مراکز داده‌ی گوگل با این همه اطلاعات و جست وجوهای روزانه، همواره مورد توجه همگان بوده است. با وجود حجم زیاد اطلاعات و سرویس های زیادی که  این شرکت در اختیار کاربران قرار می‌دهد، کم دیده شده است که سایت‌های گوگل از کار بیافتند و یا مشکلی در ارائه‌ی سرویس های آن رخ دهد. برای همین خالی از لطف نخواهد بود اگر نگاه زیر چشمی به مراکز داده‌ی قدرتمند گوگل داشته باشیم. در این مطلب برخی از اطلاعات کلیدی این تجهیزات در قالب یک سری پرسش و پاسخ‌های متداول مطرح شده است.

با وجود اینکه خود گوگل معتقد است جزییات زیادی را از مراکز داده‌ی خود  با همه درمیان گذاشته است ولی تصور من این است که در سخن گفتن بسیار محتاطانه عمل می‌کند. به هر حال سرورهای یک شرکت به عنوان مغز متفکر آن شرکت محسوب می‌شوند و گوگل حق دارد در اینباره دقت بیشتری به خرج دهد.

چرا گوگل درباره‌ی مراکز داده‌ی خود مخفی کاری می‌کند؟

عملکرد سرورهای گوگل یکی از مزیت های رقابتی گوگل است و جزییاتی مانند اندازه و نحوه استفاده از قدرت دیتاسنتر ها می‌تواند برای شرکت های دیگر با ارزش باشد. برای همین سعی می‌کند تا کمتر درباره‌ی این تأسیسات سخن بگوید.

گوگل چند دیتاسنتر دارد؟

کسی نمی‌داند که گوگل دقیقا چند دیتاسنتر دارد. البته می‌توان حدس زد که ده ها دیتاسنتر  وظیفه‌ی پشتیبانی از داده های گوگل را داشته باشند. حداقل می‌دانیم که ۱۲ دیتا سنتر در امریکا و  ۵ تای دیگر نیز در اروپا وجود دارد.

این دیتاسنتر ها کجاها قرار دارند؟

گوگل در سال ۲۰۰۷ تعدادی از مراکز داده‌ی جدید خود را معرفی کرد اما مراکز داده های قدیمی این شرکت همچنان بی نام و نشان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. گوگل ۴۵۰ هزار سرور در دیتاسنتر های مختلف در سراسر دنیا دارد ولی همه‌ی این مراکز داده متعلق به شرکت گوگل نیستند و کسی نمی‌داند که چه تعداد از این مراکز داده تحت مالکیت گوگل است. در واقع گوگل سرورهای خود را در کنار سرورهای شرکت های دیگر در این دیتاسنتر  ها نگهداری می‌کند. دیتا سنترهای این غول دنیای فناوری، در اقصی نقاط دنیا پراکنده بوده و تقریبا همه آن ها از استانداردهای سبز پیروی می‌کنند.

گوگل سرورهای جدید خود را در کدام منطقه احداث خواهد کرد؟

در حال حاضر بیشتر تمرکز گوگل روی کشور های آسیایی متمرکز شده است و قصد دارد مراکز داده‌ی بیشتری را در این منطقه بنا کند.

وسعت دیتا سنترهای گوگل چقدر است؟

این شرکت بزرگ تاکنون درباره‌ی اندازه‌ی دیتا سنترهای خود سخنی نگفته است ولی در مجله های فناوری اطلاعات بخش‌هایی از وسعت دیتاسنترهای گوگل منتشر شده است. برای مثال بر اساس گزارشی از مجله‌ی هارپر، دیتاسنترهای گوگل در شهر Dalles  شامل سه ساختمان اصلی به مساحت ۷۰ هزار فوت مربع، ساختمان اداری ۲۰ هزار فوت مربعی، ۱۶ هزار فوت مربع برای خوابگاه کارمندان و مساحتی به بزرگی ۱۸ هزار متر مربع برای برج‌های خنک کننده‌ی تاسیسات می‌باشد.

دیتاسنتر های گوگل بیشتر در چه مکان هایی احداث می‌شوند؟

عوامل زیادی در این انتخاب تاثیر دارند. برای مثال مناطقی که برق ارزان قیمت برای انرژی مورد نیاز دیتا سنترها وجود داشته باشد، در اولویت قرار دارند. البته گوگل سعی می‌کند از انرژهای سبز و تجدید پذیر برای تولید این نیروی برق استفاده کند. برای مثال دیتا سنتر Dalles به خاطر انتقال انرژی از رودخانه کلمبیا در این محل احداث شده است.

نزدیکی به منابع آب برای استفاده در برج های خنک کننده‌ی سایت،  مناطق بزرگ و نزدیک به جاده های اصلی و فاصله‌ی با دیگر دیتاسنترها از عواملی است که در انتخاب مکان دیتا سنترها تاثیر گذار است. برخی معتقدند گوگل در انتخاب مکان دیتا سنترهای خود حساسیت زیادی به خرج می‌دهد چون می‌خواهد زمان تاخیر بسیاری کمی برای داده های خود داشته باشد. البته انگیزه های مالیاتی نیز نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کند. قانون‌گذاران در کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، اوکلاهما و آیووا تخفیف مالیاتی خوبی را برای گوگل در نظر گرفته اند.

چه مقدار انرژی در این مراکز مصرف می‌شود؟

هر دیتا سنتر گوگل حداقل ۵۰ مگاوات برق مصرف می‌کند که البته برخی برآوردها عدد ۱۰۳ را برای آن بیان می‌کند. این عدد تقریبا برابر با عددی است که مجله‌ی هارپر برای مرکز Dalles حدس زده است. به هر حال گوگل سعی می‌کند تا میزان برق مصرفی خود را از رسانه ها پنهان نماید.

چه نوع سخت افزار و نرم افزاری در این دیتا سنترها استفاده می‌شود؟

وب سرورهای گوگل از یک منبع بسیار قوی تغذیه‌ می‌کنند. برای ساختمان دیتا سنترها نیز  از اترنت ۱۰ گیگابایت استفاده شده است. نرم افزار هایی که گوگل در دیتا سنترهای خود استفاده می‌کند در ادامه امده است.

Google FileSystem

یک فایل سیستمی توزیع شده برای فشرده سازی اطلاعات است. این سیستم تحمل خطای بالایی دارد و می‌تواند حتی روی سخت افزار های ارزان قیمت نیز به خوبی کار کند.

Google Web Server

نسخه‌ی سفارشی شده ای از وب سرور اپاچی که برای میزبانی سایت های گوگل از ان استفاده می‌شود.

Map Radius

مدل برنامه نویسی برای تولید و پردازش مجموعه داده های بزرگ.

Big Table

یک سامانه‌ی پایگاه داده ای بزرگ برای مدیریت داده سازمان یافته که مقیاس بسیار بزرگی دارند. داده های بسیاری از پروژه های بزرگ گوگل از جمله گوگل ارث در این پایگاه داده ذخیره می‌شود.