شرکت خوروسازی ژاپنی لکسوس (Lexus) اخیرا از جدیدترین محصولش، در یک ویدیوی کوتاه رونمایی کرده است، اما نه یک خودروی شاسی بلند اسپورتِ لوکس بلکه یک هاوربرد یا تخته پرنده با نام مستعار "اسلاید".

اما اگر شما فکر می‌کنید که اسباب بازی جدید لکسوس، شما را به یک مرد پرنده تبدیل میکند، در اشتباه هستید پس از خیالات هیجان انگیز خارج شوید چون اسلاید لکسوس نمی‌تواند بر روی سطح سیمانی معمولی در هوا شناور بماند.

نگاهی به ساختار درونی

اسلاید از نیروی مغناطیسی که در اصلاح ماگلو (Maglev) خوانده می‌شود برای نگه داشتن خودش و اسلایدسوار بالای سطح زمین استفاده می‌کند. بر طبق گفته وب سایت شرکت لکسوس، این تخته با استفاده از نیتروژن مایع سرد و ابر رساناها و آهنرباهای دائمی کار می‌کند.

به دلیل استفاده از ابر رساناها، هاوربرد لکسوس کمی از دیگر تکنولوژی‌های حمل و نقل شناور دیگر مانند قطار مغناطیسی فوق‌سریع ژاپن، چین و دیگر کشورها متفاوت است. چون ابر رساناها موادی هستند که می‌توانند الکتریسیته را با مقاومت صفر در زیر دمایی خاص هدایت کنند.

قطارهای مغناطیسی از سطح ریل بلند می‌شوند و توسط آهنربای الکتریکی معمولی رو به جلو حرکت می‌کنند. آهنرباهای الکتریکی در زیر قطار قرار دارند و توسط آهنربای دیگر که در مسیر قطار جاسازی شده، دفع می‌شود. نیروی دافعه بین دو مجموعه از آهنربا باعث می‌شود که قطار بر نیروی گرانش زمین غلبه کند و در هوا شناور بماند.
اما نحوه کار هاوربرد کمی متفاوت است، ابر رساناها در هاور برد لکسوس،  جریان الکتریکی قدرتمندی تولید می‌کنند و وقتی دما تا درجه خاصی سرد میشود، آهنربا یک میدان مغناطیسی قوی تولید می‌کند که نیروی میدان مغناطیسی حاصل از آهنربای دیگری را که در نزدیکش قرار دارد، دفع می‌کند. این نیروی دافعه همان نیرویی است که هاوربرد را در هوا شناور نگه می‌دارد.

برای خنک نگه داشتن ابر رساناهای درون هاوربرد در حال کار، از نیتروژن مایع استفاده می‌شود. در ویدیو شما ماده‌ای شبیه دود سفیدرنگ می‌بینید که از هاوربرد خارج می‌شود، این دود سفید رنگ میعان آب یا مه است که حاصل برخورد نیتروژن مایع سرد با هوای گرم اطراف ابر رسانا می‌باشد.

 آهنرباهای پنهان

برطبق گفته وب سایت اِلپتین(Elpatin)، پارک اسکیت کوبلس از ورقه‌های تخته سه لایه و یک لایه بسیار نازک از بتن ساخته شده است. به عبارت دیگر آن یک پارک اسکیت واقعی نیست اما شبیه به یکی از آن‌ها ساخته شده است. 
در این پارک اسکیت ویژه، آهنرباهای دائمی شبیه یک خط در زیر چوب و سطح بتنی شیب‌دار و دیگر سطوح پنهان شده است. این خط پنهان باعث می‌شود خیال کنیم که هاوربرد درست مانند یک اسکیت‌برد معمولی آزادانه اطراف پارک اسکیت حرکت می‌کند اما در واقع هاوربرد تنها می‌تواند در مسیر مغناطیسی حرکت کند.

ناتوانی هاوربرد در شناور بودن بر روی هر سطحی باعث شده است که آخرین تکنولوژی اسباب بازی لکسوس برای کسی که به پارک اسکیت مغناطیسی ویژه دسترسی ندارد بی‌فایده باشد. با این حال این اولین بار نیست که یک شرکت هاوربردی تولید می‌کند که تنها در مکان‌های خاصی قابل استفاده است.

هاوربرد هندو (Hendo) که با جذب سرمایه از کیک استارتر در سال ۲۰۱۴ به تولید رسیده است تنها زمانی کار می‌کند که روی یک سطح مسی قرار گیرد.

هاوردبرد Hendo

ولی اگر شما یک هاوربرد می‌خواهید که در مکان‌های طبیعی بیشتری استفاده شود، کتلین الکساندرو دورو (Catalin Alexandru Duru) نمونه اولیه هاور بردی را ساخته است که با استفاده از دو پروانه از زمین جدا می‌شود.

هاورد برد Catalin Alexandru Duru

تلاشی که برای ساخت هاوردبردها در حال انجام است نشان می‌دهد که بشر امروز مصر است تا وسیله‌ای ساده، ارزان و سریع برای حمل و نقلش بسازد و افسانه قالیچه پرنده حصرت سلیمان را به واقعیت تبدیل کند، سرعت پیشرفت این تکنولوژی‌ها به اندازه‌ای است که می توان انتظار داشت تا چند دهه آینده هر فرد یک هاوربورد در خانه اش داشته باشد.