در دهه‌ای که گذشت شاهد چهار تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل بودیم.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی کلی بر تأثیر این تحولات بر روی زندگی، کسب و کار و دنیای اطرافمان داشته باشیم.
در سال ۲۰۱۱ پیتر سیل جمله معروفی در این مورد گفت:

هدف ما ماشین‌های پرنده بود ولی در عوض ۱۴۰ کاراکتر توییتر نصیب‌مان شد.

اکنون ماشین‌های پرنده در حال ساخته‌شدن هستند.

در این مطلب نیز می‌خواهیم به بررسی آخرین تحولات در عرصه‌ی خودرو‌های بدون سرنشین، روبات‌های کنترل از راه دور و دنیا‌های مجازی، هایپرلوپ‌ها و حمل‌ونقل هوایی نقطه به نقطه بپردازیم. که هرکدام به نوبه‌ی خود می‌توانند تأثیر بسزایی در زندگی، کسب‌و‌کار و تعاملات ما داشته باشند.

خودرو‌های بدون راننده

خودرو‌های بدون راننده هر روز بیش از پیش به مرحله تولید نزدیک‌تر می‌شوند. تمامی شرکت‌های عظیم خودرو سازی در حال توسعه خودرو‌های بدون راننده هستند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۵ شاهد حضور ۴۵ میلیون خودرو بدون راننده در جاده‌ها باشیم که این امر قطعاً تغییرات زیادی را در زندگی ما ایجاد خواهد کرد.

بی‌شک خودروهای بدون راننده در حفظ جان افراد نیز بسیار مؤثر خواهند بود. هم‌اکنون سالانه حدود ۱.۲ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. اما خودرو‌های بدون راننده در حالت مستی رانندگی نمی‌کنند، حواسشان با تلفن‌های همراه پرت نمی‌شود، آلزایمر نمی‌گیرند و حین رانندگی خوابشان نمی‌برد!

اصلاح فضای موجود: در حالت کلی فضای مورد نیاز برای خودرو‌های بدون سر‌نشین یک هشتم خودرو‌های عادی است که این امر باعث بهره‌وری بیشتر از فضای شهری می‌شود. در شهر لس‌آنجلس حدود نیمی از فضای شهر به گاراژ‌ها، جاده‌ها و پارکینگ‌هایی برای خودرو‌ها تعلق دارد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی: امروزه ما نزدیک به ۲۵ درصد از انرژی موجود را صرف رفت‌وآمدهای شخصی می‌کنیم و ۲۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای توسط اتومبیل‌ها تولید می‌شوند.

صرفه‌جویی در هزینه: یک ماشین شخصی با احتساب هزینه بیمه و پارکینگ آن برای شما چیزی حدود ۴۰۰۰ پوند هزینه‌خواهد داشت. خودرو‌های برقی می‌توانند تا ۹۰ درصد در هزینه‌های حمل‌ونقلی شما صرفه‌جویی کنند.

اما بهتر از همه‌ی این‌ها این است که ماشین‌ها می‌توانند به تمامی نیاز‌های شما پاسخ دهند. به عنوان مثال وقتی نیاز به استراحت دارید می‌توانید یک ماشین با تخت‌خواب سفارش دهید. یا اگر می‌خواهید مهمانی بگیرید؟ ماشینی پر از نوشیدنی سفارش دهید. اگر هم قرار کاری دارید می‌توانید یک اطاق کنفرانس در ماشین‌تان ایجاد کنید!

روبات‌هایی با کنترل از راه دور و دنیا‌های مجازی

بنا به گزارش انجمن جهانی سفر‌های تجاری، در سال ۲۰۱۵ تنها در ایالات متحده حدود ۴۹۰.۴ میلیون سفر تجاری رخ داده که این سفر‌ها چیزی حدود ۳۱۰ میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.

روش "مسافرت جسمانی" از جایی به جای دیگر برای یک قرار کاری به زودی از رده خارج خواهد شد.
در عوض شما به یک جهان مجازی متصل خواهید شد و یا توسط یک روبات پرتوئی، ارتباطی به صورت مجازی برقرار خواهید کرد. تاکنون شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، سونی، HTC  و بسیاری از شرکت‌های دیگر برای توسعه سخت‌افزار‌ها و کسب تجربه در این زمینه میلیارد‌ها دلار هزینه کرده‌اند.

فراتر از صرفه‌جویی در هزینه یک سفر هوایی از لس‌آنجلس به نیویورک، باز هم یک "ملاقات شخصی" روش مناسبی به نظر نمی‌رسد. هنگامی که توسط یک لینک مجازی و یا یک روبات کنترل از راه دور با شخصی صحبت می‌کنید می‌توانید با هم تعاملات چشمی نیز داشته باشید، و اطلاعات مفیدی از مکالمات قبلی‌ برایتان یاد‌آوری شود و تعاملات می‌توانند از طریق راه‌های بی‌شماری بهبود یابند.

در دهه‌های آینده کنفرانس‌ها، جلسات، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و شاید حتی قرار‌های دوستانه شما به شکل از راه دور و توسط دنیا‌های مجازی میسر خواهند بود. و همین که از دست جست‌و‌جو‌های شدید ادارات امنیت حمل و نقل هوایی در فرودگاه‌ها رهایی خواهید یافت به تمامی این‌ زحمات می‌ارزد.

من شخصاً از ۱۵ روبات برای ارتباط با دفاترم در نقاط مختلفی مانند اکسپریا در لس‌آنجلس، دانشگاه تکینگی، شرکت هیومن لانجویتی در سان‌دیگو و شرکت پانتری رسورسز در سیاتل بهره می‌گیرم. در نتیجه می‌توانم در عرض یک روز و فقط با چند کلیک ساده به کار‌هایم در چهار شهر مختلف رسیدگی کنم.

هایپرلوپ

چند سال پیش کالیفرنیا پیشنهاد احداث یک ریل قطار پرسرعت بین شهر‌های لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو را ارائه کرد که سرانجام این طرح با هزینه ۶۹ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

در پاسخ به این طرح ایلان ماسک (بنیانگذار تسلا و SpaceX) مقاله‌ای در‌باره یک سیستم حمل‌و‌نقل خیالی به نام هایپرلوپ منتشر کرد. به گفته وی این سیستم "چیزی ما بین یک هواپیمای کنکورد، یک ریل‌گان و یک میز هاکی روی هوا" بود که تنها با ۱۰ درصد از هزینه ساخت قطار پرسرعت می‌توان آن را تولید کرد.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟! بله هایپرلوپ هم‌اکنون در حال طراحی و ساخته شدن است. زمانی که این وسیله ساخته شود قادر خواهد بود با یک رکورد بازدهی انرژی محموله‌ها و انسان‌ها را با سرعتی بیش از یک هواپیمای تجاری (چیزی بیش از ۷۰۰ مایل در ساعت) در بین شهر‌ها جا‌به‌جا کند.

هایپر لوپ که ماسک به آن لقب "حالت پنجم" را داده است به سرعت یک هواپیما حرکت می‌کند و ارزان‌تر از یک قطار است. همچنین این وسیله در هر آب و هوایی در دسترس خواهد بود و فاقد آلودگی است.

اگر مردم قادر باشند مسافت بین شهر‌های لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو را در ۳۰ دقیقه و همچنین لس‌آنجلس به لاس‌وگاس را در عرض ۲۰ دقیقه و یا نیویورک و فیلادلفیلا را در ۱۰ دقیقه بپیمایند مترو‌های شهری از کار می‌افتند و مرز بین شهر‌ها عملا از بین می‌رود. همچنین این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت مسکن و ازدحام بیش از حد مردم در شهر‌ها را در پی داشته باشد.

یک تیم متخصص و زبده از مهندسین به شدت مشغول کار بر روی پروژه‌ی فناوری هایپرلوپ هستند. این شرکت توسط یک سرمایه‌گذار ایرانی الاصل به نام شروین پیشه‌ور و یکی از مهندسین سابق شرکت SpaceX به نام بروگان بمبروگان تأسیس شده است.

من افتخار این را داشتم که در کنار شروین، بروگان، جو لانسدیل (بنیان‌گذار پلانتیر و Formation 8)، جیم مسینا (مدیر فعالیت‌های انتخاباتی اوباما) و دیوید ساکس (بنیان‌گذار PayPal و Yammer) به عنوان یکی از اعضای هیئت مؤسس این شرکت حضور داشته باشم.

حمل و نقل هوایی نقطه به نقطه

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد برخی از انواع ماشین‌های پرنده در حال ساخته‌شدن هستند. این امر نیاز به بهره‌گیری از این سه فناوری همگرا دارد: باتری‌هایی با تراکم انرژی بالا، مسیر‌یاب مستقل از طریق GPS و مواد سبک با مقاومت بالا.

بنیاد اکسپرایز برای الهام دادن به پیشرفت و حرکت در این عرصه بر روی پروژه چندین میلیون دلاری انتقال‌دهنده اکسپرایز کار می‌کند.

هم‌اکنون طراحان بسیاری در شرکت‌های مختلف بر روی ساختن ماشین‌های حمل‌و‌نقل شخصی با قابلیت پرواز و فرود عمودی تمرکز کرده‌اند. وسیله‌ای که شما سوار آن می‌شوید و می‌گویید "لطفا مرا به مرکز لس‌آنجلس ببر" سپس این وسیله از روی زمین بلند می‌شود و شما را در ارتفاع ۵۰۰ فوتی از سطح زمین به سمت مقصدتان می‌برد.

یک کمپانی به نام زی‌آرئو (Zee Aero) که توسط گوگل تأمین مالی می‌شود در حال بررسی و تولید نوعی از این ماشین‌های پرنده است. این ماشین‌ها با استفاده از موتور‌های الکتریکی کوچکی که چهار پره‌ ملخی را به حرکت درمی‌آورند قابلیت پرواز و فرود به صورت عمودی را دارند. اندازه این ماشین‌ها به اندازه‌ای است که می‌توانند دریک پارکینگ استاندارد مرکز خرید قرار بگیرند.

یکی دیگر از این ماشین‌ها ولوکوپتر (e-volo) نام دارد که یک وسیله‌ی الکتریکی ۱۸ روتری با گنجایش دو سر‌نشین است.
من نام این وسایل نقلیه نقطه به نقطه را "ماشین‌های پرنده" و یا "مولتی کوپتر‌های حامل انسان" گذاشته‌ام. آن‌ها چیزی مابین یک جت پک شخصی و اتومبیل‌های شخصی شما هستند، شاید بهتر است بگوییم نوعی از هلی‌کوپتر‌های برقی هستند که منطبق بر نیازهای جوامع امروزی‌اند.

این وسایل برای شهر‌های شلوغ مانند یک موهبت الهی خواهند بود و برای مکان‌هایی مانند آفریقا که در فصل‌های بارانی عبورومرور در آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد، مانند جهش از خط تلفن مسی به سمت وایرلس‌اند!

آینده حمل‌و‌نقل بسیار هیجان‌انگیز است و نوید یک حمل‌و‌نقل سریع، ارزان، امن، پاک و لذت‌بخش را می‌دهد.