر پدیدار می‌شود:

در سال ۲۱۴۸، کاشفان در مریخ بقایای یک تمدن کهن فضایی را کشف کردند. در دهه‌های پس از آن، متوجه شدند این کشفیات یک فناوری شگفت‌انگیز در دل خود پنهان کرده، یعنی قابلیت سفر به دورترین ستاره‌ها. اساس و مبنای این تکنولوژی باورنکردنی، نیرویی ناب بود که فضا و زمان را کنترل می‌کرد.

این پدیده به‌عنوان بزرگ‌ترین اکتشاف در تاریخ بشر نام گرفت.

تمدن‌های کهکشان اسم این کشف را اثر جرمی گذاشتند.

سفر در سه سوت!

در اکثر منظومه‌ها چیزی به نام Mass Relay وجود دارد که با آن می‌توان در کمتر از چند ثانیه با یک فضاپیما به منظومه دیگر سفر کرد. سفر با این روش نیازی به سوخت فضاپیما ندارد.

پایتخت کهکشان

سیتادل جایی است که به‌عنوان پایتخت کل کهکشان شناخته می‌شود. سیتادل یک سیاره نیست، بلکه یک ایستگاه فضایی عظیم است که با ایجاد نیروی جاذبه مصنوعی، شرایط زندگی را برای تمام موجودات کهکشان فراهم کرده است. این ایستگاه مثل یک شهر شامل فروشگاه، رستوران و... است و مکانی برای گردهم آمدن نمایندگان نژادهای مختلف است. تصویر زیر نمایی از سیتادل است.

انسان تنها نیست!

در قرن ۲۲، انسان با دست یافتن به دورترین مناطق کهکشان، به این قضیه پی می‌برد که علاوه بر خودش هزاران گونه و نژاد دیگر در دنیا زندگی می‌کنند که چند نمونه از آن‌ها را می‌توانید در بازی ببینید. مثل کروگان، آساری، تورین، سالارین، ریپر و...

یک آچار فرانسه در دستان همه!

تمام افراد و موجودات کهکشان با وسیله‌ای به نام Omni-Tool باهم در ارتباط‌اند؛ یک وسیله نوری نارنجی شکل که هر وقت اراده کنید دور دستانتان ظاهر می‌شود. البته این وسیله فقط وظیفه برقراری ارتباط را ندارد و با آن می‌شود هزاران کار دیگر مثل تعمیر لوازم الکتریکی، هک و حتی درمان مجروحین را انجام داد. جالب است که بدانید گاهی می‌توان از آن به‌عنوان یک سلاح سرد بسیار کشنده استفاده کرد.

هوش مصنوعی به اوج می‌رسد

قابلیت‌های هوش مصنوعی قرن ۲۲ اصلاً با هوش مصنوعی‌های امروزی قابل‌مقایسه نیست. در طول بازی با چندین دستیار شخصی هوشمند آشنا می‌شویم که مهم‌ترین آن‌ها EDI ست. EDI نقش دستیار شخصی شما در فضاپیمایتان را ایفا می‌کند. او می‌تواند به‌تنهایی کل یک منطقه را اسکن کند و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. او قدرت تصمیم‌گیری دارد و حتی گاهی با شما شوخی هم می‌کند.

نوعی هوش مصنوعی هم در سیتادل تعبیه شده که آوینا نام دارد. آوینا به‌عنوان یک راهنما در نقاط مختلف سیتادل وجود دارد که وظیفه  نشان دادن مسیر و دادن اطلاعات درباره قسمت‌های مختلف این ایستگاه فضایی را بر عهده دارد.

اما باید مواظب بود، شاید همین هوش‌های مصنوعی وفادار، روزی انسان را دور بزنند.

خطر بزرگ

نوشته‌ای که در ابتدای سومین نسخه از بازی دیده می‌شود کاملاً این خطر را توصیف می‌کند. نوشته به شرح زیر است:

در سال ۲۱۵۷، انسان کشف کرد که در کهکشان تنها نیست.

سی ‌سال بعد، انسان زندگی خوب و صلح‌آمیزی در کنار نژادهای دیگر آغاز کرد. ولی این آینده آرام و خوب توسط یک گذشته تاریک تحت‌الشعاع قرار گرفت: ریپرها؛ گونه‌ای از ماشین‌آلات، که هر ۵۰۰۰۰ سال کل دنیا را از موجودات زنده پاک می‌کنند. رهبران کهکشان افسانه ریپرها را باور نمی‌کردند. اما یک سرباز زنده شدن این افسانه را قبلاً دیده بود.

و حالا سرنوشت کهکشان به او بستگی دارد.

برای درک بیشتر خطر و آشنایی بیشتر با نسخه سوم، می‌توانید این ویدئو را تماشا کنید.

 

بازی به ما نشان می‌دهد که دنیاهای بزرگ‌تر و نیروهای قوی‌تر از انسان می‌توانند وجود داشته باشند، پس یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که اثر جرمی می‌خواهد به ما بگوید، این می‌تواند باشد:

انسان امروزی در بزرگ بودن خود، کاملاً در توهم است.