اریک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل، به تازگی تقدیرنامه ای را از سازمان کودکان گم‌شده و استثمارشده (NCMEC) دریافت کرده است که از اقدامات گوگل در راستای مبارزه با سواستفاده‌‌های جنسی از کودکان قدردانی می‌کند.

گوگل علاوه بر اینکه اقدامات زیادی را در راستای افزایش آگاهی مردم در این رابطه انجام داده است، یکی از حامیان اصلی این شرکت نیز می‌باشد. اشمیت در سخنرانی این مراسم بارها ابراز کرد که کارمندان گوگل با رضایت شخصی خود کارهای مرتبط با این مرکز را انجام می‌دهند و گوگل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ۲۰ درصد از زمان کاری خود را صرف پروژه های مرکز NCMEC نمایند.  حتی به برنامه نویسانی که تمام زمان خود را صرف پیدا کردن راه حل های فنی برای جلوگیری از انتشار پورنوگرافی های کودکان در وب می‌کنند، بورسیه تعلق می‌گیرد.

گوگل ابزاری را توسعه داده است تا تصاویر پورنوگرافی کودکان را به طور اتوماتیک از وب حذف کند. اشمیت در این‌باره می‌گوید:

حذف تصاویر پورنوگرافی کودکان از وب مشکلات فنی بسیاری داشت. این مشکلات راه حلی نداشتند تا زمانی که گوگل و مرکز NCMEC راه حلی برای آن پیدا کرد.

گوگل بیش از ۱۰۰ هزار واژه مورد جست‌وجو برای دسترسی به سایت‌ های پورنوگرافی کودکان را مسدود کرده است. این سیستم فیلترینگ برای ۱۵۸ زبان زنده‌ی دنیا به کار گرفته می‌شود. این نرم‌افزار جدید تمامی جست‌وجوهای گوگل برای سایت‌ های حاوی محتوای پورنوگرافی کودکان و همچنین سایت ‌های لینک‌شده به آن ها را مسدود می‌کند.

کودک آزاری

لیندا کرگ (Linda Krieg)، مدیر اجرایی سازمان حمایت از کودکان گم شده، می‌گوید که همکاری گوگل و دیگر شرکت های فناوری تاثیر خوبی روی فعالیت های شرکتش گذاشته است. او معتقد است که استفاده از فناوری، شکل فعالیت این سازمان را تغییر داده است. برای مثال تصاویر کودکان ربوده شده هر دو سال یکبار به روز می‌شود و چهره‌ی ۲ سال مسن‌تر شده‌ی آن‌ها شبیه سازی می‌شود تا فرآیند پیدا شدن‌شان آسان‌تر شود.

ما چهره‌ی آن ها را زنده نگه می‌داریم تا زودتر شناسایی شوند. البته همین تکنولوژی بستر ناامنی را هم برای کودکان به وجود آورده است. آزارهای جنسی مانند انتشار پورنوگرافی کودکان در وب یکی از همین سوء رفتارها است.

سال گذشته حدود ۱.۱ میلیون مورد پورنوگرافی‌های آنلاین کودکان  گزارش  شده است. جای تاسف اینجاست که  همین تعداد تنها در سه ماه‌ی اول سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.

گوگل برای افزایش آگاهی کاربران در این زمینه بستری را در نظر گرفته است تا مردم اطلاعات بیشتری را در رابطه با مسائلی مانند سوءاستفاده‌ی از کودکان و آزار آن ها بدست آورند.

همچنین ابزاری طراحی شده است که وقتی کاربران عبارت هایی مانند کودک آزاری و نظیر آن را جست و جو می‌کنند، نام مرکز NCMEC  را در صدر نتایج جست و جو ببینند. اشمیت می‌گوید که سایر شرکت های فناوری نیز اقدامات زیادی را برای کمک به اقدامات این سازمان انجام داده اند.

NCMEC با شرکت های فناوری زیادی از جمله گوگل، فیس بوک، توییتر، مایکروسافت و Carfax همکاری داشته است تا مفهوم کودک آزاری بیشتر در میان مردم جا بیفتد.

برای مثال مایکروسافت نیز در موتور جست‌وجوی خود ازسیستم فیلترینگ مشابه آنچه که در  گوگل استفاده می‌شود، بهره می‌برد. اگر به خاطر داشته باشید فیسبوک هم به تازگی اعلام کرد که با اضافه کردن هشدار Amber به فیدهای خبری کاربران این شبکه‌ی اجتماعی قصد دارد تا تلاش جدیدی را برای کمک به پیدا کردن کودکان گمشده آغاز کند. Carfax  نیز  از دسترسی کودکان زیر ۱۳ سال  به وب سایت خود جلوگیری می‌کند.

ما نمی‌توانیم کار خود را بدون کمک آن ها انجام دهیم. تکنولوژی که گوگل و سایر غول های فناوری توسعه داده اند، تاثیر قابل توجهی روی کاری که  ما می‌خواهیم انجام دهیم، دارند.

هرچند مدت زیادی طول خواهد کشید تا تکنولوژی بتواند جلوی تمامی سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان را در جهان بگیرد ولی نکته‌ی مهم اینجاست که صاحبان فناوری مسیر خود را برای یافتن راه‌کاری برای این موضوع آغاز کرده‌اند.