بازی‌ها گاهی خبر‌های خوب و خیلی وقت‌ها خبرهای بد در مورد آینده به ما می‌دهند. تجربه کردن این اتفاقات در قالب یک بازی شاید تأثیر بیشتری نسبت به دیگر رسانه‌ها داشته باشد. در مجموعه مقالات بازی با آینده، دیدگاه یک بازی از آینده بررسی می‌شود. برای شروع، بهتر است با بازی Remember me شروع کنیم، یک بازی که هشدارهای جدی از آینده به ما می‌دهد.

داستان از چه قرار است؟

بازی در سال ۲۰۸۴ در شهر نئوپاریس (پاریس آینده) رخ می‌دهد، جایی که شرکت ممورایز به نوعی تکنولوژی به نام SenSen دست پیدا کرده که با آن مردم جهان می‌توانند با گجتی که پشت گردنشان نصب می‌شود خاطراتشان را آپلود، یا خاطرات بد را پاک کنند و حتی در صورت نیاز خاطرات جدید دانلود کنند.

نمایی از شهر نئوپاریس

کمی مثبت باشیم

اگر به این اتفاق با دید مثبت نگاه کنیم، اشتراک خاطرات می‌تواند جذاب باشد؛ مثلا می‌توانید خاطرات ماهیگیری یک فرد در آمریکا را دانلود یا خریداری کنید و بلافاصله از تجربیاتش استفاده کنید. یا می‌توانید یک خاطره ناخوش‌آیند را از ذهن حذف کنید.

ربات‌های خدمتکار از جمله تکنولوژی‌هایی است که این بازی نسبتا با دید مثبت به آن‌ نگاه کرده است. ربات‌هایی که خالصانه خدمت می‌کنند و کارهایی مانند تمیز کردن و خرید را بر عهده دارند.

روبات‌های خدمتکار در Remember me

حکومت با تکنولوژی

ممورایز قصد خیری از SenSen ندارد و هدفش حکومت بر دنیا با اشراف یافتن بر اذهان عمومی است. آن‌ها قصد زیر نظر گرفتن کوچک‌ترین حرکت شمارا دارند. در واقع حکومتی که برای کنترل کارهای شما نیاز به هیچ دوربین مداربسته ندارد و فقط کافیست در خاطرات شما که در شبکه ممورایز ذخیره شده‌اند، سرکی بکشد. در صورتی‌ که شما مرتکب خطا بشوید، باید طعم زندان‌های مدرن را بچشید. زندانی که به‌طور متفاوتی با زندانیان برخورد می‌کند و با پاک کردن تدریجی خاطرات زندانی، بدترین شکنجه را به او می‌دهند.

فناوری ما را تغییر خواهد داد

در بازی افرادی بانام لیپر وجود دارند، این افراد روزگاری معتاد دریافت خاطرات بودند که با سوءاستفاده از خاطرات باعث انحطاط مغز خودشان شده‌اند. ممورایز برای جلوگیری از این کار، ارتباط این‌گونه افراد را از شبکه SenSen قطع کرد. پس درنتیجه آنها به آدم‌هایی جهش‌یافته‌ و پرخاشگری تبدیل شدند که تشنه خاطراتند و به افراد مختلف جهت تسخیر خاطرات آنها حمله‌ور می‌شوند. لیپرها اکثرا در فاضلاب‌ها زندگی می‌کنند و معمولا شب هنگام بیرون می‌آیند. کم کم این قضیه دارد همه‌گیر می‌شود و مردم هرچه بیشتر با SenSen درگیر می‌شوند، اخلاقیاتشان تغییر می‌کنند. در اینجا ۲ سوال پیش می‌آید: آیا ما جنبه استفاده یک تکنولوژی جدید را خواهیم داشت؟ آیا قبل از استفاده هر فناوری، جدیدی به پیامدهای آن فکر خواهیم کرد؟

لیپرها در Remember me

انقلابی مدرن رخ خواهد داد

در مقابل ممورایز، اروریست‌ها وجود دارند، مأموریت آن‌ها نابودی ممورایز است. یا به عبارتی دیگر هدف اروریست‌ ایجاد ارور در سیستم ممورایز و در نتیجه نابودی آن است. آنها با کمک شخصی به نام نیلین که یک شکارچی حافظه است می‌خواهند کل سیستم ممورایز را از کار بیندازند. شکارچی حافظه به کسی گفته می‌شود که می‌تواند به SenSen افراد نفوذ و چیزهایی را در خاطرات فرد عوض کند، مثلا می‌تواند خاطره خوش شخصی را با یک تغییر جزئی، به یک کابوس وحشتناک تبدیل کند. اروریست‌ها نه برای شهر یا کشورشان بلکه برای نجات دنیا، تلاش می‌کنند.

تغییر خاطرات در Remember me

با توجه به نمودارهای رشد تکنولوژی، چیزی که Remember Me به ما نشان می‌دهد، چیزی دور از ذهن نیست و کاملاً می‌تواند صحت داشته باشد. پیشرفت تکنولوژی موجب شگفتی همه ماست و همه آن‌ها می‌توانند جالب باشند، ولی بهتر است قبل از استفاده هر تکنولوژی جدیدی درباره آن خوب فکر کنیم تا مجبور به قیام علیه چیزی که خودمان ساخته‌ایم نشویم.