استارتاپ‌ها و رویدادهای استارتاپی بخش بزرگی از هر جامعه‌ی تکنولوژیکی را در بر می‌گیرند. اگر شما هم در این‌گونه رویدادها شرکت کرده باشید بی‌شک می‌دانید که حضور در این جلسات نه تنها اتلاف وقت نیست بلکه می‌تواند اطلاعات مفیدی را در زمینه‌های مختلف ازجمله رویدادهایی که در حال برگزاری هستند در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند.
در واقع رویدادهای استارتاپی این امکان را فراهم می‌کنند تا صاحبان کسب و کار به گسترش شبکه‌سازی خود پرداخته و با مشتریان و سرمایه‌گذاران پروژه‌های مرتبط با کار خود دیدار کنند. در ادامه‌ی این مطلب چند مورد از مهمترین رویدادهای استارتاپی را که در سال ۲۰۱۵ برگزار شده‌اند، معرفی می‌کنیم.

۱. کنفرانس DLD  آلمان

کنفرانس Digital-Life-Design یا همان DLD در سال گذشته ۱۸ تا ۲۰ ژانویه در مونیخ آلمان برگزار شد.  همانگونه که از نام این کنفرانس نیز پیداست به طراحی‌های مربوط به زندگی دیجیتال می‌پردازد تا شبکه‌ای جهانی از نوآوری‌ها و دیجیتالیزه شدن را به وجود آورد و بین رهبران کسب و کارها و صاحب نظران به صورت علمی و فرهنگی ارتباط برقرار کند.

در این کنفرانس بیش از ۱۵۰ سخنران، ۱۰۰۰ شرکت‌کننده، رهبران صنایع و غول‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها حضور داشتند که برای ۱۱ امین بار در داغ‌ترین کنفرانس اروپا گرد هم آمده بودند.

۲. کنفرانس TechChampions

این کنفرانس در ۲۰ام ژانویه در هلسینکی فنلاند برگزار شد. این کنفرانس در واقع رویدادی است که در آن برخی از بهترین شرکت‌های صنعتی گرد هم آمده و به بررسی اکوسیستم تکنولوژی می‌پردازند.

۳. رویداد نهایی Seedstarts World

این رویداد که سال گذشته در ۴ فوریه و در ژنو سوئیس برگزار شد در واقع محلی برای رقابت استارتاپ‌ها در سطح جهانی است. تا امکان رشد سریع آن‌ها فراهم شود زیرا این رویداد سرمایه‌گذاران را به استارتاپ‌های ضروری که امکان رشد سریع‌تری را دارند و برای رقابت با هم از بیش از ۶۰ کشور جهان گرد هم آمده‌اند معرفی می‌کند.

۴. کنفرانس Lift

این کنفرانس ۵ام الی ۷ام فوریه در ژنو سوئیس برگزار شد و در واقع یکی از رویدادهای کلیدی است که در زمینه‌ی نوآوری و فناوری‌های دیجیتال در اروپا برگزار می‌شود. این رویداد به بررسی کسب و کارهای اجتماعی با مفاهیم نوآوری در فناوری به کمک سازمان رویدادهای بین‌المللی در اروپا و آسیا می‌پردازد و محلی برای ارائه‌ی راه‌حل‌های خلاقانه است.

۵. استارتاپ ترکیه

این استارتاپ که ۲۶ام تا ۲۸ام فوریه در آنتالیای ترکیه برگزار شد، یک استارتاپ پیشرو است که در آن بهترین کارآفرینان منطقه، مربیان و شرکت‌های فناوری و سرمایه‌گذاران دور هم جمع می‌شوند. استارتاپ ترکیه محیط مناسبی برای شبکه سازی فراهم می‌کند. این استارتاپ تا کنون میزبان سخنرانانی در سطح جهانی بوده است. مدیران اجرایی شرکت‌های اینترنتی و بنیانگذاران استارتاپ‌ها از سراسر جهان دور هم جمع شده و در مورد برجسته‌ترین و جدیدترین روندهای موجود در کسب و کار به گفتگو می‌پردازند.

۶. کنگره‌ی جهانی موبایل

کنگره‌ی جهانی موبایل که ۲ام تا ۵ام مارس در بارسلونای اسپانیا برگزار شد بزرگترین گردهمایی صنعت تلفن همراه بوده است.

۷. 4YFN

این کنفرانس نیز که ۲ام تا ۵ام مارس در بارسلونای اسپانیا برگزار شد. یک پلت‌فرم کسب و کار است که بر ساخت ایده‌ها و ایجاد روابط پایدار برای استارتاپ‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ برای ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد تمرکز دارد.

۸. WebTomorrow

این کنفرانس که در ۱۰ام مارس در گنت بلژیک برگزار شد به رهبران کسب و کار، کارآفرینان، مدیران و کارشناسان دیجیتال کمک می‌کند تا خود را برای آینده‌ی دیجیتال آماده کنند.

این کنفرانس استارتاپ‌ها و ذهن‌های دیجیتالی بلژیک و کارآفرینان درجه‌ی یک، سرمایه‌گذاران و افراد هم‌فکر را دور هم جمع می‌کند.

گنت نیز که یکی از زیباترین شهرهای اروپا است در سال‌های اخیر به یکی از مناطق فعال استارتاپی و شرکت‌های فناوری تبدیل شده است.

۹. استارتاپ کمپ برلین

این استارتاپ‌کمپ که ۱۳ و ۱۴ام مارس در برلین آلمان برگزار شد بزرگترین رویدادی است که در  مراحل اولیه خود قرار دارد. در این رویداد بنیانگذاران، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دانش‌آموزان سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا بزرگترین رویداد استارتاپی را برگزار کنند که بهترین اطلاعات تماس و تجربه‌های یادگیری ممکن را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.

۱۰. MIPLab

این کنفرانس ۱۳ تا ۱۶ آوریل در جشنواره‌ی کن فرانسه برگزار شد و تنها رقابت جهانی استارتاپ‌های B2B در ساخت برنامه‌ی تلویزیونی و ویدئوهای آنلاین است. در این سیستم‌ها که بر اساس استعداد رهبری می‌شوند زنجیره‌ی ارزشی محتوای تولید شده به شکل سنتی اجرا شده و به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. در واقع این کنفرانس در تلاش است تا به کمک برندها و سیستم‌های عامل از طریق محتوای جذاب و نوآورانه راه‌هایی برای ارتباط با تماشاچیان مشتاق پیدا کند.

۱۱. Startup Day

این رویداد استارتاپی در ۲۵ آوریل در استاکهلم سوئد برگزار شد که در حقیقت کلیدی برای دور هم جمع شدن افرادی است که طرفدار کارآفرینی هستند و سالی یک بار به کمک این رویداد به شبکه‌سازی می‌پردازند.

۱۲. DigitalIK

این کنفرانس که ۲۱ و ۲۲ مه در صوفیه بلغارستان برگزار شد در واقع بزرگترین رویداد فناوری پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی است که با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از بنیانگذاران استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و رهبران کسب و کار و طرفداران تجارت دیجیتال برگزار گردید.

۱۳. فستیوال Pioneers

فستیوال پیشگامان که ۲۸ و ۲۹ مه در وین اتریش برگزار شد یک جشنواره‌ی حماسی فناوری است که برای استارتاپ‌هایی که امکان شبکه‌سازی سطح بالا دارند یک گزینه‌ی فوق‌العاده محسوب می‌شود. این جشنواره با حضور استارتاپ‌های هوشمند، رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران مشتاق به حمایت از ایده‌های بزرگ برگزار می‌شود.

۱۴. Connected Conference

این کنفرانس ۲۸ام تا ۳۰ام مه در پاریس فرانسه برگزار شد. در این کنفرانس رهبران فعال در صنعت اینترنت و فروش الکترونیکی حضور داشتند. این کنفرانس با ایجاد ارتباط بین سخت‌افزار و استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی اینترنت اشیا و خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان برگزار می‌شود.

۱۵. Spark.me

این رویداد در ۱ ژوئن در بودوا واقع در مونته‌نگرو برگزار شد که یک کنفرانس تعاملی است که برای افزایش خلاقیت شرکت‌کنندگان طراحی شده بود. در این کنفرانس امکان ملاقات کسب و کارها با نوآوری دیجیتال فراهم می‌شود و کسب و کارها با فناوری و رهبران نوآوری تلفیق می‌شوند. بازاریابان، استارتاپ‌ها و حرفه‌ای‌های حاضر در این زمینه جزو مهمترین شرکت‌کنندگان این کنفرانس هستند.

۱۶. Futur en Seine

این کنفرانس که ۱۱ام تا ۱۴ام ژوئن در پاریس فرانسه برگزار شد در واقع یک جشنواره‌ی دیجیتالی است که آخرین نوآوری‌های بین‌المللی دیجیتال در اختیار متخصصان و عموم مردم قرار می‌گیرد.

۱۷. استارتاپ Extreme

این استارتاپ ۱۶ام تا ۱۹ام ژوئن در واس نروژ برگزار شد. البته توجه داشته باشید که این رویداد یک کنفرانس معمولی نیست و به شکل خلاقانه‌ای در یک فضای باز در محلی که با کوه‌های نروژی احاطه شده بود برگزار شد.

۱۸. جشنواره  TOA برلین

این رویداد ۱۵ام تا ۱۷ام جولای در برلین آلمان به صورت بین رشته‌ای و در فضای باز برگزار گردید. این رویداد تنها برای استارتاپ‌ها نبود بلکه برای ایجاد ارتباط و تعامل کارآفرینان، هنرمندان و دانشمندان و یادگیری به کمک پانل‌های تعاملی و مذاکرات موثر نیز بوده است.

۱۹. رویداد Web Summit

این کنفرانس که در نوامبر سال گذشته برگزار شد جدیدترین و داغ‌ترین کنفرانس در حوزه‌ی تکنولوژی بود که مطابق با برنامه‌ی فوربز برگزار شده بود. این رویداد در ۵ سال برگزاری خود موفق شده است شرکت‌کنندگان خود را از ۴۰۰ نفر به ۴۲۰۰۰ نفر برساند این شرکت‌کنندگان از ۱۳۴ کشور جهان دور هم جمع می‌شوند و شاید به همین دلیل است که این رویداد بهترین کنفرانس فناوری سیاره نامیده می‌شود. زیرا هیجان‌انگیزترین استارتاپ‌ها در این رویداد جهانی دور هم جمع می‌شوند.

۲۰. LeWeb

این رویداد بین‌المللی که در دسامبر سال گذشته در پاریس فرانسه برگزار شد نوآوری‌های دیجیتالی را با تعامل متفکرین، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناوری و رسانه‌ها معرفی می‌کند. این رویداد به کمک نظرات کاربران هر سال تا حد زیادی بهبود می‌یابد.