گاهی اوقات افراد تفسیرهای متفاوتی از کلمات شما در نظر می‌گیرند، واضح است که علم عصب‌شناسی در این اتفاق دخیل است. با توجه به مطالعه‌ی منتشر شده در مجله Neurocomputing مغز افراد استنباط‌های متفاوتی نسبت به یک کلمه دارند.

به عبارت دیگر، هر کلمه در مغز یک فرد موج متفاوتی نسبت به همان کلمه در مغز فرد دیگر منتشر می‌کند. محققان معتقدند این امواج می‌تواند یک راه کاملا جدید و ایمن برای تشخیص هویت و ورود به دستگاه‌های الکترونیکی باشد.
در این آزمایش محققان دیودهای الکتریکی را روی سر ۴۵ نفر داوطلب قرار دادند، علامت‌های اختصاری مانند CIA ،DVD را خواندند و امواج مغزی داوطلبان را ثبت کردند. سپس با بررسی پاسخ‌های عصبی متوجه شدند که تفاوت‌های اساسی بین امواج منتشر شده توسط افراد وجود دارد. 

هنگامی که محققان دوباره این آزمایش را تکرار کردند متوجه شدند کامپیوتر می‌تواند شرکت‌کنندگان را  براساس پاسخ‌های عصبی که قبلا داده بودند با دقت ۹۴ درصد شناسایی کند.

brainprint


متخصصان علم اعصاب معتقدند که این تغییرات از حافظه معنایی افراد (بخشی از حافظه بلندمدت که شامل دانش عمومی در مورد جهان است) ناشی می‌شود. به عبارت دیگر حتی وقتی اطلاعات یکسان است، مغز این اطلاعات را با اطلاعات دیگر مرتبط می‌کند و یک الگوی منحصربه‌فرد از امواج مغزی ایجاد می‌شود. این بیومتریک جالب بهترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص افراد توسط دستگاه‌های الکترونیکی است.

با این‌که شناسایی افراد توسط امواج مغزی‌ یک تکنیک توسعه‌یافته است و برای ورود سریع به کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند مفید باشد، اما "اسکن مغز" برای آن امری ضروری است. بنابراین به این زودی‌ها نمی‌تواند جایگزین اثرانگشت شود، چرا که هیچ‌کس راضی نیست تمام‌وقت دیود را روی سرش نگه دارد. محققان در تلاش هستند تا راه‌های بهتری برای بهره‌مند شدن از این امواج کشف کنند.