همان‌طور که انتظارش می‌رود بیشترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اخیر روی استارتاپهای سیلیکون ولی صورت گرفته‌اند، اما تحقیقات سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که این روند در حال تغییر کردن است و تمرکزها بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری روی بازارهای دیجیتالی آسیا سوق پیدا کرده است.

قطعا دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد، با این‌که سیلیکون ولی مهد تکنولوژی‌های جهان است اما آسیا نیز دارای بازاری عظیم، نوآورانه و به شدت در حال تحول و توسعه است. همین موضوع باعث شد تا نگاهی به ۱۰ استارتاپ برتر آسیا و کشورهایی که این استارتاپ‌ها را توسعه داده‌اند، بیندازیم.

۱) Fiverr -  فلسطین اشغالی (اسرائیل)

این شرکت در سال ۲۰۱۰ توسط shai wininger و micha kaufman در فلسطین اشغالی راه‌اندازی شد. Fiverr یک بازار آنلاین جهانی است که در آن خدمات مختلفی عرضه می‌شود. در Fiverr با بیش از ۷۵۰۰۰۰ سرویس ارائه‌شده از ۲۰۰ کشوردنیا، هیچ مشکلی در پیدا کردن چیزی که نیاز دارید نخواهید داشت. اگر هم نیازی داشتید که خدماتی برای آن عرضه نشده می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید، مطمئنا افرادی خواهند بود که پاسخگوی نیازتان باشند.

این سایت در درجه‌ی اول متعلق به فریلنسرها است، آن‌ها از این سایت استفاده می‌کنند تا خدمات خود را به مشتریان در سراسر جهان عرضه کنند. خدمات عرضه شده برای اولین بار از ۵ دلار شروع می‌شود، اسم سایت نیز از همین منظر انتخاب شده است. (رنکینگ جهانی ۱۶)

۲) Mixi - ژاپن

یک جامعه‌ی آنلاین ژاپنی برای به‌اشتراک‌گذاری نظرات خود از طریق یک تالار گفتگوی آنلاین و راهی برای بیان سلایق و سرگرمی‌ها است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. بیشتر تمرکز mixi روی سرگرمی و ملاقات با افراد جدید براساس منافع مشترک است. کاربران در این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند به ارسال و دریافت پیام بپردازند، خاطرات خود را بنویسند، خاطرات دیگران را بخوانند و در مورد آن‌ اظهار نظر کنند.

تحقیقات نشان داده‌ که بسیاری از کاربران به خصوص زنان، صمیمیت موجود در mixi را به سایر شبکه‌های اجتماعی موجود مانند فیسبوک ترجیه می‌دهند، به همین جهت تعداد کاربران ژاپنی فیسبوک به شدت کم است. (رنکینگ جهانی ۲۵)

استارت آپ ژاپنی mixi

۳) Tabelog - ژاپن

این وب‌سایت در پیدا کردن بهترین رستوران‌ها و غذاهایی که هم‌اکنون در نزدیکی منطقه‌ی شما قرار دارد کمک می‌کند و هم‌چنین یک فضای آنلاین برای به‌اشتراک‌گذاری تجربه‌ی غذا خوردن در رستوران‌های مختلف است. Tabelog یکی از شرکت‌های تابعه‌ی استارتاپ Kakaku است که در ادامه در مورد آن خواهید خواند. (رنکینگ جهانی ۲۹)

۴) wix - اسرائیل

Wix یک پلتفرم توسعه‌ی وب مبتنی بر کلود است که به کاربرانش کمک می‌کند تنها با چند کلیک بدون کدنویسی و یا مهارت‌های موردنیاز برای طراحی، به ایجاد وب‌سایت‌های حرفه‌ای بپردازند.


این وب‌سایت بر روی یک مدل کسب‌وکاری فریمیوم ساخته شده است و درآمد آن از طریق ارتقا خدمات کاربرانش است، به طوریکه حذف تبلیغات، اضافه کردن قابلیت‌های تجارت الکترونیک، ذخیره‌سازی داده‌ها و پهنای باند اضافی در ازای پرداخت پول توسط کاربران امکان‌پذیر است. این استارتاپ نیز توسط اسرائیلی‌ها توسعه داده‌ شده و Avishai Abrahami، Nadav Abrahami و Giora Kaplan بنیان‌گذاران آن هستند. (رنکینگ جهانی ۳۰)

۵) Kakaku - ژاپن

سایت ژاپنی کاکاکو یک ابزار بسیار ضروری برای خریدارن است که در سال ۱۹۹۷ توسط Tanaka Minoru بنیان نهاده شده است. با استفاده از این سایت کاربران می‌توانند قیمت لوازم مختلف را مقایسه کنند و ارزان‌ترین قیمت را انتخاب کنند. از ویژگی‌های مفید دیگر کاکاکو نمایش نوسانات اخیر قیمت به وسیله‌ی یک چارت خطی بر حسب زمان است، بنابراین کاربر با مقایسه‌ی چارت‌ها نسبت به خریدهایش برنامه‌ریزی می‌کند. علاوه بر این‌ها یکی از استفاده‌های عمده‎‌ای که از کاکاکو می‌شود، مطالعه نقد و بررسی‌های کاربران است که نسبت به محصولات مختلف ارائه می‌شود.(رنکینگ جهانی ۳۲)

۶) Lazada andonesia - اندونزی

Lazada یک مرکز خرید آنلاین است که طیف گسترده‌ای از محصولات اعم از کتاب، اسباب‌بازی، محصولات آرایشی، تجهیزات پزشکی و غیره در آن موجود است. این وب‌سایت در سال ۲۰۱۳ توسط  Thomas Damek  تاسیس شده  است. lazada اندونزی یکی از شاخه‌های شبکه‌ی گسترده‌ی آنلاین جنوب شرقی آسیا (شامل اندونزی، مالزی، فیلیپین، ویتنام، تایلند) است. آن‌ها از مدل پرداخت COD (پرداخت در محل) استفاده می‌کنند که در آسیای جنوب‌شرقی بسیار محبوب است. (رنکینگ جهانی ۵۹)

۷) Freshdesk - هند

freshdesk یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای مبتنی بر کلود (cloud-base) است که در سال ۲۰۱۱ توسط هندی‌ها تاسیس شد. هم‌اکنون مقر آن در کالیفرنیا است. محصول شاخص این شرکت نرم‌افزار پشتیبانی از مشتری است که کانال‌های ارتباطی مختلف مانند ایمیل، تلفن و شبکه‌های اجتماعی را به ارمغان می‌آورد و ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان‌شان را تسهیل می‌بخشد. هم‌چنین اجازه می‌دهد کسب‌وکارها کیفیت پشتیبانی پس از فروش خود را با مجموعه‌ای از پارامترها تجزیه و تحلیل کنند. موسسان این شرکت Girish Mathrubootham و Shan Krishnasamy هستند. (رنکینگ جهانی ۶۶)

۸) Zozotown - ژاپن

یکی از سایت‌‌های مد ژاپنی است که در سال ۱۹۹۸ با یک فروشگاه کوچک شروع به کار کرد و سپس در سال ۲۰۰۴ وارد فضای آنلاین شد. اکنون Zozotown به عنوان بزرگ‌ترین سایت مد و خرید آنلاین ژاپنی در حال رشد و توسعه است. اخیرا با اضافه کردن پی‌پال به عنوان سیستم پرداخت منحصر به فرد خود در حال ارائه‌ی مد ژاپنی به سراسر جهان است. مدیر عامل این سایت مد ژاپنی yusaku maezawa است (رنکینگ جهانی ۶۹)

استارت آپ ژاپنی zozotown

۹) Lintas.me - اندونزی

lintasme سال ۲۰۰۷ با عنوان lintasberita شروع به کار کرد و وب‌سایتی مانند رددیت بود که یک سرویس به اشتراک‌گذاری محتوا به حساب می‌آمد، اما به دلیل مشکلاتی که در کسب درآمد به وجود آمد تصمیم به ایجاد تغییراتی در مدل کسب‌وکاری خود کرد. در اواخر سال ۲۰۱۰ نام خود را به lintasme تغییر داد.

هم‌اکنون lintasme یک پورتال تولید محتوا توسط کاربر است که وب‌سایت‌های مختلف برای دریافت ترافیک ورودی اضافی پست‌های خود را به این وب‌سایت می‌فرستند. lintasme متعهد شده است که بهترین مطالب را از سراسر وبلاگ‌ها در اختیار کاربرانش قرار دهد.مدیرعامل کنونی این وب‌سایت David Wyne ika است. (رنکینگ جهانی ۷۳)

lintasme

۱۰) Wechat - چین

وی‌چت یک سرویس پیام‌رسانی چینی است که در سال ۲۰۱۱ توسط تنسنت (شرکت هلدینگ اینترنتی چینی) ایجاد شده است. این نرم‌افزار تمام نیازهای ارتباطات اجتماعی کاربران را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد، پیام متنی، چت صوتی، ویدیو، به اشتراک‌گذاری تصویر و غیره. این نرم‌افزار به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی در ایران فیلتر شده است.

ویچت

همان‌طور که دیدید کشورهای ژاپن، اندونزی و اسرائیل از میان ۴۹ کشور آسیایی بهترین وضعیت را به خود اختصاص داده‌اند. هند، چین و سنگاپور هم در حال توسعه هستند و پیش بینی شده در آینده‌ای نزدیک این کشورها به مرکز تکنولوژی جهان تبدیل خواهند شد.

لازم به ذکر است استارتاپهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردم براساس رتبه‌بندی وب‌سایت Startupranking انتخاب شده‌اند و معیارهایی که این وب‌سایت برای انتخاب آن‌ها در نظر گرفته است SR و  SW هستند که میزان اهمیت استارتاپ را براساس عوامل موثر بر صفحات جستجو، لینک‌های دریافتی و تعاملات شبکه‌های اجتماعی می‌سنجد. هم‌چنین بسیاری از استارتاپها هنوز در این وب‌سایت ثبت نشده‌اند، لذا این وب‌سایت مقایسه را تنها میان وب‌سایت‌های ثبت شده انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه وب‌سایت‌های مانند CNN و TheNextWeb نیز رده‌بندی‌های مشابهی را برای استارتاپ‌های آسیایی دارند، سعی می‌کنم در مطالب آینده به آن‌ها نیز بپردازم.