اگر به یاد داشته باشید چند سال پیش اپلیکیشن موبایل نیمباز برای اولین بار امکان چت با ربات‌ها را به پلت‌فرم خود اضافه کرده بود. این ربات برای کاربران طالع بینی می‌کرد و می‌توانست در مورد آب‌وهوا صحبت کند. گرچه برنامه‌ی نیمباز خیلی زود فروخته شد اما ایده‌ای که آن زمان اجرا کرده بود بسیار مفید به نظر می‌آمد.

امروزه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان زیادی مانند پیغام‌رسان فیسبوک، واتس‌اپ، اسلک و تلگرام وجود دارند که می‌توان ربات‌های مانند ربات نیمباز را برای آن‌ها ساخت. به هر حال تلگرام اولین برنامه‌ای است که توانسته به محبوبیت این ویژگی در میان کاربرانش پی ببرد.

پاول دوروو (Pavel Durov)، بنیان‌گذار شبکه‌ی اجتماعی روسی VK، به تازگی برای من توضیح داده است که چگونه می‌توان با در اختیار داشتن API های یک اپلیکیشن ربات‌های هوشمندی برای آن‌ها ساخت.

این یک شانس استثنایی برای استارتاپ‌هایی مانند تلگرام است که می تواند به قابلیتی جالب برای این برنامه تبدیل شود. ویژگی که نمی‌توان در شبکه‌هایی مانند توییتر اجرا کرد. کاری که این ربات‌ها انجام می‌دهند در عمل مانند هوشمندی سیستم جستجوی تصویر بینگ و یا یک ربات نظرسنجی است.

در بسیاری از این موارد حتی لازم نیست که کاربران چیزی را تایپ کنند زیرا ربات گزینه‌های لازم را برای انتخاب کاربر ارائه می‌دهد. برای درک این مسئله، در صفحه‌ی چت یکی از دوستان خود در تلگرام عبارت HotorBot@ را تایپ کنید و نتیجه را مشاهده نمایید. این ربات برای شما یک دوست متناسب با شخصیت‌تان را پیدا می‌کند.

ربات دیگری که می‌توان مثال زد با تایپ عبارت ratestickerbot@ در صفحه‌ی چت تلگرام به کار می‌افتد. این ربات استیکر های تلگرام را به صورت رندم برای‌ کاربر نمایش می‌دهد.

در ادامه نمونه‌های جدیدی از این ربات‌ها مثال زده شده است که به تازگی برای نسخه‌ی بتای تلگرام عرضه شده اند:

ImageBot@:

یک کلمه برای ربات می‌فرستید و ربات عکس مرتبط با آن را برای‌تان ارسال می‌کند.

TriviaBot@:

دانش خود را با این ربات و رقابت با سایر دوستان‌تان بسنجید.

PollBot@:

برای رای‌گیری در گروه‌ها می‌توان از این ربات استفاده کرد.

AlertBot@:

یک زمان مشخص تعیین کنید تا این ربات به شما یادآوری کند.

GithubBot@:

با این ربات می‌توانید آپدیت‌های Github را دنبال کنید.

جالب اینجاست که توسعه‌دهندگان تنها با صرف چند ساعت می توانند ربات های جالبی را بسازنند. کافی است پیام BotFather@ را برای تلگرام بفرستند و از یک API ساده‌ی HTTPS برای کنترل ربات خود استفاده کنند.

ربات‌ها کمی متفاوت‌تر از کاربران معمولی عمل می‌کنند مثلا رابط کاربری متفاوتی دارند و وقتی به یک گروه اضافه می‌شوند، نمی‌توانند پیام‌های قبلی گروه را رصد کنند.

علاوه براین ربات‌های تلگرام می‌توانند به صورت ویروسی در همه جا منتشر شوند. هر پیامی که فرستاده می‌شود شامل یک لینک به فرستنده‌ی اصلی است. بنابراین هر پیامی که ربات شما برای افراد و گروه‌های دیگر می‌فرستد، می‌تواند کپی شود. به این ترتیب این پیام می‌تواند به صورت ویروسی در همه جا منتشر شود. همه‌ی ربات‌ها یک دکمه‌ی افزودن به گروه و یک دکمه اشتراک گذاری دارند.

ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان به ربات‌های تلگرام اضافه کرد. کار این ربات‌ها زمانی جالب‌تر می‌شود که بتوان در پلت‌فرم‌های دیگری مانند مسنجر فیسبوک نیز از آن‌ها استفاده کرد. به هر حال این قابلیت به یکی از مزیت‌های رقابتی اپلیکیشن تلگرام در کنار سایر برنامه‌های پیام‌رسان تبدیل شده است.